נדל"ן וכלכלה
זינוק בעלייה – שינויים ומגמות בשוק הרכב הישראלי
כרמיאלי נדל"ן וכלכלהפורסם: 01.05.18 , 16:57ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת: מאת זאב נחמנזון
שוק הרכב בישראל מאופיין בשנים האחרונות בדינמיות ותנודתיות גבוהה, הטכנולוגיות המתקדמות, המיסוי המשתנה והתחרות המתפתחת מביאים את הקהל הישראלי לנצל את ההזדמנות ולרכוש רכב חדש. סקירה
בשנים האחרונות מסתמן כי ענף הרכב בישראל חווה לא מעט עליות וירידות וצולח מכשולים ואתגרים רבים. שינויים טכנולוגיים ורגולטוריים משפיעים על מתווה הענף בפרט ועולם התחבורה בכלל. ההתקדמות הטכנולוגית קורצת לכל אדם, כל אחד מסיבותיו שלו, ומפתחת הזדמנויות לצרכנים הסופיים ולאנשי התעשייה. הסקירה שאנו מציעים תתן לכם תמונה ברורה יותר על שוק הרכב וכלים להבין אותו טוב יותר.
המירוץ לרכב חדש
שנת 2018 התחילה בירידה במסירת רכבים חדשים. כ-7% אחוזים פחות הנמדדו בין ינואר-פברואר לאותם חודשים אשתקד. מגמת הירידה נבלמה מעט בחודש מרץ וההפרש הצטמצם לכדי 4% לעומת השנה שעברה, מה שמעיד על התאוששות קלה, ועל פי המסתמן משנים קודמות – מגמתית. נתון מעניין הוא שלראשונה בארץ – הרכב המוביל את טבלת המכירות ברבעון הראשון של 2018 הוא היברידי – Hyundai Ionic הקוריאני, ושינוי המגמה הזה מסמן כניסה של עוד ועוד דגמים היברידיים לשוק הרכב הישראלי, וככל הנראה התמתנות במחיר הרכבים האלו.
הקלות היחסית שבה ניתן להשיג מימון לרכב מעוררת את הרעב הצרכני למכוניות חדשות. מימון מלא המוצע על ידי מבחר חברות מימון לרכב הופך למשתלם יותר, עבור אוכלוסיה רחבה יותר. המכונית היא הנכס השני מבחינת שווי כספי לאזרח הישראלי, ובשעה שהחלום על רכישת דירה מתרחק – החלום על רכב מהניילונים נעשה נגיש יותר ויותר. המשקל שמפעיל הרגולטור על שוק הרכב, המיסוי והתחרות הניבו שיטות חדשות להגיע אל ליבו של הצרכן, כשהמוכרת בהן היא שיטת ה-"רכב ב-0 קילומטרים". שוק הרכב המתבסס על מיסוי אגרסיבי מצד המדינה בצד שערי המטבע ביבוא הרכבים לישראל, לא נהנה מיציבות יתרה וכל תנודה מדינית או כלכלית עשויה להכניס אותו לבועה, כפי שהיה בשנת 2010. עם זאת, התגברות התחרות והעלייה באיכות החיים מספקות תחזית אופטימית לתקופה הקרובה.
מיסוי ותהייה
מאז החלתו של מס הרכב, היה מס זה נחשב לאימת הצרכן הישראלי, עם שיעור של 90% מס רכישה על רכב חדש. בשנים האחרונות, במגמה לייצב ולפתח את שוק הרכב והתחרות בו, נעשו מספר נסיונות לשנות את שיטת המיסוי. יהיה תמים מידי לחשוב שהשינויים נבחנו כדי להקל על האזרח הקטן, שכן עולם הרכב הוא כאווזה במטילה ביצי זהב היישר לתוך הסלסלה של רשות מסים והאוצר.
השינוי במס מתייחס בעיקר להפחתתו בשווי השימוש לרכבים צמודים ורכבי חברה. מאחר ופלח השוק הזה גדול, יציב ומתבסס על חברות ליסינג וייבוא רכב – הן נותנות גיבוי מלא לועדת הכספים האמונה על מהלך זה, כשאליהן מצטרפים מעסיקים וגורמים בכירים בהתאחדות התעשיינים. מס נוסף שזוכה לאכיפה הוא מס הקנייה המוגדל על רכבי יוקרה. זהו מס שניתן להניח כי הוא פופוליסטי, נוכח העובדה שההכנסות ממנו כמעט בטלות אל מול ההכנסה הכוללת ממיסוי על רכב.
המשפחתיות נשארות מאחור
את שוק המכוניות המשפחתיות אשר היווה את השדרה המרכזית של שוק הרכב בישראל, דוחקים הצידה רכבי הפנאי. בשעה שהקהלים הצעירים פונים למכוניות קומפקטיות ומסוגננות יותר, בעלי המשפחות רוכשים מכוניות פנאי גדולות ומרווחות יותר. במקרים רבים רכבים אלו יוצאים ממחזור ליסינג בחברות וארגונים גדולים, ועם האפשרויות למימון לרכב יד שניה הצרכנים הפרטיים מרשים לעצמם להתפנק ברכבי הפנאי המאובזרים והחדשניים.
מקדמים נוספים שהופכים את חווית הקנייה לנוחה יותר לכיס הם הטבות המס הירוקות. רכבים היברידיים מקבלים הפחתה משמעותית במיסוי עליהם, הן ברישוי והן באגרות. התקנת מערכות התרעה טכנולוגיות דוגמת "מובילאיי" ומתחרותיה בכלי הרכב מוזילות מאוד את אגרות הביטוח, ומעבר לכך מעניקות שכבה נוספת של בטיחות בנסיעה, ולכך אין מחיר בכסף.
איך אומרים "בהצלחה" בסינית?
מגמה נוספת שכדאי לעקוב אחריה היא ייבוא של כלי רכב מסין. בעבר המאד לא רחוק ובמשך זמן רב תעשיית הרכב הסינית זכתה לכבוד מפוקפק מאוד בעולם המערבי ובישראל בפרט. לא פעם נעשו נסיונות לייבא לארץ מותגי רכב סיניים, אך כשם שקהל הצרכנים חושש, גם היבואנים מהססים בקידום מהלך שכזה.
לאחרונה, מדינת הענק מצמצמת פערים מול תעשיות הרכב השכנות והדגמים הסיניים מיישרים קו – הם עומדים בתקנים האירופאיים המחמירים, מציעים איבזור מפנק במחירים נמוכים יותר וגם כך – עיקר הטכנולוגיה המערבית מיוצרת בסין. לכן צפוי שבעתיד הלא רחוק נוכל לראות דגמים מתוצרת סין בחלונות הראווה של סוכנויות הרכב בישראל. וכפי שזה נראה כרגע – בהחלט יש למה לצפות.