כותרת
> C;
1/1

איך שיטת ה-EMDR עוזר להתמודד עם ניכור הורי

כרמיאלי פורסם: 21.01.20 , 15:11ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

הרבה משפחות היום מתקשות להישאר יחד ובסופו של הדברים מתגרשים. יש כאלה שמצליחים להתגרש בשלום להישאר חברים או לפחות ביחסים תקינים לאחר הגירושים ויש כאלה שהופכים לאויבים מרים. בין שני הקצוות יש הרבה דרגות של קרבה או ריחוק וכתוצאה מכך גם הרבה סוגים של משחקים ומניפולציות.

לא פעם פנה אלי הורה שבצער רב סיפר לי איך הוא/היא "איבד" את ילדיו בלי לשים לב. שבהתחלה הוא/היא בכלל לא הבינו שקורה כאן משהו לא טוב, שיש כאן תהליך שכנראה יהיה בלתי הפיך.

חשוב לציין שלא מדובר כאן בהורה מתעלל, מקלל או משמיץ את ההורה השני אלא הורה שבקש להתגרש מבן או בת הזוג. לפעמים הגירושים עברו בשלום לפעמים כבר בתהליך הפרידה היו סימנים שהצד השני כנראה נפגע ומנסה לנקם. יש מקרים בהם מסע הסתה גלוי, שמדגיש עד כמה הצד השני פגע בעזיבתו בבן/בת הזוג שנעזב. לעיתים יותר קרובות יש מסע הסתה שקטה ומתוחכמת, מניפולטיבית ומלאת הערות כאילו תמימות אבל מאוד הרסניות אשר לאט לאט משנים את התודעה של הילד או הילדים כלפי ההורה. הילד/ים מתרחקים, פחות רוצים להיות בקשר, הופכים ביקורתיים כלפי ההורה עד שבסוף מנתקים את הקשר.

ההורה נשאר בתחושה של הלם וחוסר הבנה. לרוב הורה כזה מנסה הכל כדי ליצור קשר עם הילדים, כדי להבין מה קרה, להסביר, לתקן ולבנות את הקשר מחדש.

אבל הילד/ים בשלהם. שום בקשה, הסבר, ניסיון להוכיח שהדברים לא כמו שהם הוצגו בפניהם לא מגיעים אליהם, לא נוגעים בהם. יש תחושה שהם אטומים, חסינים ושהעובדות בשטח לא מבלבלות אותם.

יש הורים שמנסים במצב הזה לפנות לבתי משפט, להיעזר במערכת המשפטית כדי לאלץ את הילדים להגיע למפגשים, או לבקש שיעברו טיפול נפשי. לרוב ניסיונות אלה לא נושאים פרי.

במצב זה ההורה פונה לעזרה, מגיע אלי בתחושה עמוקה של אבל, עצב, לב שבור וחוסר הבנה, איך הילדים האלה, שהוא/היא נתן/נה להם הכל ושהוא/היא אוהב/ת אותם מעומק לבו הפנו לו את הגב ונתקו את הקשר. ההורה שבור, כואב את האובדן ואפשר אפילו להשוות אותו/ה לאב/אם שקול/ה רק שאין קבר ואין גופה וכן גם יש פחות תמיכה מהסביבה ופחות הבנה בסביבה של המצוקה הגדולה. לפעמים עוברים שנים או כל החיים והמצב לא משתנה.

גם במקרים האלה ההורה יכול לקבל עזרה. לא עזרה שמשיבה לו/לה את הילדים והקשר עמם, אלא עזרה שעוזרת לו להתגבר, להשלים, לסלוח ולבנות את עצמו מחדש. זה לא קל והרבה פעמים ההורה עצמו לא מוכן להתחיל בתהליך זה כי זה גורם לו להרגיש שהוא וויתר. אבל לא, הוא לא וויתר!!! ההפך הוא נכון. בזה שהוא מחליט לטפל בעצמו, לרפאות את עצמו, להגיע למצב של חמלה, סליחה ומחילה הוא בעצם מנצח את כוונת הרוע והנקמה של הצד השני. מהתהליך הזה יש צמיחה אישית שמקדמת את האדם למקום אחר.

איך מגיעים לזה?

זו עבודה לא פשוטה בטיפול פסיכולוגי בעזרת שיטת EMDR. לי אישית יש הרבה שנים של ניסיון בעבודה עם השיטה, כאשר ההתקדמות בפגיעות קשות כאלה איטית אבל תוך זמן מה רואים שינויים, נפתחות זוויות חדשות ונכנסת שלווה לחיים. השיטה גורמת לאינטגרציה והשלמה, עושה סוג של תיקון של המצב המקולקל ויוצרת הקשרים חדשים אשר מובילים לצמיחה אישית. שוב ושוב אני נפעמת מתוצאות התהליך ומיעילות השיטה.