כותרת
> C;
1/1
לימודים

ראיון עם אמיר – מחנך בבית הספר החברתי בכרמיאל

כרמיאלי לימודיםפורסם: 30.06.21 , 12:38ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

תנועת דרור ישראל נוסדה בשנת 2006, והיא תנועה חברתית, חינוכית ושיתופית. התנועה דוגלת בערך השוויון, כבוד האדם, ציונות, דמוקרטיה ושלום, ופועלים במסגרתה עשרות אלפי חניכים ואלפי בוגרים במגוון רחב של מסגרות. אחת המסגרות הייחודית ביותר בתנועת דרור ישראל, מסגרת שמאפשרת לה להעביר את הערכים הלכה למעשה, היא רשת בתי הספר החברתיים. בעיר כרמיאל נמצא בית הספר "ניצנים" המתחדש, בית-ספר יסודי שונה מכל מה שהכרתם. אין צלצולים ואין מבחנים. אז מה כן יש? כדי להכיר קצת יותר את בית הספר ואת העשייה שלו, לקחנו לראיון את אמיר שוורץ, חבר בתנועת דרור ישראל, מחנך בבית הספר החברתי.

שלום אמיר. ספר לנו על עצמך ואיך עשית את הדרך לבית הספר החברתי?

קוראים לי אמיר שוורץ, אני גר בקיבוץ המחנכים אשבל בסמיכות לכרמיאל. בהכשרה שלי אני מורה. למדתי חינוך בלתי פורמלי וגם עשיתי תעודת הוראה. מאז שאני זוכר את עצמי אני מדריך ומחנך. קורצ'אק אמר – "לתקן את העולם זה לתקן את החינוך". זה משהו שמאוד תופס אותי. אני מאוד מתחבר לילדים ובני נוער. במשך שנים הייתי מחנך בתיכון "אדם חברה וטבע" בעיר, תיכון שהקמתי יחד עם חברים שלי מדרור ישראל. בין לבין, עסקתי גם בחינוך הבלתי פורמלי. אני מאוד מתחבר לרוח החינוך הדיאלוגית, מלשון דיאלוג. בשנתיים האחרונות עברתי לבית הספר החברתי "ניצנים", שבו פועלים חברי תנועת דרור ישראל ושם אני מממש את הרוח הזאת. עכשיו אני מסיים שנה שניה בבית הספר שזו גם השנה השניה מאז שהוא הוקם.

מה זה בעצם בית ספר חברתי ומה מייחד אותו מבתי ספר אחרים?

אצלנו בבית הספר אין מורה ותלמיד, יש מחנך ומחנכת וחניך וחניכה. המטרה של בית הספר היא להיות מקום שבו יש חתירה לאושר של כל ילד וילדה, כל מחנך ומחנכת, צוות בית הספר, ההורים והקהילה. כל מי שהוא חלק מהקהילה הזו – האושר שלו חשוב. המפגשים והלמידה משקפים את זה. התקשורת וגם המשמעת נשענות על מניע פנימי. פחות לחפש את האשמים, פחות "מקל וגזר" בעונשים אלא התייחסות עמוקה יותר לכל קונפליקט. אנחנו מלמדים את הילדים שהם יכולים לבקש ולהביע את מה שמפריע להם. למשל, "אני מבקש שלא תיקח לי יותר את העיפרון", או "אני מבקש תתייחס אליי יותר בכבוד". אנחנו רואים שלילדים יש יכולת טובה יותר להבין אחד את השני מאשר לנו המבוגרים.

איך הייחוד של בית הספר בא לידי ביטוי מבחינה לימודית?

הלמידה נשענת על סקרנות ועל מוטיבציה פנימית. זה פחות על זה חומר שעכשיו לומדים, מקבלים ציון ומי שלא יעבור לא יעלה כיתה. זה יותר בקטע של מה מסקרן אותך, האם אתה רוצה לעשות את זה לבד, האם אתה רוצה כחלק מצוות. אין מבחנים ולכן גם אין ציונים. הדרך שלנו לבדוק למשל אם הילד יודע לקרוא, היא במתן משימות ואחריהן משוב מילולי, דרך למידה מבוססת פרויקטים, המביאה לידי ביטוי יכולות מגוונות של החניכים. אחת לשבוע אנחנו יוצאים ללמידה בטבע. אם ילד בראשית הדרך היה מפחד מהטבע, או חש חוסר נוחות בטבע, אז המטרה היא שבסוף כיתה ב' הוא יעשה צעד משמעותי בעניין.

תוכל לספר לנו על קיבוץ המחנכים של תנועת דרור ישראל בכרמיאל?

אני גר בקיבוץ המחנכים של אשבל, אבל הקונספט הוא זהה. הקיבוץ מאגד בתוכו חבר'ה שבוחרים להשפיע על החברה הישראלית במגוון דרכים כדי שתהיה טובה יותר, בדגש על שוויון ערך האדם. בתנועת דרור ישראל אנו מפעילים בתי ספר, פנימיות, תנועות נוער, סמינרים, מרכזים ומדריכים בתנועת הנוער העובד ועוד. כל קבוצת האנשים שמובילה את המסגרות האלה ופועלת בתוכן, גרה ביחד בקיבוץ המחנכים.

ספר לנו על מקרה בלתי נשכח ומעצים שזכית להיחשף אילו במסגרת הלימודים?

בכרמיאל יש הרבה עתיקות. מתקופות המאה ה-6 והמאה ה-7. ביום חוץ שהיה לנו בשנה שעברה, ילד בכיתה ד' מצא זכוכית מיוחדת. הבנו שזו לא זכוכית רגילה ופנינו לארכיאולוגים שמקבלים אותנו בהתנדבות ושמענו בהתלהבות על המקור של הזכוכית. ילד שובב ותוסס מצא את עצמו חוקר על ההיסטוריה של הזכוכית בארץ ישראל ועל תהליך הפקת הזכוכית. זה עשה לו מקום ונתן לו תחושת העצמה. ילד סקרן מוצא דברים מעניינים וזאת עובדה. הוא חווה את זה. זה היה מיוחד. זו איזושהי המחשה לאופן מעניין ללמוד, בסוף החניך גם כתב על זה קטע שיצא בספר בסוף השנה.

קרדיט צילום: תנועת דרור ישראל