סביר להניח שג'ורג' וושינגטון צדק אבל עם כל הכבוד לג'ורג' וושינגטון, ישראל זה לא אמריקה והישראלים שזקוקים לסדר חזותי על מנת להרגיש שייכות אחרי גלות מתישה, התעקשו לסגל לעצמם קוד לבוש שכל כפתור ותפר משתייך למגזר שונה.
עד שנות ה-70 התלבושת האחידה התקבלה ברוב בתי הספר בישראל. בתקופה זו התלבושת הייתה אחידה לחלוטין ומאוד שמרנית: בנים לבשו מכנסיים וחולצה, בנות לבשו שמלות ולשני המינים הקפידו על צווארון התכלת המסורתי. משנות ה-70 התגמשו הכללים בהדרגה. הג'ינס התקבל כחלק מהתלבושת, החולצות החליפו צבעים, בנות הורשו ללבוש מכנסיים, גזרות התלבושת השתנו והצווארון המעיק התפוגג ונעלם לרווחת צווארם המזיע של ילדי ישראל.
בתחילת שנות ה-90 החליטו רוב בתי הספר בישראל לבטל את התלבושת האחידה כחלק מגישת החינוך של "הפרט ויחודו במרכז". גישה זו גרסה שהתלבושת האחידה עלולה לפגוע בחופש הביטוי של התלמיד והחשיבות בהענקת בחירה אישית תפסה את המקום הראשון במערכת החינוך בישראל.
הדעות חלוקות לגבי פגיעת התלבושת האחידה בחופש הביטוי אבל מי שגדל בישראל בזמנים בהם לא הונהגה התלבושת האחידה, יכול לספר על מלכת הכיתה המעצבנת שהייתה עוברת בין התלמידים, הופכת את הטיקטים ומחפשת את מותגי ה-Levis, גזוז ו- fruit of the loom.
הרצון להעצים את חופש הביטוי של התלמיד יצר מרקם חברתי מאוד בעייתי וחופש הביטוי הומר לתופעת נידוי וקבוצות נבדלות אחת מהשנייה רק בגלל פרטי לבוש שונים.
ב-2004 פורסמה המלצה של משרד החינוך על הנהגה מחדש של התלבושת האחידה ודרישה לערוך בכל בי"ס, באופן אינדיבידואלי, סוג של הצבעה דמוקרטית שכוללת את צוות המורים, ההורים והתלמידים. בהצבעה יוחלט על פי רוב אם בית ספר ינהיג את שיטת התלבושת האחידה ולפי קוד לבוש הייחודי לכל בי"ס או יוותר על ההמלצה וישאיר את חופש הבחירה בידיהם של הילדים.
מיותר לציין שהמלצה זו גרמה למלחמת גוג ומגוג בכל בית ספר בארץ...
בינואר 2011 בא לציון גואל והוחלט סופית במשרד החינוך על חיוב התלבושת האחידה לבתי ספר היסודיים וחטיבות הביניים.
התלבושת היום, אינה שמרנית כמו בימים עברו, אינה מחייבת מכנסיים/חצאית, היא כוללת חולצות בצבעים שונים, סוגי בדים שונים וגזרות תפירה מגוונות.
משרד החינוך השכיל להבין שדמוקרטיה אינה אנרכיה ותלמיד באמת יכול להעצים את חופש הביטוי שלו בתוך הכללים של המסגרת החברתית בה הוא לומד.
אז איך בדיוק מתלבשים לפי הכללים ומפתחים חוש אופנה ייחודי?
בעזרת אקססורייז!
תיקים צבעונים בטקסטורות שונות, תכשיטים, משקפיים, חגורות שמותאמות לתלבושת, רקמה מגוונת, אפליקציות ותוספות אומנותיות משולבות בהרמוניה על התלבושת האחידה.
השוק הסיני שנכנס לישראל וחנויות הסטוקים השונות מציעות כלי כתיבה מיוחדים ואת עטיפות הספרים ניתן לעטוף בעבודת יד ייחודית.
טכנולוגיית המדיה המתפתחת פתחה דלת לילדים מוכשרים ונולדו בלוגרים צעירים שמפרסמים סטיילינג אישי שלהם באתרי האינטרנט.
תחום השיער, האיפור והציפורניים קיבל ביטוי כ"כ מקצועי אצל הנוער, שבאופן פרדוקסלי, אמהות שנהגו להתייעץ בתיכון רק עם האמא שלהן, מוצאות עצמן מתייעצות עם הבת המתבגרת ועם הבן המטרוסקסואל בכל תחומי היופי.
האם גישת החינוך הנוכחית נכונה?? ימים יגידו.
בינתיים, ניתנה לנו האפשרות לחייך בגאווה על כישרונות הסטיילינג של הילדים ולהתמרמר ביננו לבין עצמנו למה לנו לא היו כאלה אופציות או לכל הפחות לדמיין את עצמנו חוזרים אחורה בזמן לדקות ספורות רק כדי ללמד את מלכת הכיתה שיעור בסטיילינג תוך כדי התנשאות בלתי נמנעת על הביקורתיות המעיקה שלה.
שתהיה שנת לימודים פורייה ואופנתית!
מורן בנש – איפור וסטיילינג
לאתר של מורן לחצו כאן>>