כותרת
> C;
1/1
עיריית כרמיאל

ועדת חינוך התכנסה לישיבת סיכום שנה וקביעת יעדים לעתיד

כרמיאלי עיריית כרמיאלפורסם: 04.08.15 , 09:58שם הכותב/ת: פורטל כרמיאלי
 ראש העיר עדי אלדר  ציין בתחילת הישיבה כי מערכת החינוך בכרמיאל נמצאת במגמת עליה והדבר ניכר בשיפור שתוצאות בחינות הבגרות בבתי הספר התיכוניים. הוא ביקש להודות לכל העושים במלאכה, מנחם שיכל ראש מינהל החינוך וכל הצוות שעימו.
 
מנחם שיכל הציג את החזון החינוכי בהתאם למדיניות ראש העיר:
´     כל תלמיד זכאי לחינוך איכותי שיווני וערכי ההולם את כישוריו ויכולותיו האישיים.
´     בסיס החינוך : טיפוח ערכי סובלנות, התנדבות, כבוד הדדי, דרך ארץ ותרבות ,אחריות לאזרחות טובה ומעורבות קהילתית.
´     מערכת החינוך מכילה , מטפחת מיצוי יכולות למצוינות והתמדה לימודית, העצמה אישית והגשמה עצמית.
 
יעדים:
´     יצירת כלים, איתור משאבים והטמעת תכניות וגישות הוראה על-מנת להגשים חזון זה.
 
´     הפעלת צוות החינוך , הכשרתו והקניית מיומנויות חיוניות להוביל תהליכים ביחידות הגיל השונות ובתחומי האחריות של כל בעל תפקיד.
הפעלת מנגנון חשיבה, תכנון, הפעלה, ליווי ובקרה של תכניות לימוד ויוזמות בשותפויות עם משרד החינוך, אגפי חינוך, עמיתים, מנהלי העירייה ומחלקותיה.
 
מטרות:
´     תכנית רצף חינוכית "ריצה למרחקים ארוכים".
´     קידום הישגים פדגוגיים בכל הרמות. צמצום פערים וטיפול באוכלוסיות מגוונות.
´     מעורבות חברתית, ערכית, קהילתית של תלמידים ובני משפחותיהם. 
´     טיפוח פדגוגיה מתקדמת וסביבות למידה.
´     טיפוח מנהיגות חינוכית: מחנכים ותלמידים.
´     שדרוג והצטיידות מבני החינוך :בתי-הספר והגנים לרווחת התלמידים ביטחונם ובטיחותם.
´     שילוב החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בחבירה עם רשת המתנ"סים וגורמי הקהילה.
´     תכנון ארוך טווח לתשתיות חינוך בשכונות חדשות.
 
 
לאחר מכן ניתנה סקירה על פעילות מינהל החינוך על מחלקותיה השונות.
מחלקת הגיל הרך הוצגה על ידי שירי רחום ובתוך כך תכניות ויוזמות חינוכיות הפועלות בגני הילדים ובהן:
 
v     יום לימודים ארוך -  ­ בהתאם לחוק יוח"א ואופק חדש, כל גני החובה בעיר מאריכים את פעילותם חמישה ימים בשבוע עד השעה 16:00 עם הצוות החינוכי של הגן. הילדים מקבלים ארוחת צהריים חמה בתעריף מסובסד.
 
v     גנים ירוקים וירוקים מתמידים -פרויקט משותף של המחלקה לאיכות הסביבה בשיתוף עם החווה החקלאית. בפרויקט זה הילדים חשופים למגע  עם הטבע והקניה של ידע מקיף וערכים בנושא החינוך הסביבתי. הגנים שישתתפו בפרויקט יוסמכו כ "גנים ירוקים" ע"י משרד החינוך להגנת הסביבה.
 
v     מחול - גן רוקד -תכנית המשלבת סוגי ריקוד שונים בחיי הגן. הריקוד פועל כגורם משחרר מתחים, היוצר אווירה שמחה משותפת ומסייע להתפתחות רגשית-חברתית. 
 
v     הסמכה לגנים מקדמי בריאות – בתשע"ה הוסמכו 3 גנים.
 
v     חיזוק הקשר עם מעונות הגן הרך ופיתוח תוכניות ליווי מעקב טיפול והדרכה בילדים עם קשיים וצרכים מיוחדים
 
מוזה באה לגן – העשרה בתחום האמנות.
 
סל תרבות והעשרה בגנים -מערך הפעילויות בגני הילדים כולל סל תרבות המיועד לחשוף את הילדים לתחומי תרבות ואומנות שונים ומגוונים.
 
תוכנית לימודים נוספת (תל"נ) - המיועדת להעשיר את הילדים בתחומי המוסיקה והחינוך הגופני, פעילויות משותפות עם ההורים, אירועים וחגים.
 
ספריית פיג'מה - הינה התכנית הגדולה בישראל לעידוד קריאה ודיון בערכים יהודיים לגיל הרך. התכנית מהווה חלק מפרויקט לאומי לטיפוח השפה העברית ולחינוך לערכיםבמסגרת התכנית יקבל כל ילד בגן, 8 ספרים איכותיים במתנה להעשרת ספריית הבית וכל גן יקבל  2 עותקים מכל ספר, להעשרת ספריית הגן.
 
תוכנית תל"י – תגבור לימודי יהדות.
 
תוכנית אילנות - תוכנית המופעלת במסגרת פרויקט "עיר ללא אלימות" שמטרתה הדרכת צוות הגן, גורמים מקצועיים והורים בהעצמת סמכותם בהצבת גבולות מגיל הרך. התוכנית כוללת ייעוץ פרטניים להורים.
תוכניות העשרה בגני הילדים
 
גני חובה – תוכנית העשרה שבועית על פי בחירת הגננת וההורים: 3 ביקורים בחווה החקלאית, 3 ביקורים בחווידע.
 
גני טרום חובה – תוכנית העשרה שבועית על פי בחירת הגננת וההורים, תוכנית תאטרון – 4 מפגשים בתוך הגן.
 
ועוד.
 
תוכנית זה"ב – זהירות בדרכים.
 
גנים ניסויים – גן העצמאות – גן חי , גן לוטוס – מחול מחולל שינוי, גן כרמלי – קסם הצליל.
תוכנית מעברים – תוכנית בין הגנים לבתי הספר שאותם הם מזינים.
 
פתיחת גן ייחודי - גן דיאלוגי עד 25 ילדים , 3 גננות  במסגרת דרור בתי חינוך. גן ילדים המעניק לילדים סביבה חינוכית ואנושית ברוח ביתית המיטבית להתפתחותם. החינוך היוצר רואה כל ילד בייחודיותו ושואף להגדלת המרחב הפוטנציאלי, משחקיות, עושר תרבותי, יצירתיות וחדוות הגילוי. בין היתר עוסקים בבישול, גינון, טיולים, פעילות ומשחק בקבוצות קטנות, במטרה לאפשר לילדים למידה והתנסות רחבות היקף. הצוות מקיים קשר רציף ועמוק עם משפחות הילדים ליצירת שותפות ואחריות מלאה על גידולו של הילד במסגרת ביקורי בית, מפגשים מונחים בגן וסדנאות.
 
את המחלקה לטיפול בפרט המורכבת משתי זרועות:  ביקור סדיר  וחינוך מיוחד
הציגה טובה פרי מנהלת המחלה:
המאפיינים:
•         מחלקה מקצועית- פדגוגית
•         נותנת שירות וטיפול מגיל הגן ועד כיתה י"ב
•         מזהה צרכים במערכת ונותנת להם מענה
•         עוסקת באיתור, בטיפול ובמניעה
•         נמצאת בקשרי עבודה עם מערכות רבות
 
תפיסת העולם: כל תלמיד יכול!!
 
לכל תלמיד הזכות לקבל מענה חינוכי מותאם ליכולותיו ונטיות ליבו.
המערכת תפעל ותסייע בכל האמצעים שעומדים לרשותה כדי לממש זכות זו. 
המדור לביקור סדיר
יעדים לשנה"ל תשע"ו:
המטרה המרכזית של מדור ביקור סדיר הינה איתור
תלמידים ומניעת נשירתם ממערכת החינוך.
 
דרכי הפעולה ליישום מטרה זו (יעדים לתשע"ו):
•         בניית תכנית יישובית מקיפה למניעת נשירה בבתי הספר המקיפים-"כרמים", "פסגות" ו"אמית". כל בית ספר יקבל 30 ש"ש לאורך כל השנה בתקצוב משותף של משרד החינוך, העירייה והרשתות.
•         פיתוח והטמעת כלי לאיתור ומעקב אחר תלמידים מקבוצות ייחודיות המועדים לנשירה. מעקב אחר קליטתם במסגרות חינוכיות מותאמות.
•         המשך הפעלת תוכנית "טיפול בפרט" לתלמידים בסכנת נשירה הכוללת טיפולים רגשיים מגוונים. (תתבצע בכל בתי הספר).
•          המשך הפעלת וועדות התמדה בית ספריות בכל בתי הספר לצורך איתור וטיפול בתלמידים על סף נשירה.
•         הגדלת מס' חדרי מלא (מרחב למידה אחר) לבתי ספר יסודיים בנוסף לקיימים בחט"ב והרחבת אחריותו של הקב"ס על איתור התלמידים והפעילות השוטפת במסגרת.
•          פתיחת כיתות אתגר ומב"ר, מעקב וליווי אחר התלמידים בכיתות אלו ע"פ קריטריונים מחודשים של אגף שח"ר.
•         בניית תכנית חינוכית לתלמידים דוברי השפה הרוסית והפעלתם באופן קבוע ע"י המגשרת החינוכית.
•         היערכות חינוכית לקליטת תלמידים עולים מאוקראינה.
•         ביקורים יזומים בפנימיות לצורך חיזוק הקשר עם המסגרת ומעקב שוטף אחר תפקודם של תלמידי כרמיאל.
 
המחלקה לחינוך מיוחד: 
•         התפיסה הפילוסופית פדגוגית של החינוך המיוחד מושתת על ערכים של כבוד האדם, חירותו וחופש הביטוי שלו.
•         תלמידים בעלי צרכים מיוחדים יופנו למסגרת חינוך מיוחד באמצעות וועדת השמה הפועלת ע"פ חוק.
•         לכל תלמיד בחינוך המיוחד תיבנה תכנית אישית מותאמת לצרכיו
  ככל הניתן ולאפשר את שילובו המקסימלי בחינוך הרגיל.
 
את המחלקה לבתי ספר יסודי ועל יסודי הציגה יהודית צעידי:
המחלקה שמה לה כדגל ללוות את בתי הספר מבחינה ארגונית (כוח אדם , תקציבים וכו') ומבחינת העשייה החינוכית הבית ספרית .
המחלקה תיקח חלק אינטגרלי  בגיבוש ובניית  תוכניות  בכפוף ליעדים שהוצבו תוך ליווי העשייה החינוכית היומיומית בבתי הספר, צעד אחר צעד בכל שלבי החינוך, החל מהצעדים הראשונים של התלמידים בביה"ס , המעבר לחטיבה ועד סיום יב'.
 
"עד אחרון התלמידים"
אנו מאמינים כי בשנים משמעותיות אלה בהן מתגבשת זהותו ואישיותו של כל תלמיד ותלמידה תפקידנו הוא לסייע להביא למיצוי יכולתם של התלמידים בתחום הלימודי והערכי ולהפעיל תוכניות בית ספריות שתעניק מענים לצרכים הקוגנטיביים הרגשיים והחברתיים של התלמידים תוך חתירה מתמדת להצלחת כל תלמיד ע"פ יכולותיו.

במסגרת זו, מטרת התוכניות החינוכיות אותן אנו שואפים להפעיל בבתי הספר היא במטרה להעלות את השיגי הלומדים לחזק את תחושת המוגנות והשייכות שלהם לבי"ס ולעיר, לטעת בתוכם אהבה לעם ולארץ, ולעודד אותם להיות מעורבים בחברה ובקהילה בה הם חיים, לקבל את האחר ולהושיט יד לזולת , ולאפשר להם להרגיש שהצליחו למצות את כל יכולתם ולהגיע להישגים ששמו להם למטרה למיצויי עצמם.
 
בישיבה הוצגו נושאים רבים אחרים אשר פורטו בפני חברי ועדת החינוך.