כותרת
> C;
1/1
לימודים

מגי בן יהודה שואלת, כעס – על מה ולמה?

כרמיאלי לימודיםפורסם: 08.02.16 , 08:00שם הכותב/ת: מאת מגי בן יהודה
 הרבה פעמים אנחנו מוצאים עצמנו כועסים, לעיתים כועסים על אנשים סביבנו, על התנהגות כזו או אחרת על אימרה שנאמרה או על דרישה שאינה מקובלת עלינו ואז אנחנו הולכים ימים רבים בתחושה של כעס.
ננסה במאמר שלפנינו להסביר מהו הכעס, מה הסיבות לכעס מהם המחירים והרווחים שיש לנו מהכעס שאנחנו חווים.

מהו כעס?
כעס הוא רגש עז שתפקידו לעורר לפעולה. הכעס מגיע לרוב כאשר האדם מרגיש מאוים, מותקף או חווה סכנה כלשהי, ממשית או רגשית המאיימת עליו. כעס הוא צורך שלא התמלא. רגש שמשפיע על הגוף. הכעס, יכול להתלוות לרגשות נוספים כמו: קנאה, חרדה, רגשי נחיתות, דחייה, השפלה, עלבון, תסכול או חוסר אונים.

איך נוצר הכעס?
מחקרים שונים מוכיחים שרגשות שליליים גורמים לשחרור חומרים כימיים במוח שנקראים קטאכולאמינים, חומרים אלה מעלים את רמת הסוכר במטרה לייצר אנרגיה.
בעקבות זאת האדם חווה התגברות של פעימות הלב ועליה בלחץ הדם. בהמשך משתחררים מוליכים עצביים נוספים כגון ההורמון אדרנלין. ממצב כזה של סטרס קשה מאוד לגוף להגיע למצב של מנוחה והאנרגיה משתחררת ככעס

למה אנחנו כועסים?
הכעס הוא רגש סובייקטיבי ותרבותי המתעורר כתגובה לקונפליקט שאנחנו חווים.
אנו כועסים על אחרים כאשר הם אינם פועלים לפי הציפיות שלנו או כאשר מישהו אינו מכבד את אחד הערכים החשובים לנו שעל פיהם אנחנו מתנהלים.
אנו מרגישים את הכעס עולה כאשר מישהו חודר לתחומנו ו"עובר את הגבול" או כועסים על עצמנו אם עשינו משהו שלא עבד כפי שתכננו או קיווינו שיהיה.
לעיתים אנחנו גדלים בסביבה שבה אסור לכעוס בסביבה שבה אנחנו נדרשים לרצות את כולם סביבנו ובלבד שיהיה "שקט".
אנחנו גדלים כאנשים שכלפי חוץ איננו כועסים, תמיד אחראיים לכולם, תמיד דואגים לאושרם של כולם אבל במקרים רבים שוכחים את עצמנו לא מסוגלים להגיד לא לכל דורש בסביבה.
כאשר מתרחש עימות נכנסים למצב של לחץ, וכשמשהו לא מתאים בוחרים אחת משתיים - או התקפלות וכניעה למציאות, או העלמות מתוך הקושי להתמודד עם לומר לשני "לא".
במקרה הקיצון האחר אנו גדלים בסביבה המלאה כל הזמן בכעסים, למדים מתוך אירועים בחיים שתגובה כועסת ומאיימת היא התגובה המעניקה לנו יתרון על האחרים וכך בעצם נראים חיינו מלאים התפרצויות כעס וחוסר הקשבה לזולת.
שני סוגי תגובות  גם יחד יסבלו מאותן תחושות של כעס פנימי/חיצוני פעימות לב מהירות ומעיים רגיזות. 
 
אז מה עושים?
כפי שאמרנו הכעס הוא תגובה לסיטואציה בה אנו מרגישים שפגעו בערכים שלנו.
כאשר אנחנו מבקשים משהו ומזלזלים בנו, הן בדרך התגובה והן בחוסר ביצוע, אנו חשים שפגעו בערך שלנו בכבוד שלנו במקרה כזה ניתן לעבוד במס' מישורים: מישור לדוגמא הוא הסתכלות אחרת על האירוע, לתת לאירוע פרשנות שונה.
מודל מוכר ידוע לעבוד עם המחשבות הוא מודל אפר"ת – אירוע, פירוש, רגש תגובה.
לדוגמא כאשר אחד מבני הזוג מבקש משהו מהאחר והאחר לא מבצע או מתעלם הפירוש שלנו הוא שמתעלמים מאיתנו, מזלזלים בנו, הרגשת עלבון - והתגובה, כעס.
כאשר יהיה שינוי בפרשנות יעלה רגש שונה וחדש .
פעם כשהייתי נוהגת בכביש וללא שום סיבה היו עוקפים אותי, חותכים אותי הייתי כתגובה ראשונית מעניקה מס' מילות "ברכה" לנהג החוצפן.
לאחר עבודה על שינוי המחשבה החלטתי שבכל פעם שקורה מקרה שכזה המחשבה תהיה "הבחור ממהר עם אשתו לחדר לידה" וחיוך גדול מתפשט על פני ואני מעניקה לו את הדרך באהבה – ללא כעס.
חשוב לזכור כי הפרשנות נגרמת מנסיבות החיים של אדם. מתבניות החשיבה שלו. מהאמונות שצבר עם השנים ולכן חשוב לעבוד ולחקור אמונות וחוויות אלה.
אחת הדרכים לבחון את תבניות החשיבה שלנו היא דרך המחירים והרווחים שיש לנו מהכעס.
אנחנו לרוב יודעים לזהות במהירות את המחירים כמו: "כשאני כועס אני לא בסדר", "אם אכעס לא יהיו לי חברים" ועוד...

את הרווחים יותר קשה לנו לזהות כמו:
כעס נותן לנו אנרגיה, הוא מאפשר לנו להרגיש חזקים יותר.
כעס מאפשר לנו להימנע מהתבוננות פנימית מרגשות קשים וכואבים ומביקורת עצמית.
כשאדם כועס על הסביבה, או על עצמו הוא כועס כי המציאות לחצה לו (או שהוא לחץ לעצמו) על כפתור פנימי שהפעיל תבנית של מחשבות, רגשות, אמונות.
מתוך כך אנו למדים כי הגדלת המודעות שלנו להתנהגויות ולמחשבות שלנו יכולה לעזור לנו מאוד להימנע ממצבים של כעס.
לקיחת אחריות על מעשינו והתנהגותנו היא תחילתה של הדרך לחשיבה בדרך חיובית יותר ולהחליט להיות במקום בו אנחנו לא מאפשרים לכעס להיות חלק מחיינו.
אם נזכור כי הכעס בסופו של תהליך אינו משרת אותנו נוכל לנסות ולתת פרשנות שונה לכל אירוע בדרך לחשיבה חיובית וללא כעסים.

מגי בן יהודה
מאמנת אישית ועסקית    054-7955535

לאתר של מגי בן יהודה >>