מערכת תובלה בינלאומית מורכבת משלוש תת-מערכות: המערכת הימית, האווירית והיבשתית. לכל תת-מערכת נמל, אמצעי תובלה ודרך אחרת. המערכת הימית למשל מורכבת מנמלי הים, הספינות ונתיבי השייט המוכרזים, לעומת התובלה האווירית שמורכבת מנמלי התעופה, המטוסים ונתיבי הטייס. לעומת זאת, התובלה היבשתית מורכבת ממסופים, כלי הובלה ותשתית כבישים או מסילות ברזל.
היתרונות והחסרונות של אפשרויות השילוח
כדאי להכיר את היתרונות והחסרונות של תהליכי השילוח הבינלאומי על מנת לחסוך זמן וכסף. בנוסף, יש להבחין במאפיינים השונים של תתי-הקטגוריות.תובלה אווירית כוללת בלדרות בינלאומית ושילוח אווירי. בתובלה אווירית השירות מהיר וניתן לבצע מעקב עד מסירת המטען, אך המחיר במשקלים גדולים יקר והשירות לא מתאים לכל סוגי המטענים. בשילוח אווירי היתרונות הם מהירות והיעדר זמן המתנה והחסרונות הם חוסר התאמה למטענים בעלי נפח גדול או למטענים מסוכנים.
בתובלה ימית מתייחסים למטען חלקי, מכולות, הובלה קונבנציונאליות או הובלת מטענים חריגים. השיטה הנפוצה ביותר של מטען חלקי היא מרציף לרציף ובה חוסכים כסף למטענים כבדים. החיסרון הוא איטיות בהשוואה לשילוח אוויר ושילוח במכולות. בנוסף, כאשר משתמשים במכולות במסגרת תובלה ימית נהנים מרמה גבוהה של בטיחות כי הסחורה נשלחת בתוך מכולה סגורה.
הובלה לא קונבנציונאלית מיועדת למטענים לא ארוזים בכמות גדולה והובלת מטענים חריגים מתבצעת על ידי שירות פרויקטים מיוחדים. במונחים מקצועיים, תובלה ימית של מטען חלקי נקראת LCL, תובלה במכולות נקראת FCL והובלה קונבנציונאלית נקראת Bulk largo.
תובלה יבשתית מבוצעת דרך מעברי גבול ובשתי שיטות עיקריות. השיטה הראשונה נקראת גב-אל-גב ובה מעבירים את הציוד מגב המשאית המייצאת לגב המשאית המייבאת, ובשיטה השנייה מבצעים העברה מדלת לדלת. זו תובלה פחות נפוצה בארץ בגלל היעדר המסחר עם מדינות שכנות ועוינות.