כותרת
> C;
1/1
כרמיאל

בית ספר יסודי חברתי-דיאלוגי ראשון בכרמיאל ייפתח בשנת הלימודים הקרובה

כרמיאלי כרמיאלפורסם: 30.01.20 , 13:33ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

"זה הולך להיות היהלום שבכתר של החינוך בכרמיאל, מי שירשום את הילדים שלו עכשיו ירוויח, כי אחר כך תהיה מלחמה על כל מקום".

גורם בכיר במערכת החינוך העירוני: "בית הספר הזה העתיד להיפתח בשנת הלימודים הקרובה, הולך להיות תוך שנה-שנתיים בית הספר הכי מבוקש בעיר ואפילו באזור. בכך אין לי ספק".

הולכת להיות בו הוראה וחינוך חדשניים באמת לא ב"כאילו". זה יהיה בית הספר היחיד באזור הצפון לחינוך דיאלוגי, דוגמת בתי הספר הפרטיים, היוקרתיים, הקיימים באזור המרכז, שעולים הון וגם צריכים פרוטקציה כדי להתקבל, רק שכאן בכרמיאל הוא יהיה ציבורי. זה הולך להיות היהלום שבכתר של החינוך בכרמיאל, מי שירשום את הילדים שלו עכשיו ירוויח, כי אחר כך תהיה מלחמה על כל מקום.

ההתחלה

הכל החל עם קבוצת תושבים , הורים לילדים בגן , שילדיהם עתידים להשתלב בגן חובה ובית הספר היסודי בשנת הלימודים הקרובה.

הם התארגנו כקבוצה תחת השם "בוחרים בחינוך כרמיאל", תנועת תושבים ששמה לה ליעד לקדם את החינוך החדשני בעיר, והחלו מארגנים מפגשי הורים עם הצוות המוביל את השינוי והופך את בית ספר ניצנים לבית ספר חברתי-דיאלוגי.

בית ספר ניצנים הוא בית ספר יסודי בשכונה הדרומית הפועל בבניין בו שכן בית הספר הוותיק אשכול, אשר עמד בפני סגירה. עיריית כרמיאל החליטה לשנות את גורל המקום, את ניהולו קיבלה הדס פלדמן, מרשת "דרור בתי חינוך מי שהייתה מנהלת בית הספר אדם חברה וטבע".

חוה צבעוני , מצוות ארגון "בוחרים בחינוך כרמיאל" מסבירה: "הבנו שהדס נבחרה לנהל את בית הספר כי היה ברור לעירייה שבכדי להציל את בית הספר מסגירה הוא יצטרך להציע לתלמידים משהו שונה וייחודי. כמובן ששמחנו מאוד על המהלך מתוך הכרות שלנו עם העשייה של רשת דרור בתי חינוך בכרמיאל ועם שאיפתם ליצור רצף חינוכי מהגן ועד כיתה י"ב. חשוב לנו ליזום כמה שיותר מפגשים של צוות בית ספר ניצנים המתחדש עם הורים כדי שהחלטתם לאן לשלוח את ילדיהם תהיה מושכלת יותר."

במפגשים מסבירים אנשי תנועת דרור שהשינוי בבית ספר ניצנים מתבסס על הפדגוגיה החברתית - תפיסה חינוכית בעלת ניסיון רב שנים של רשת "דרור בתי חינוך". כבר השנה התלמידים מתנסים בלמידה באמצעות פרויקטים חברתיים בכיתות השונות. בתעודות ההערכה של המחצית, הוחלפו הציונים בהערכות אישיות וזו רק תחילת הדרך. כבר בשנה הבאה תשתנה תכנית הלימודים לכיתות א' וב' והן יפעלו לפי המתכונת החדשה, בשאר הכיתות השינוי יתבצע באופן מדורג יותר.

דבר ההורים

יעל, אמא לילד העולה לכיתה א' בשנה הקרובה: "התרגשתי מאוד לשמוע מהצוות שמוביל את השינוי בבית הספר שהבסיס לתכנית הלימודים נבע ממחשבות על איך עובר שבוע הלימודים ויום הלימודים על הילד: עד כמה הילד זז היום? האם הוא דיבר עם מישהו במהלך היום? האם הוא חקר משהו במהלך השבוע?"

במפגשים מוצגת תכנית לימודים שגובשה על ידי הצוות החינוכי כבנויה מרצועות רוחביות. על פי התכנית, כל יום יתחיל בפעילות חופשית, ובלמידת מיומנויות יסוד בהקשר לנושא חודשי שרלוונטי לעולמם של הילדים. הבוקר ימשיך עם עבודה על פרויקטים של חקר אישי וקבוצתי שיכילו בתוכם לימוד של מקצועות ליבה ויסתיים בעיסוק יצירתי פעיל אותו יוכלו הילדים לבחור. בנוסף ישולבו באופן שיגרתי יציאות מבית הספר ללמידה מתוך מפגש ישיר עם השכונה, העיר והטבע".

חברי הצוות שמוביל את השינוי סיפרו שהשאיפה היא להגיע למצב שבו לכל כיתה יש כמה מחנכים אישיים. בין היתר על ידי ביטול ההגדרה המוכרת של מורים מקצועיים. הורים שהגיעו למפגשים ידעו לספר " התנהלות כזו מוכיחה את עצמה גם בגן דפנה-דרור וגם בתיכון אדם, חברה וטבע הפועלים על בסיס אותה תפיסה של חינוך חברתי. חשוב להדגיש, שלמרות השינויים שיעבור, בית ספר ניצנים ישאר ציבורי, כמו הגן והתיכון, וההורים לא יידרשו לתשלום נוסף".

לשאלת הורים לילידם בגן דרור שהוא גן לילדי 3 ו-4 , אודות גן חובה, הסבירו אנשי הצוות החינוכי כי קיים תכנון להוסיף גן חובה לחטיבה הצעירה בבית הספר החדש, אך טרם התקבלה החלטה אם זה יקרה כבר בשנת הלימודים הקרובה או רק עוד שנתיים - שלוש. הדבר תלוי במידה רבה במספר ההורים שיביעו רצון לכך.

חוה צבעוני, מכרמיאל אם לניתאי 4.5 ולמתיא בן חצי שנה משתפת: "כמי מי שעזבה את בית ספר אחרי כיתה י' ולימדה בבית ספר דמוקרטי, ידעתי שאני רוצה עבור ילדי בית ספר אחר. כזה ששם אותם את הילדים בראש סדר העדיפויות. ברור לי לחלוטין שבמידה ולא יהיו בבית הספר ניצנים מספיק ילדים ממשפחות שמחפשות חינוך ייחודי, החזון המהמם של הצוות ושלנו ההורים לא יוכל להתממש ".

שי ליבוביץ', אב לאלה ואדם: " הצוות מדרור בתי חינוך הציג גישה אנושית ופתוחה לחינוך ולשיח. המפגש בהחלט גרם לי לשקול לרשום את הילדים שלי לשם בעתיד. אמנם קצת רחוק לנו מהבית אבל זה שווה את הלוגיסטיקה."

מיכה נקים, אב לארבעה חבר בקהילת "תנופה צפונית" של משפחות צעירות בכרמיאל: "כל אחד מאתנו רוצה את היכולת להשפיע על החינוך של ילדיו, ולא להיות נתון לחסדי שמים ולקוות "ליפול" על מורה שתבין ותכיל ותמצה את המקסימום של ילדינו. ממה שלמדתי מהצוות החדש של ניצנים, בית הספר נמצא בשלבים של גיבוש זהות, וגיבוש תכנית לימודים . את יכולת ההוראה יש להם אבל התהליך בכרמיאל נמצא בתחילתו. לכן יש בעיני פוטנציאל ענק למעורבות שלי ולמעורבות הורים נוספים בבית הספר."

חגית שגב, אם לארבעה: "בחרתי לרשום את בתי לבית ספר ניצנים המתחדש כי ברשת דרור מלמדים ילדים ללמוד! בכך פותחים להם בעתיד עולם שלם של הזדמנויות לעסוק, ליצור, ליזום, להגשים - להיות מה שהם באמת רוצים."

עינב זילבר מור, אמא ליובל בת 5 ופלג בן 3: "לשמחתי נפתח בכרמיאל בית ספר הנותן מענה לחינוך שונה ומתקדם כמו בהרבה ערים וישובים שונים בארץ. לאחר שנתיים נפלאות בגן דרור לצערנו נפסק הרצף ואין גן חובה שממשיך את הצביון החינוכי ששם לעצמו את ילדנו במרכז ומחנך אותם לתודעה פלורליסטית והומנית שסולידריות והאחריות החברתית הן חלק מערכי היסוד האישיים. מסגרת חינוכית שמאפשרת היכרות אינטימית בין המחנכים לילדים ומאפשרת צמיחה חברתית ומימוש עצמי."

אורית, אם לשניים: "אחרי שנתיים בגן דרור ברור לנו שרביד צריך להמשיך לגן חובה באותו הסגנון. הבעיה שההרשמה לגנים התחילה השבוע ושהעירייה עדיין לא נתנה לנו שום מענה. אני לא מבינה למה דורשים מהילדים ומההורים לעזוב את הסגנון החינוכי שהתרגלנו אליו ושמתאים לנו. במיוחד שיש נכונות מרשת דרור להרחיב את הפעילות שלהם גם לגן חובה."

נקווה שזו הסנונית הראשונה שתעודד עוד פתיחת מוסדות חינוך ייחודיים המתאימים למאה ה21 בה אנו חיים ותעניק השראה למוסדות הקיימים להמשיך ולחדש את סגנונות הלמידה והחינוך בהם.

התייחסות עיריית כרמיאל לבית הספר החברתי - הדיאלוגי

התייחסותם המשותפת של ראש העיר משה קונינסקי ושל ראש מינהל החינוך בעירייה אודי איזק בהחלט נוטעת תקוות כי בית הספר ייצא לדרך כבר בשנת הלימודים הקרובה: "בתי הספר היסודיים בעיר כרמיאל פועלים במסגרת תכנית "מרחבי חינוך" של משרד החינוך. במסגרת התכנית בחרו בתי הספר בייחודיות פדגוגית התואמת את רוח בית הספר, את הקהילה ואת יעדי משרד החינוך.

ראש העירייה משה קונינסקי יחד עם ראש מינהל החינוך אודי איזק מצדדים בהקמת בית הספר, מנמקים ומסבירים: "כל בתי הספר בעיר עוסקים בחינוך חברתי. כל בית ספר בחר באיזה אופן לחדד את המסרים החברתיים והלימודיים שלו.

בית הספר ניצנים בהנהלת המנהלת הדס פלדמן והצוות החינוכי, בחר בפיתוח פדגוגיה חברתית – דיאלוגית, ששמה דגש על המפגש והקשר בין תלמידים, מחנכים והורים במהלך התהליך הלימודי.

התהליך כולל ליווי של משרד החינוך, של מינהל החינוך בעירייה ויעוץ של אנשי החינוך מטעם רשת דרור בתי חינוך המתמחים בפדגוגיה חברתית דיאלוגית שנבחרה על ידי משרד החינוך כאחת מפדגוגיות העתיד.

כבר בשנה הנוכחית קיבל בית הספר משאבים מיוחדים ממשרד החינוך לחיזוק המגמה החברתית הדיאלוגית בקרב התלמידים, הצוות החינוכי , ההורים ואנו מקווים לגיוס משאבים נוספים לתהליך גם בעתיד.

אנו מאמינים שחיזוק המגמות החברתיות בבית הספר יאפשר לתלמידים שלנו לפתח מיומנויות חברתיות ולימודיות שנדרשות להם לעתיד כבוגרים בעלי יכולות תקשורת גבוהות, כישורי עבודת צוות גבוהים ויכולת פעולה בסביבה אנושית מורכבת.

בנוסף אנו ממתינים לתשובת משרד החינוך לגבי אופן הבינוי החדש שיבחר לבית הספר. התשובות אמורות להתקבל בחודשים הקרובים."

התכנסות הורים לקידום בית הספר החברתי, צילום: פרטי 

בית ספר ניצנים, צילום: אלכס הובר

בית ספר ניצנים, צילום: אלכס הובר

בית ספר ניצנים, צילום: אלכס הובר