כותרת
> C;
1/1
דת בקהילה

פרשת השבוע "בהעלותך" מאת יהונתן גרילק

כרמיאלי דת בקהילהפורסם: 06.06.14 , 14:39שם הכותב/ת: יהונתן גרילק

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 
סטטוס שבועי:
מתוך הפעולות הטובות אנחנו נפעלים להיות טובים. לא כוונות טובות, לא מחשבות טובות, לא קריאת ספרות פילוסופית ישנו את יצר לב האדם, אשר הוא רע מנעוריו,
אלא אך ורק פעולות טובות. וכך גם להיפך, פעולות רעות תגרומנה לאדם, אף אם ביסודו הוא טוב, לההפך לאישיות רעה, אכזרית ומושחתת.
 
ציטוט שבועי:
אין יסוד להנחה, שהחומר והאנרגיה היו קיימים מלפנים, והופעלו פתאום. שכן מה עשוי להבדיל בין הרגע ההוא לבין כל רגע אחר בנצח? פשוט יותר להאמין בבריאת יש מאין - רצון אלקים ברא את הטבע מתוהו ובוהו. {אדמונד ויטאקר, פיסיקאי בריטי}
 
סיפור שבועי:
צרות של עשירים!
לרבי ישראל מסלנט מייסד תנועת המוסר נודע כי אשתו קנתה כרטיס הגרלה. העניין גזל את מנוחת נפשו. הוא קרא לשני עדים והודיע לאשתו בפניהם: "אין לי חלק בנכסיך ובפירות שהם יניבו עד עולם". רק אז נרגעה רוחו.
רבי ישראל הביע חשש שמא יזכה הכרטיס של אשתו והוא יגיע לעשירות. עשירות, כך אמר, אינה מן הדברים הקלים. כאשר ה' חונן לאדם עושר, אין זה לטובת האדם עצמו בלבד, אלא הוא בבחינת גבאי צדקה האחראי להיטיב בכספו לעניים ולנצרכים. מי מסוגל לשאת באחריות כבדה כל כך? שאל. מי יכול לחפש כראוי אולי נמצא בקצה העיר עני שיש לחלצו מן המיצר, או חולה שיש לעזור לו בשעת דחקו? הרי קשה להגיע לחקר כל המקרים. על כן מיהר לנתק מגע מכל הזכויות של שטר ההגרלה.
 
פרשה שבועית:
פרשה בהעלותך / "עיניים שלנו"
 
אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם  {במדבר י' ל"א}
 
בטרם יצאו לדרך, קיים משה שיחה עם חותנו יתרו. שיחה קצרה, המלמדת על תחושת האחריות העמוקה של משה רבנו כלפי עמו. היא גם מבליטה את כשרון ראיית הנולד, בו בורך.
וכך התנהלה השיחה:
"נוסעים אנחנו אל המקום אשר אמר ה' אותו אתן לכם, לכה אתנו והטבנו לך…" (שם, כ"ט).
אולם, יתרו משיב בשלילה. האיש, שנפלאות יציאת מצרים וקריעת ים-סוף טלטלו את רוחו. האיש – שנפלאות אלו הביאו אותו לנטוש את ביתו, את מעמדו וכהונתו במדיין, ולנדוד אל המדבר, כדי לשהות שם בצל גדולת חתנו – רוצה עתה לשוב לביתו:
"לא אלך, כי אם אל ארצי ואל מולדתי אלך" (שם, ל').
אך, משה מפציר בו, אינו מוותר:
"אל נא תעזב אותנו, כי על כן ידעת חנתנו במדבר והיית לנו לעיניים"(שם, ל"א).
בדבריו של משה ניכר, שהוא זקוק לחותנו המדייני, הוא חפץ בו כ"יועץ לתפקידים מיוחדים". תלות זו מובלטת היטב בדברי המדרש על הפסוק:
"כל דבר ודבר, שנתעלם מעינינו, תהא מאיר עינינו בהן" (ילקוט שמעוני במדבר, תשכו).
והדברים תמוהים.
המדייני הנכרי – אף כי הכיר באלוקי ישראל ובתורתו – יהיה לעיניים לעם ולמשה? וזאת בשעה, שהשכינה שורה על המשכן, ומשה, המנהיג, חוסה בצל הנבואה האלוקית המובילה אותו? לאיזה זוג עיניים נוספות זקוק הוא?
אכן – "עיניים" הוא יתרו. עיניים חשובות.
כך קלט את הדברים רבי יוסף חיים, האיש הגדול מבגדד בספרו "בן איש חי":
ליתרו היתה תכונה ומעלה, החייבת להיות לנגד עיניהם של ישראל בכל מסעיהם. זו מעלה, שאיש מבני ישראל, באותו דור, לא בורך בה. גם הנבואה לא תוכל להנחילה לעם להאיר את עיניהם בהם. זו תכונת ההליכה נגד הזרם, שהפגין יתרו בעצם בואו אל המדבר.
ועל כן, טען משה באוזניו:
אנו זקוקים לך, כי אתה סמל חי ליכולת ההתגברות על קשיים, וליכולת להתמודד עמם. לעם ישראל עצמו לא היתה ברירה. מסלול המדבר הוא עתה עבורו מסלול החיים היחיד. אולם היותו כפוי לצעוד בו, עקב נסיבות שלא היו בשליטתו, יוצרת את החשש, שקשיי הטלטולים יעוררו בקרבו את המרירות, אי שביעות רצון ומחשבות מרי. הקשיים עלולים להרתיעו מהמשך הדרך.
על כן, מסוגלת דוגמת חייך, יתרו, לשמש מופת, להיות לנו ל"עיניים". נצביע עליך, כדי לשאוב עידוד בשעות הקשות שתבואנה. כי אתה באת למדבר מרצונך החופשי, בהותירך מאחורי גבך את המעמד המכובד, מנעמי הציביליזציה, משפחה ותנאי מגורים נאותים. באת עקב הכרת האמת שבלבך, בלא להתחשב בקשיים.
ולנו אתה אור בעיניים.
{מעובד מספרו של הרב משה גרילק "פרשה ופשרה"}
 
שבת שלום - יהונתן גרילק

 

אולי יעניין אותך גם
פרשת השבוע מאת גרילק יהונתן

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 
יש לו קייס- קייס אפרים לאווי מכרמיאל

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 
איך תארחו את כל האורחים האלה בחגים?

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 
איך תארחו את כל האורחים האלה בחגים?

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 
פרשת השבוע מאת יהונתן גרילק

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 
מה דעתם של תושבי כרמיאל לגבי סגירת עסקים ב-ט' באב?

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 
שלח - יהונתן גרילק על פרשת השבוע

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 
פרשת נשא - יהונתן גרילק על פרשת השבוע

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}
 
אחרי מות - קדושים: יהונתן גרילק על פרשת השבוע

אימרה שבועית:

נהוג לחשוב שהשכחה הינה חסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר. {רבי נחמן מברסלב}