כותרת
> C;
1/1
עיתון מלך הגליל כרמיאל

מורה לחיים ומשורר

כרמיאלי עיתון מלך הגליל כרמיאלפורסם: 30.01.20 , 10:38ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

מורה לחיים ומשורר

שמואל כהן מורה לחיים, בעל רזומה עשיר של 43 שנים בתחום החינוך, ומשורר בנשמתו, שפרסם וכתב עשרות שירים יפים המשקפים את חוויות החיים על כל גווניהם.

מלך הגליל" בראיון אופטימי ומשמעותי במיוחד, לכבוד יום המורה.

שמואל כהן בן 68 נשוי לחוה ,מחנך 43 שנים , מתוכן 31 שנים בבית ספר אורט הורוביץ בכרמיאל, בוגר הטכניון במחלקה להוראת המדעים והטכנולוגיה בהתמחות מכונות. תואר שני משלוחת אוניברסיטת דרבי בתחום פיתוח והערכה של תכניות לימודים מתוקשבות.

התחיל דרכו כמורה מקצועי ומחנך כיתה בבי"ס הורוביץ ומאז מילא שורה של תפקידים משמעותיים במערכת החינוך :מנהל התחום הטכנולוגי בהורוביץ, רכז פדגוגי ב"קדימה מדע", מורה מקצועי ומרכז מגמה בבית הספר התיכון ברנקו ויס ע"ש אנה פרנק בקיבוץ סאסא שם עובד עד היום (למרות פרישתו לגמלאות) במהלך שנות עבודתו היה חבר בוועדות מקצוע של משרד החינוך, חיבר מבחני בגרות והיה שותף בכתיבת כמה ספרי לימוד.

במקביל לעיסוקיו הרבים במערכת החינוך טיפח את כשרון הכתיבה בו ניחן וכתב עשרות שירים יפים ומעניינים המשקפים את חוויות החיים ומשמעותם .

מה לדעתך מייחד את עבודתך כמורה לחיים?

שלושה מרכיבים בעבודתי מייחדים אותי כמורה לחיים .

הראשון – אהבת התלמידים כפרטים וכקבוצה . הבנת הצרכים והקשיים של כל תלמיד ומציאת פתרונות שיאפשרו לתלמידים מקסימום הצלחה במקצועות עליהם אני אחראי. אני ידעתי ויודע עד היום כיצד לגרום לתלמידי לאהוב ללמוד דבר שתרם ותורם רבות להצלחתם בהמשך דרכם בחיים.

השני – שאיפה למצוינות בתחום הדעת אותו אני מלמד . כדי להגיע לרמה גבוהה ביותר השתתפתי בהרבה מאד השתלמויות והתמחויות.

השלישי - פיתוח מיומנויות הוראה אשר אפשרו לי ללמד בצורה מיטבית ולתלמידים ללמוד בצורה הטובה ביותר , פיתחתי אמצעי הוראה חדשניים , יחד עם מורי הצוות שלי פיתחתי תכנית לימודים שזכתה לציון לשבח ברשת אורט ישראל בשנת 1988. ידעתי לאמץ בחום טכנולוגיות חדשות ולשלבן בהוראה שלי .

אירוע משמעותי אחד שנחרת בך כמורה?

היו הרבה אירועים משמעותיים במהלך עבודתי כמורה וכמחנך כיתה . אחד מתלמידי אותו חינכתי נחשב לתלמיד בעייתי מבחינת התנהגות ולמידה . היה שלב שרצו להרחיקו מביה"ס ואני לא הסכמתי. לקחתי את התלמיד תחת חסותי ובהדרכה אישית הצלחתי להביאו לסיום הלימודים בביה"ס בהצלחה, שילבתי אותו במפעל בו עבדתי , התלמיד שהיה אז בוגר ביה"ס סיים לימודי הנדסאות בהצלחה ולימים פתח מפעל משל עצמו באיזור הקריות.

סיפור מרגש עם תלמיד?

קשה מאד לאורך כל השנים להתמקד בסיפור אחד. מרבית תלמידי הגיעו למגמה הטכנולוגית מתוך הכוון שלילי ולא מתוך בחירה . ראו בנו פתרון פשוט לתלמידים מתקשים. אף על פי כן תמיד שידרתי שהמגמה שלי נמצאת בקדמת הטכנולוגיה וכך גם התנהלו השיעורים אשר שולבו ועדיין משולבים בסיורים לימודיים בתעשייה ובאקדמיה. לראות את תלמידי היום, בוגרי מכללות ואקדמיה, קצינים בצה"ל , מנהלים במפעלים ובעלי משפחות התורמים להתפתחות החברה בישראל זה הסיפור המרגש. אי אפשר לא להתייחס גם לתלמידים שלי שנפטרו ללא עת בעת השירות הצבאי או ממחלות. הלב נצבט מצער.

מסר חינוכי שחשוב לך להעביר?

מתוך המאמר שכתבתי הנקרא להיות מורה :

"התלמיד היה ונשאר במרכז העשייה וההוויה שלי, תמיד חיפשתי ועדיין מחפש דרכים כיצד לגרום לתלמידי לאהוב ללמוד , לשאוף להצליח אך לא לפחד מכישלונות, אלא ללמוד מהם כדי להשתפר. תמיד ידעתי לשתף את עמיתי למקצוע בתובנות שלי מחד ובתהליכי הוראה חדשניים מאידך."

ספר על מקורות הצמיחה וההשראה שלך? כיצד נולדה אצלך אהבת הכתיבה?

האהבה לכתיבה החלה עוד בהיותי נער ולמדתי בבית ספר תיכון רודמן בקריית ים. הייתי תלמיד המגמה הריאלית אך הומניסט בנשמתי אהבתי לכתוב ולצייר . השיר הראשון כתבתי בשנת 1968

גַּלְגַּל/ ש. כֹּהֵן

הֶרֶס, בְּכִי וַאֲבַדּוֹן,

זֹאת מְנַת הַמִּלְחָמָה

אֲשֶׁר, שִׂמְחָה, גִּיל וְרוֹן,

זֹאת מְנַת הַחַיִּים.

וְחוֹזֵר חָלִילָה..

2.5.68

השיר נכתב בעקבות ההתפקחות משכרון הניצחון במלחמת ששת הימים. המקורות להשראה שלי היו אהבת נעורים , אכזבות, הצלחות , חוף קריית ים, השירות הצבאי, העבודה , המשפחה ,היציאה החלקית לגמלאות ומודעות חברתית.

כמה שירים כתבת למגירה והאם צפוי להתפרסם ספר?

כתבתי עשרות שירים , השירים מתפרסמים באתר דרך המילים, הקימה את האתר הסופרת גלי צבי ויס שהיא גם תסריטאית ועיתונאית.

http://www.galiwords.com/Show_Doc.asp?MenuID=425

שירייך מביעים אופטימיות רבה , חוזר בהם מוטיב האור והתקווה מהיכן שואבים את הכוחות?

חלק גדול משירי מביעים אופטימיות אך חלק אחר מביעים גם תהיות ואכזבה , הכל נובע מהסיטואציה בה נכתב השיר . אבל נכון ,אני משתדל לראות את חצי הכוס המלאה בכל מה שמעניין אותי ואני רוצה להתייחס אליו.

האם אתה חש שהאור נובע ממך?

האור מוכרח לנבוע ממך, הוא מאיר את נשמתך ופותח את נפשך לראות , להתרשם ולהביע עמדה ולהתייחס לכל מה שסובב אותך, מסקרן אותך או מטריד את מחשבותיך.

האם הצלחת להגשים חלומות?

החלום תמיד היה להיות אדם משמעותי, 43 שנות הוראה וחינוך , מאות תלמידים שמאמינים שיש לי חלק חשוב בעיצוב חייהם , הקמת משפחה , אישה אוהבת , בנות , חתן ונכדים כל אלה הם חלומות קטנים שיחד הופכים לחלום אחד גדול שהתגשם.

שיר אחד שאתה בוחר לשתף –מה עומד מאחוריו? תובנות? תהליך?

השיר שאני בוחר לשתף נכתב בשנת 1976, הייתי אז סטודנט בטכניון , עסוק בלמידה מחד אך בודד מאידך. באותה תקופה חיפשתי חברה לחיים ולא מצאתי ,ואם חשבתי שמצאתי אז במהרה התאכזבתי, והבדידות מעיקה וכואבת . הגעתי לבית קפה קטן בנווה שאנן ותוך כדי שתיית הקפה והתבוננות בזוגות שישבו שם נולד השיר . שנה מאוחר יותר מצאתי את בחירת ליבי חוה והתחתנו , הקמנו משפחה ואנו יחד עד עצם היום הזה.

אני חושב שבאותה התקופה שלא היה פייסבוק , לא ווטסאפ ושאר המדיות החברתיות החברים היו חברים אמיתיים שהיה צורך עז להיפגש איתם. היום ניתן לברוח לרשתות החברתיות ולהיפגש עם "חברים וירטואליים" , לשלוח להם אימוג'י ובצורה כזאת לצאת ידי חובה ממפגש אמיתי פנים אל פנים.

השיר זועק את זעקת הבדידות ואת התקווה לשינוי שלא להיות לבד.

בְּבֵית קָפֶה קָטָן / ש.כהן

בְּבֵית קָפֶה קָטָן,

כֵּן , זֶה אֲנִי,

עִם כָּל הַזִּכְרוֹנוֹת,

עִם כּוֹס בַּיָּד,

וְלִהְיוֹת לְבַד לְבַד.

בְּבֵית קָפֶה קָטָן,

בְּשֻׁלְחָן צְדָדִי,

וְכוֹס קָפֶה ,

שֶׁכְּבָר לֹא חַם,

וּבְדַל סִיגַרְיָה שֶׁכָּבָה,

וְאִתּוֹ אַהֲבָתִי..

בְּבֵית קָפֶה קָטָן,

כֵּן זֶה אֲנִי,

עִם כָּל הַחֲלוֹמוֹת

רַק כּוֹס בַּיָּד,

וְלִהְיוֹת לְבַד לְבַד.

בְּבֵית קָפֶה קָטָן,
מִתְכַּנֵּס אֶל תּוֹךְ עַצְמִי,
מְחַפֵּשׂ אֶת הַשִּׁנּוּי,
חוֹלֵם עַל הַתִּקְוָה.
בְּבֵית קָפֶה קָטָן,
עִם כּוֹס בַּיָּד,
רַק לֹא לִהְיוֹת לְבַד לְבַד.

03.01.1976

מסר אחד לחיים שחשוב לך להעביר?

המסר אותו אני להעביר בא לידי ביטוי השיר האחרון שכתבתי בינתיים לפני מס ימים. קראתי לשיר גלגל , כמו השיר הראשון שכתבתי בשנת 1968.תזכור תמיד מי אתה , תעשה הכל כדי לחיות חיים בעלי משמעות , דע לתת ולא רק לקבל, התרומה שלך לחברה , מעשיך והמורשת שתשאיר אחריך ילוו דורות רבים אחריך.

גַּלְגַּל /ש.כהן

מִן הָאֲדָמָה בָּאתָ,

וּבְבוֹא יוֹמְךָ

אֶל הָאֲדָמָה תָּשׁוּב.

כָּךְ כָּתוּב בַּמְּקוֹרוֹת.

וּבְגַלְגַּל הַחַיִּים,

מֵרֶגַע שֶׁעָלִיתָ עָלָיו,

וְעַד שֶׁתֵּרֵד מִמֶּנּוּ,

נוֹצַר הַסִּפּוּר שֶׁל חַיֶּיךָ.

וְהַסִּפּוּר יִחוּדִי,

רַק שֶׁלָּךְ וְעָלֶיךָ.

אִם חַיִּים בַּעֲלֵי מַשְׁמָעוּת

הֵם חַיֶּיךָ,

וּמוֹרֶשֶׁת תַּשְׁאִיר אַחֲרֶיךָ

וְשִׁמְךָ יֵלֵךְ לְפָנֶיךָ,

הַגַּלְגַּל יִסְתּוֹבֵב לוֹ לְאַט,

וְיַעֲצֹר בְּתַחֲנוֹת חַיֶּיךָ .

בְּכָל תַּחֲנָה תּוּכַל אָז לָרֶדֶת,

וְאָז בְּלִי כָּרִיזְמָה,

לְהַחֲלִיט לְהַבִּיט לְאָחוֹר,

אוֹ לְהַבִּיט קָדִימָה.

רַק תִּזְכֹּר שׁוּב וָשׁוּב,

שֶׁמִּן הָאֲדָמָה בָּאתָ

וְאֶל הָאֲדָמָה עוֹד תָּשׁוּב.

צילומים באדיבות עיתון המלך- צביקה וישניה

צילומים באדיבות עיתון המלך- צביקה וישניה

צילומים באדיבות עיתון המלך- צביקה וישניה