כותרת
> C;
1/1
לימודים

יום חשיפה לכיתות ט בסימן הגברת מודעות להשפעות התקשורת על מודל היופי והפרעות אכילה

כרמיאלי לימודיםפורסם: 31.01.16 , 14:39ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 
 
בתאריך 17/1, יום א׳, הוזמנו תלמידי כיתות ט׳ יחד עם תלמידי מגמת התקשורת ליום חשיפה למגמת תקשורת יום שכלל הרצאה מרתקת אותה העביר עדי ברקן, ושעסקה בהשפעות התקשורת על בני הנוער בכל הנוגע למודל היופי, סטראוטיפים של נשים וגברים והפרעות אכילה.
אילנה דהן
 
את יום החשיפה פתחו אילנה דהן, רכזת מגמת התקשורת, וירדנה זיני, מורה בצוות, בשיקוף הנעשה במגמה. המורות הציגו את הנעשה במגמה זו בליווי מצגת ששטחה בפני התלמידים את תכנית הלימודים העיונית והמעשית, מבנה הבגרות, יעדי המגמה בעתיד והעיסוק במקצועות התקשורת במסגרת השירות הצבאי בעיקר ביחידת דובר צה״ל.
בהמשך הוזמן עדי ברקן, צלם אופנה וסוכן דוגמניות ידוע להרצות בפני התלמידים אודות השפעת התקשורת, בכלל, ועל בני נוער, בפרט, בכל הנוגע לסוגיית סטראוטיפים של יופי ו״תרומתה״ של תעשיית האופנה והיופי להופעתן של הפרעות אכילה בעיקר בגיל ההתבגרות.
 
ברקן, שהחל דרכו בעולם האופנה כצלם ידוע, שתחת ידו תגליות רבות, ביניהן, סנדי בר, אסתי גינצבורג ומורי אטיאס, סיפר לתלמידות ולתלמידים אודות השינויים הרבים שעברו על עולם זה, שינויים אשר השפיעו מאוד במשך השנים על  הציבור הרחב בשאלות של מודל היופי הנכון. ״לפני 20 שנה״, סיפר ברקן, ״היופי האידאלי כיוון לאישה בעלת מידות ״נורמליות״, שנראית בריאה ומרגישה בריאה. אך ככל שנקף הזמן, המידות הרצויות בקרב מנהיגי עולם האופנה הלכו וקטנו, ויחד איתן, החלו להופיע הפרעות אכילה, לא רק בקרב הנשים שעסקו בתעשייה, אלא גם השפיע על העולם שמחוץ לתעשייה זו, בעיקר בקרב בנות נוער ששאפו לחקות את מודל היופי שנשקף מבעד למגזינים, הפרסומות ותצוגות האופנה״.
עדי ברקן ממשיך ומספר כי היותו חלק מהתעשייה הפגיש אותו מקרוב עם בנות שהלכו ונעלמו לנגד עיניו: ״...ראיתי בנות שלקחו את המשפט: ״תורידי עוד כמה קילוגרמים״ צעד אחד רחוק מדי...״. הוא המשיך וסיפר כי הוא אישית ראה אותן בנות ונשים צעירות הולכות וגוועות למוות מרעב לנגד עיניו.
״ההתמודדות עם מקרים קשים אלה״, העיד ברקן, ״הביאה אותי להתפכחות שהובילה להקמת העמותה simply you אותה אני מנהל ומוביל מזה מספר שנים, שמטרתה להעביר מסר ברור לכל בנות ישראל והעולם, לא להיכנע ואף לא להאמין  למודל היופי הניבט מהפרסומות והמגזינים, אלא לשאוף לאורח חיים בריא, מאוזן ואמתי״.
ב2012 הצליח ברקן, בשיתוף מספר חברי כנסת להעביר את ״ חוק הפוטושופ״ בכנסת, או ״חוק הדוגמניות״ המאלץ בין היתר סוכנויות דוגמנים לא להעסיק דוגמניות ודוגמנים הנמצאים בתת משקל וכן מאלץ חברות פרסום לציין אם נעשה שימוש בריטוש מידות הדוגמניות בפרסומת.
 
במסגרת העמותה ברקן מעביר הרצאות ברחבי הארץ בין היתר מול תלמידים וחיילים, כשהמטרה להעיר ולהאיר את התופעה הקשה של הפרעות אכילה דרך סיפורים אישיים שהוא מציג לפני הקהל, סיפורים שלעיתים מלווים בתמונות קשות המוקרנות על המסך אך הכל מתובל בהומור, אהבת אדם, אכפתיות ותחושת שליחות. 
 
התלמידים שהשתתפו בהרצאה יצאו מרוגשים מאוד והעידו כי הארת הנושא היא חשובה מאוד וכי מומלץ לשתף בה קהל של בני נוער גדול כמה שיותר.