כותרת
> C;
1/1
לימודים

כרמיאל: כנס מחוז הצפון לעבודות חקר ופתרון בעיות בחטיבת הביניים

כרמיאלי לימודיםפורסם: 20.05.19 , 11:32שם הכותב/ת: דויד גורלי-דובר משרד החינוך
'הרבה עניין , ריגוש וגאווה סיפק לנו כנס מחוז הצפון לעבודות חקר ופתרון בעיות במדע וטכנולוגיה בחטיבות הביניים, שהתקיים בימים אלה במכללה האקדמית 'אורט בראודה' בכרמיאל.
אני מאד שמחה ומברכת על כך'
אומרת מנהלת המחוז , ד''ר אורנה שמחון .
בכנס נטלו חלק כ- 170 תלמידים נרגשים מ- 36 בתי ספר, כאשר המשתתפים נבחרו לאחר שעברו בחינה בוועדות שיפוט על פי מחוון סטנדרטים אחיד מציין דובר המחוז , דויד גורלי .
במסגרת לימודי המדע והטכנולוגיה מתנסים תלמידי כיתות ט' בביצוע תהליך שלם של חקר מדעי ופתרון בעיות ובכתיבת עבודות חקר המדגימות למידה משמעותית הלכה למעשה.
תהליך החקר בחטיבות הביניים, מאפשר פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, למידה חוץ כיתתית, העשרה והרחבת הידע המדעי טכנולוגי.
נושא החקר נבחר על ידי התלמידים עצמם, ובכך עולה המוטיבציה שלהם ללמידה. הבחירה העצמית מבטאת את החשיבות שלה לעולמם .
מנהלת המחוז הד"ר אורנה שמחון, ציינה את הלמידה בדרך החקר המדעי טכנולוגי, ככלי ללמידה חדשנית משמעותית, בהלימה למיומנויות הנדרשות במאה ה- 21 : "למידה זו מעוררת בתלמידים סקרנות ועניין להעמיק בנושאים שמרתקים אותם תוך מיצוי הפוטנציאל האישי והחברתי הטמון בכל אחד ואחת.
למוטיבציה הזו חשיבות רבה בהבנת הדרך בה חוקרים מדענים תופעות ותהליכים.
התלמידים מעלים השערות, מתנסים בעבודה שיתופית, למידה בסביבה דיגיטלית קריאת מאמרים מדעיים תוך תכנון ניסוי לבדיקת ההשערה, ביצוע וכתיבת עבודת חקר".
לדבריה, התמורות בחברה והחדשנות הטכנולוגית מחייבים אותנו לעצב את העשייה החינוכית באופן שיאפשר שימוש יעיל, נבון ובעל ערך לתלמיד.
"העיסוק במיומנויות החקר מזמן הבנייה של ידע מדעי תוך פיתוח חשיבה מסדר גבוה, יצירתיות וביקורתיות במטרה לטפח בוגרים בעלי אוריינות מדעית טכנולוגית, המעורבים בתהליך הלמידה ואחראים לו בהלימה למיומנויות הנדרשות מבוגר מערכת החינוך בימינו" סיכמה ד"ר שמחון.
לכנס קדמה הכנה אינטנסיבית של מדריכי ומורי מדע וטכנולוגיה יחד עם התלמידים על מנת שיוכלו להציג את עבודתם בהרצאה מוקצבת בזמן בפני פאנל מומחים.
לכנס הגיעו התלמידים נרגשים עם תוצרי הלמידה,מצגות, עבודות החקר דגמים וכרזות.
הם הציגו את מחקריהם בפאנלים בפני מומחים מהאקדמיה: מכון וייצמן, מכללת תל חי, אוניברסיטת חיפה, מכללת אורט בראודה והמכללה האקדמית כנרת, בהרצאות בזמן מוקצב התלמידים הסבירו על המחקר שעשו, המסקנות שהסיקו ותובנות שהעלו להמשך הלמידה, כולל מענה על שאלות מהמומחים.
הייחוד והחידוש בכנס החקר נובעים מהשילוב שנוצר בין קבוצות התלמידים, ששאלו שאלות האחד את השני, התרשמו מנושאי החקר, ונחשפו למיזמים מעניינים שחלקם בוצעו במכוני מחקר שונים.
להפגת המתח, התנסו התלמידים בכנס בתחנות מדעיות חווייתיות, שהופעלו על ידי נציגים ממכון וייצמן, מכללת אורט בראודה, מכללת תל חי ומכללת כנרת, מדעטק חיפה.
בנוסף הם זכו לשמוע הרצאה על נושא החלל והתנאים בתחנת חלל.
"בעולם תוכן חדשני ומרתק בו אנו חיים, למדע וטכנולוגיה חשיבות גדולה והשפעה משמעותית על השינויים והפיתוחים המתרחשים במציאות של ימינו" סיכמה נורית ברגר- גיל הממונה על הוראת מדע וטכנולוגיה במחוז הצפון.

מנהלת המחוז , ד''ר אורנה שמחון

אולי יעניין אותך גם