כותרת
> C;
1/1
עסקים בכרמיאל

חיה ליבוביץ - מבוא לאינטליגנציה רגשית

כרמיאלי עסקים בכרמיאלפורסם: 18.07.16 , 13:08ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
  

עקרונות האינטליגנציה השכלית:

• זיכרון מעולה – לטווח הקצר ולטווח הארוך.
• יכולת ניתוח נתונים.
• יכולת היקש.
• יכולת לימוד של שפה / מוצר / פעולה חדשה.
• ידע היקפי בנושאים הרלוונטיים.
• ידע כללי רחב מאוד.
• יכולת קבלת החלטות רציונאלית.

חמש עקרונות האינטליגנציה הרגשית:

א. מודעות עצמית
ב. ניהול הרגשות
ג. מוטיבציה אישית פנימית
ד. אמפתיה
ה. התמודדות במערכות יחסים
 

א. דע את עצמך:

• תחושות שלנו למצבים שונים: התחושות הפנימיות שלנו למצבים שונים.
• מה שאנחנו מקרינים במצבים אלו לזולת.
• דפוסי התנהגויות שונים במצבים שונים: האם יש לנו סדרה של אפשרויות פעולה (ארגז כלים מאוד גדול או שיש לנו רק כלי אחד בודד).
• יכולת לימוד של כלי עבודה שונים וחדשים.
• מה משפיע עלי אישית, על ההתנהגות שלי, על התחושות שלי.
• מתי אני לא בר שיחה. מתי אני לא אדם שכיף להיות לידו, מתי אני לא מסוגל לנהל דיאלוג אמיתי.

התנהגות במצבים שונים:  
• כעס: מה מרגיז אותנו, איך אנו מתמודדים עם הכעס ביטויים חיצוניים או פנימיים של הכעס, איבוד שליטה במצבי כעס.
• דאגה: מה מדאיג אותנו, כיצד אנו מתפקידים במצבים אלו, מה אנו עושים כנגד זה.
• שמחה: האם אני מראה את זה, האם אני שומר זאת לעצמי, האם אני משחק פני פוקר? מדוע?

ב. ניהול רגשות:

• בנק הרגשות- היכולת שלנו לתת בלי לקבל באותו רגע ממש.
• פרואקטיביות בהתנהגות שלנו.
• יכולת לדחות סיפוקים: האם אני מסוגל לשלוט בדחפים שלי, איך אני עושה זאת?
• שימוש נבון באמינות אישית.
• העוצמה הבלתי תאומן של ההקשבה. 
• להתווכח במערכת יחסים חברית ואוהבת.
• היכולת שלי לנהל את התחושות של העמיתים שלי לעבודה, זוגתי לחיים, ילדי ועוד. 

ג. מוטיבציה אישית פנימית:

• חשיבה חיובית - זה כן יעבוד.
• אסרטיביות - כלי עבודה מרכזי.
• מהמוטיבציה האישית שלי ליצור כלי עבודה מדהים לעובדים שלי.
• עד כמה אני מסוגל לקום בבוקר לעבודה, כאשר בחוץ קר מאוד וקפוא מאוד ובבית חמים ונעים.
• משמעת עצמית.
• המוטיבציה חייבת להיות לאורך זמן.
• המוטיבציה חייבת להיות לא רק במצבים מעולים אלא דווקא במצבים קשים, מורכבים,מסובכים.
• המוטיבציה האמיתית חייבת לבוא לידי ביטוי אחרי משברים או תשובות שליליות או נפילות.
• עבור מנהלים - משנים ל”מנהיגות” במקום “ניהול”, ובעיקר מוטיבציה ל”מנהיגות מעצבת”. 

ד. אמפתיה:

• אמפתיה אמיתית למול “אמפתיה מתקשרת”.
• קל מאוד: היכולת הבסיסית שלי לגלות אמפיה למצבים שאני מכיר.
• קשה מאוד: היכולת המשחקית שלי לגלות אמפטיה למול מצבים שאינני מבין.
• אמפתיה עלולה להיתפש כגילוי חולשה.
• אמפתיה אסרטיבית: כלי עבודה מעולה. 

ה. התמודדות במערכות יחסים:

• כאשר הכל בסדר – אין שום צורך בשום כלים.
• פרגון קבוע לזולת במערכת היחסים השוטפת.
• מה עושים כאשר יש בעיות?
• הצפה של קונפליקטים או דחיינות בטיפול?
• הפיכת קונפליקט ל”מלחמה” או “גישור”?
• הדרך בה אחד מגיע לאינטראקציה - קובעת את התוצאה של ההמשך. 

חשוב מאוד לציין: ההשפעה ההדדית שיש בין אנשים:

• אינטליגנציה רגשית היא הדרך בה אני משפיע על הזולת, בשפת הגוף שלי, טון הדיבור שלי, שפת הדיבור שלי וכו.
• אינטליגנציה רגשית היא הדרך בה הזולת משפיע, באותה צורה בדיוק - עלי.
• מניפולציות רגשיות אינן דבר שלילי מיסודו. שוב, כל עוד הן לא הופכות לדרך חיים, שבשגרה.  

שירות ואינטליגנציה רגשית:

• בשירות לקוחות, במכירות ובניהול הקשר הבין אישי הוא החשוב ביותר.
• בתקשורת עם הלקוח, שפת הגוף קובעת לא פחות מהדברים שנאמרו בפועל.
• האינטליגנציה הרגשית יכולה לסייע לנו להבין טוב יותר את הלקוחות שלנו לשם מתן שירות טוב יותר ולשם יצירת קשרים לאורך זמן.  

דוגמאות ליישום האינטליגנציה הרגשית:

א. התמודדות נכונה עם קונפליקטים
ב. שימוש בכלי הנכון, בזמן הנכון במינון הנכון
ג. אנרגיות אישיות והנעה
ד. חשיבות ההנאה והכיף
ה. המחוייבות האישית 

א. התמודדות עם קונפליקטים:

• דחיית ההתמודדות עם קונפליקט למול הצפה שלו.
• בדיקת הרגשות שלי למול הקונפליקט.
• בדיקה של “סימולציה של הצד השני” לקונפליקט.
• לעולם - לא לזלזל ברגשות של הצד השני.
• איתור התזמון האולטימטיבי.
• תחילת שיחה יזומה, פרואקטיבית, חיובית.
• ייתכן שיהיה צורך בהוצאת קיטור. 

ב. השימוש הנכון בכלי הנכון:

• אמנות השימוש בכלי הנכון חייבת להיות כזאת שממלאת אחר מספר תנאים-
• יש לי מיומנות בשימוש בכל הכלים.
• אני יודע להתאים את הכלי הנכון למצב הנכון.
• אני  יודע להתאים את הכלי הנכון למצב שלי.
• אני יודע להתאים את הכלי הנכון לזולת.
• אני משתמש בו במינון הנכון. 

ג. אנרגיות והנעה:

Calmness*energy-tension*fatigue=motivation

• המכפלה של רוגע ואנרגיות, פחות לחץ ועייפות נותנת את המשוואה למוטיבציה.
• המשמעות היא כי המוטיבציה מונעת ישירות ממכפלה של רוגע אישי למול אנרגיות אישיות חיוביות.
• המשמעות היא כי המוטיבציה יורדת בצורה ישירה ככל שהמתח ו/או העייפות עולים.
• אפשר לראות בקלות רבה אנשים עם אנרגיות חיוביות פנימיות. 
• אדם בלי אנרגיות לא רצוי שיעשה: טלמרקטינג, טלמיטינג, שיחות מוטיבציה עם עובדים, פגישת מכירה, פרזנטציה, הדרכה ועוד.

הארה: חשיבות היכולת לקבל “לא” - יש חשיבות עליונה ביכולת לקבל תשובה שלילית ולהמשיך לתפקד, להמשיך לתמוך, להמשיך להאמין, להמשיך להיות באותו מקום היכן שהיית, לו קיבלת תשובה חיובית

ד. חשיבות ההנאה והכיף:

• מורה שכיף ללמוד אצלו יצליח להוציא ציונים יותר גבוהים במבחנים של התלמידים שלו.
• מקום שכיף לעבוד בו, יקבל עובדים נעימים יותר למגע עם הקהל שלהם.
• בית שנעים להיות בו - יורגש מייד עם כניסת האורח לדירה. יהיה יותר קל למכור אותו.
• נעדיף לעשות עסקים עם איש מכירות שמח ונעים, שכיף להיות לידו. 

ה. החשיבות של המחוייבות:

• המכפלה של ההתחייבות יחד עם האחריות במטרה גדולה מהתנגדויות.
• המשמעות: מכפלה של שני גורמים - המחוייבות של האדם או הארגון לביצוע יחד עם רמת קבלת האחריות לתוצאות (טובות או רעות) מוכפל במטרה נותן תוצאה שעולה על כל התנגדות שהיא. 

סיכום:

• אינטליגנציה רגשית לא באה לבד. יש לצרף לה את המטרה, יעדים, אסטרטגייה.
• יש להבין כי אין כאן שום קסם אלא הבנה עמוקה של נפש האדם.
• דווקא התובנות לגבי הסובבים אותנו, יכולות להוביל אותנו לתוצאות נכונות יותר.
• התוצאות הטובות יותר - דרך בני האדם שסביבנו. 

לאתר של חיה ליבוביץ לחצו כאן