כותרת
> C;
1/1
נדל"ן וכלכלה

אביבית שלומוביץ - איך לנהל קונפליקט ויכוח או סכסוך בצורה חכמה? (חלק ב')

כרמיאלי נדל"ן וכלכלהפורסם: 25.05.16 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 
               
כולנו מתווכחים ומנהלים קונפליקטים בחיינו. בכל סיטואציה בה יש אינטראקציות עם אחרים קיימת האפשרות לקונפליקטים.  ויכוחים עם עובדים, קולגות, ספקים, ואפילו עם לקוחות
במגזין זה מספר כלים וטיפים שיסייעו לכם בנושא.

כלי למנהל: האסטרטגיה הטובה ביותר לפתרון קונפליקטים: שיתוף פעולה
שלב 1: היה מודע לתכונות ומאפיינים של  אחרים שמעוררים אצלך תגובות "שליליות"
שלב 2: שקיפות- הכרז על כוונותיך, היה בהיר והפחת מתחים אצל האחר
שלב 3: היה רגוע! אם אתה או האחר "מתחממים" דבר אל הצד השני בצורה רגועה כאילו הוא אינו כועס. המנע ממילים מאשימות כמו "אתה", צור שפת גוף פתוחה (קשר עין) 
שלב 4: נהל את השיחה בסביבה פרטית ולא מול "קהל"
שלב 5: הקשב. תן לאחר "לשחרר קיטור". אל תפריע, תקטע או תשפוט.
שלב 6: התעניין. שאל שאלות פתוחות (איך, מדוע,) והמנע משאלות "למה" שיוצרות מגננה.
שלב 7: התמקד בנושא ולא באדם. שאלות כמו: "מה אנחנו יכולים לעשות כדי לפתור את המצב?" יקדמו את השיח. הראה היכן אתה יכול לבוא לקראת האחר ושאל את האחר איזה צעד יכול לעשות לקראתך.
שלב 8: במידה והאחר אינו מוכן לבוא לקראתך בקש תקופת "צינון", הודה לו על המאמץ שהשקיע בפתרון הבעיה שעל הפרק.
* במידה והקונפליקט נותר שקול הפעלה של אסטרטגיות אחרות.
רוצים לשפר את התקשורת בין מחלקות או צוותים בארגון שלכם? לחצו כאן!
טיפ החודש: טקטיקות השפעה במצבי קונפליקט
בפעם הבאה שתרצו לפתור קונפליקט, עברו על הטקטיקות הבאות ובחרו את הטקטיקה שתשרת אתכם בצורה הטובה ביותר:

טקטיקות רכות-
1. שכנוע
א.      שכנוע עובדתי -  פניה להיגיון של הצד האחר, הצגת נתונים משכנעים
ב.      שכנוע תועלתני – הצגת הדרכים בהן הסכמה עם עמדתך, תשרת בעתיד את האינטרסים של הצד השני.
ג.       הצגת חוסר התועלת שבעמדת הצד האחר – שכנוע הצד האחר, לרוב באמצעות הצגת תקדימים ודוגמאות ממקומות אחרים, כי אין לו סיכוי לממש את רצונותיו ומכאן שאין טעם בעמדתו.
2. פניה לרגש – יצירת אוירה חיובית באמצעות הדגשת מערכת היחסים החיובית, הערכה כלפי הצד השני, הדגשת המחויבות ההדדית ארוכת הטווח.
3. קידום אמון, דרך גילוי מידע – חשיפה בפני הצד השני מידע לגביך, כמו האילוצים שהנך נתון בהם, הדברים עליהם לא תהיה מוכן לותר וכיו"ב. נוצרת הבנה אצל הצד השני לעמדותיך. דבר היוצר תשתית לשיתוף פעולה או ויתור מצידו.
4. ויתור– הפגנת רצון טוב לסיום הקונפליקט באמצעות הליכה מבוקרת לקראת הצד השני.
5. הקשבה פעילה – הבעת נכונות להקשיב באופן פתוח לעמדות הצד השני, תוך הפגנה של הבנת (לא בהכרח קבלת), עמדותיו, אילוציו, האינטרסים שלו, והנחת דגש על כך שהצד השני ירגיש כי הוא מובן.
6. הבטחה לתגמול עתידי, תמורת סיום הקונפליקט הנוכחי בכיוון הרצוי לך – הבעת נכונות לתגמול הצד השני בעתיד ובתנאי שבקונפליקט הנוכחי הנך מקבל את התוצאה הרצויה לך.
 
טקטיקות בינוניות
פעולות שנועדו להמריץ את הצד האחר לפעולה באמצעות הפעלת לחץ מתון עליו, המצריכות שימוש מסוים במשאבים חיצוניים.
1.      לחץ אסרטיבי – פנייה תקיפה לצד האחר, הצבת דרישות בלתי מתפשרות ורגשות חזקים. זאת, תוך הפגנת שליטה במצב, הבעת נכונות לעימות וחוסר מוכנות לסירוב
2.      מיקוח –אזכור טובות שנעשו על  ידך לצד השני בעבר, או כאלו שיש לך נכונות לעשות עבורו בעתיד, זאת, תמורת פתרון הקונפליקט הנוכחי בכיוון הרצוי לך.
3.      קביעת "דדליין" - הצהרה על נקודת זמן שלאחריה לא תהיה מוכנות מבחינתך לדיאלוג עם הצד השני, בין אם תגיעו לפתרון ובין אם לאו.

טקטיקות קשות
1.      איום – הבעת נכונות לגרימת נזק עתידי לצד האחר, במידה ולא יהיה סיום מהיר לקונפליקט בתוצאה הרצויה לך.
2.      תקיפה – גרימת סבל ב"זמן אמת" לצד האחר, כל עוד לא מסתיים הקונפליקט בכיוון הרצוי לך, יחד עם הבעת כוונה להעצמה של הסבל במידה ולא תהיה היענות.
3.      הפעלת גורם שלישי: בנית קואליציה נגד האחר, פניה לגורם בכיר 
 

הכותבת - אביבית שלומוביץ- יועצת ארגונית M.A בעלים ומנכ"ל חברת ת.נ פתרונות- פיתוח ארגוני ועסקי. החברה מתמחה בליווי עסקים וארגונים בעולמות איכות השירות והמכירות ואימון וליווי מנהלים. www.tenpitronot.com