כותרת
> C;
1/1
חדשות

סערת חוק הלאום

כרמיאלי חדשותפורסם: 31.07.18 , 15:17ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.

100 קציני צה"ל דרוזים במילואים הצטרפו בימים אלה לפורום מיוחד שהוקם למאבק נגד החוק שעבר בשבוע שעבר בכנסת.

לא מבינים איך זה שהמדינה מפלה אותם אחרי ש-160 מהם שקיבלו אות הוקרה מהמדינה.

הורים, אבות, אמהות ובניהם שעמדו במבחני כל המלחמות והגנו על מדינת ישראל, מתקשים לקבל להבין ולכאוב את חוק הלאום אשר אושר במליאת הכנסת.

    *   *   *

מי שיזם את החוק, הוא ח"כ אבי דיכטר מהליכוד טוען שמי שאינו שייך ללאום היהודי, לא יוכל להגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום שלו, הפלסטינים לא יוכלו להגדיר את ישראל כמדינת הלאום שלהם.

"חוק הלאום הוא תעודת הביטוח שאנחנו משאירים לדור הבא.

חוק הלאום של העם היהודי, או חוק היסוד שמטרתו לעגן בחוק את ערכיה הלאומיים של מדינת ישראל. הסמל, הדגל, המנון המדינה, לוח השנה העברי, חגי שיראל , השפה העברית ירושלים בירתה.

הערבית לא תהיה עוד שפה רשמית במדינת ישראל. התיישבות יהודית, קיבוץ גלויות ויום השבת".

ולמרות שרב התומכים בהצעת החוק הגיעו מהימין, גם בימין היו מתנגדים כפי שיש בשמאל מתנגדים שחושבים שהדמוקרטיה היא לא רק ליהודים.

הביקורת קשה, היות ורובה עסקה בהדרת האוכלוסייה הערבית מהחוק.

האם יוזם הרעיון ח"כ דיכטר חשב  על החוק עד הסוף? בזמן שאזרחי ישראל הגויים, שזאת איננה מדינתם. כמו שהיא לא לאחרים: ערבים מוסלמים, ערבים נוצרים, ערבים דרוזים, צ'רקסים, גויים מאפריקה, מאירופה ומאסיה.

החוק, לא רק שלא יגבש את החברה הישראלית אלא מאיים לפרק אותה למרכיביה.

יש שטוענים שמובן שישראל היא מדינת הלאום היהודית.
אבל החוק הזה מיותר ומסוכן ומפר את האיזון העדין בין  שתי מהויותיה הבסיסיות של המדינה - יהודית ודמוקרטית.

ביבי נתניהו ראש הממשלה, אמר בישיבת הממשלה כאשר נידונה הצעת חוק הלאום:

" במדינת ישראל יש שוויון זכויות אישי לכל אזרח, אבל זכויות לאום יש רק לעם היהודי.   דגל, המנון, הזכות של כל יהודי לעלות לארץ - אלה מוקנים רק לעמנו במדינתו האחת והיחידה.

יש כאלה שרוצים שהדמוקרטית תגבר על היהודית ויש כאלה שרוצים שהיהודית תגבר על הדמוקרטית.  בעקרונות החוק שאני מציג שני הערכים האלה שווים ויש להתחשב בהם במידה שווה.

אותם עקרונות מופיעים במגילת העצמאות. אני לא מבין גם את אלה שקוראים לשתי מדינות לשני עמים ובה בעת מתנגדים לעגן זאת בחוק. הם ששים להכיר במדינת לאום פלסטינית ומתנגדים בתוקף למדינת לאום יהודית".

אחת מהמתנגדים לחוק עוד בקריאה הראשונה הייתה חברת הכנסת ציפי לבני

(מהמחנה הציוני) וביקרה את עצם השמטת המילה "דמוקרטיה" המנוסח בחוק.

”ממשלה שלא יכולה לפתוח את חוק היסוד במילים 'יהודית' וגם 'דמוקרטית' ולשמור על ערכי מגילת העצמאות, צריכה ללמוד שיעור באזרחות.

"לא מספיק להגן על המדינה היהודית והדמוקרטית שלנו מפני אויבים מבחוץ. חייבים להגן על היסודות האלה מול ממשלה שקורעת את מגילת העצמאות וקורעת אותנו מבפנים".

בינתיים הודיע ח"כ זוהיר בעלול (מהמחנה הציוני) על התפטרותו.

אדם איכותי, מתון ומעורה בחברה הישראלית כולה. ערבי-ישראלי המעורה עמוקות בחברה הישראלית הכללית אינו מסוגל עוד להישאר בכנסת .החליט להתפטר מתפקידו במחאה על אישור החוק והבטיח כי לא ישוב עוד אל כנסת ישראל.

ח"כ זוהיר בעלול אמר  איננו כי מעוניין "לתת לגיטימציה לכנסת הדרתית, התרסתית, גזענית, קיצונית". וכי "הכנסת ה-20 הפכה להיות כנסת נגד המיעוט הערבי ונגד תוואי הדמוקרטיה במדינת ישראל.

אני לא יכול לשבת על הגדר ולצפות במתרחש. אצטרך לתת תשובות נוקבות לנכד שלי בעוד הרבה שנים כשישאל אותי האם הייתי בכנסת כשחוקק החוק".

 

יושבת ראש מרצ, תמר זנדברג, הגיבה "ההתפטרות המצערת של זוהיר בהלול היא עוד עדות לקרע הנורא שיצרה ממשלת ישראל בין אזרחיה היהודים והערבים ובעלבון שבחוק הלאום המיותר הזה".

בינתיים מי שנפגע בחוק הלאום הם בעיקר הדרוזים המביעים התנגדות נגד החוק ולא מוכנים להיות אזרחים סוג ב'.

רשתות חברתיות מלאות בפוסטים ותגובות של אזרחים הטוענים "שעצוב ומביך וגם מביש שהחוק פוגע באחינו לנשק. אותה קהילה דרוזית שאחוז ההתגייסות שלהם גבוהה ביותר ורובם מתגייסים לקרביים.

 משפחות שכולות שאיבדו את בניהם למען המדינה. איך אפשר להסתכל להם בעיניים אחרי שאיבדו את היקר להם מכל?"

סוף מעשה ומחשבה תחילה?  עכשיו  מנסים לאחות את הקרע.

בנט: "אופן החקיקה פגע בדרוזים"

יו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס לטענת העדה הדרוזית בנוגע לחוק הלאום וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "על הממשלה מוטלת האחריות למצוא את הדרך לאחות את הקרע עם האזרחים הדרוזים. לאחר שיחות עם רבים מהם התברר לו שאופן החקיקה של חוק הלאום, פגע מאוד דווקא במי שקשרו גורלם למדינה היהודית וזו כמובן לא הייתה כוונת הממשלה".

 הממשלה מנסה לחשוב על חוק חדש לצידו של חוק הלאום, שיבטיח את המעמד של הדרוזי בישראל.

תגובתם של הדרוזים תתקיים במוצאי שבת ב- 4.8.18 בהפגנת ענק  בכיכר רבין, בתל אביב.

 רבים מהציבור מתכננים להגיע ולחזק ולשנות את הגזרה כי על כולם יחול אותו החוק  ואותו הסעיף, כיאה לשיוויון והוא יתקיים על פי הנוסח של מגילת העצמאות:

"מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות".

 תגובות בעד ונגד מכמה תושבים העיר:

מאיר פארס: הוא תושב כרמיאל והוא מהקהילה הדרוזית:

מאז ומתמיד הסתכלו והתייחסו אלינו כאל סוג ג', שום דבר לא השתנה מאז ולעולם לא ישתנה. הגזענות והדעות הקדומות שטבועות באנשים זה כל הרעל והרוע שיש בעולם ובגלל זה לעולם לא ישתנו פה דברים!  אני דרוזי גאה, ששירת את מדינת ישראל ואף נפצעתי בצבע.

 אבא שלי ז״ל נפצע במלחמת שלום הגליל ונפטר בעקבות הפציעה הקשה, אמא שלי גידלה אותי ואת אחי לערכים, לשיוויון, לאהבת חינם וחמלה לכל אדם באשר הוא. ללא הבדלי דת גזע או מין! לערכים אלו אני מגדל את ילדי ואמשיך להאמין בדרך הזו על אף הגזענות הקשה שאני חווה מדי יום!

יעל גוברין:

אני כואבת מאוד על חוק יסוד שהופכת את מדינתי למדינת אפרטהייד באופן רשמי. חוק יסוד המפלה בין רבים שיחד עם חוקים אחרים, (כחוק הלהט"ב), הוא המשך מדיניות של ממשלה ימנית קיצונית משיחית. ההסתה והפילוג מנחים את צעדיה של ממשלה הארורה זו, ואני כיהודיה שבחרה לחיות כאן מתביישת מהדרך והמצב אליו מובילים אותנו.

אוראל טל תושב כרמיאל:

חוק מבלבל לא מוסבר, נטו לאינטרסים פוליטיים מנגון ממשלתי....כמו שכל הבכירים אוהבים,החוק צריך לעבור תיקונים (לדוגמא הדרוזים ) ועוד אוהבי המדינה שנפגעים באופן מוחשי מהותי מהחוק הזה שמפלה אותם באופן ישיר אנשים שתורמים ונתרמים לביטחון המדינה והכלכלה הישראלית,זכויות העם היהודי ברורות וגם הדרישות שלה אך גם הן צריכות להיות בהתאם למתיישבים בה.

עופר שומי :

לדעתי הוצאת ערך השיוויון ופגיעה בדרוזים בלהט"ב ובשאר האזרחים החיים כאן. לדעתי זה עוול גדול למגזרים שלמים ולדעתי אם היו לוקחים את מגילת העצמאות והופכים אותה לחוקתי היה הרבה יותר טוב לכולנו, כי מה שפעל טוב 70 שנה ויותר יכול להתאים גם היום ולא היו צריכים להמציא את הגלגל ולפגוע במגזרים שלמים בישראל.

 אריה פישמן:

ממשלה אשר מחוקקת חוקים אשר עשויים לפגוע ברבדים מאזרחייה במדינת ישראל וליצור פגיעה בברית עמים שנחתמה על ידי קודמותיה שאינם בני החיים כיום .לעורר גזענות במדינה המתבססת על דמוקרטיה מראשיתה , ממשלה אשר דואגת לקבוצות שונות של אזרחיה וקבוצות אחרות נרמסות איננה ממשלה שיכולה להמשיך ולמשול במדינה , הגיע הזמן שבמדינת ישראל תקבל את השלטון ממשלה אשר תדאג לכל אזרח ואזרח במדינה ללא הבדלי דת גזע ומין כנכתב בהכרזת המדינה. תיקח אחריות על מוסדותיה ואזרחיה ותפסיק להעביר את האחריות לידיים פרטיות כאשר לנגד עיניהם מעבר למצלצלים שיועברו לידם אין מאום בטיפול ורווחת האזרח .

 

כמה תושבים שהם בעד חוק הלאום:

קורן נוימרק:

 חוק יסוד הלאום מאזן את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו (חוק אשר בית משפט העליון הלך לאורו מפאת היותו חוק יסוד) כעת משנחקק חוק יסוד הלאום נוצר איזון בין חוקי היסוד אשר מעמיד את היות המדינה יהודית בשווה להיותה דמוקרטית כפי מגילת העצמאות. בלא יצירת עדיפות למדינת כל אזרחיה כפי שהיה עד כה אלא שיוון ואיזון בין מדינת היהודים למדינת כל האזרחים. חשיבות החוק הינה באפשרות שתעמוד לשופטי העליון לבוא ולומר כי האינטרס של המדינה היהודית יכול לגבור במקרים מסויימים על מדינת כל אזרחיה (כפי שלעיתים זכות הציבור לדעת וחופש הביטוי יכול שנגבילם מפאת בטחון הציבור והמדינה) וזאת מבלי לומר כי אין חשיבות לחופש הביטוי אך נסכים כולנו בטחון המדינה גובר על זכות חוקתית של חופש הביטוי ולכן לעיתים האינטרם הלאומי שלנו גובר אף הוא אל מול אינטרסים אחרים וכאן טמונה חשיבות החוק החדש חוק יסוד הלאום.

רינת רבין זובקוב :

אני בעד מדינה יהודית לעם יהודי ואגב החוק לא משנה את מה שכבר קיים. לא רואה שום הבדל , חוץ מדגש על כך שזו מדינה יהודית דגל שלנו והמנון שלנו בעצם כך זה אמור להיות. זה לא מזלזל באף אחד ולא משנה שום דבר שלא היה ידוע קודם.

רותי בנדה:

אני בעד חוק הלאום שתמיד היה קיים, מובן וברור, אין לי מושג על מה כל המהומה, שום דבר לא חדש.

מקס ליבס:

אני חושב שחוק הלאום הוא חוק חשוב ומחייב כי הוא נותן ביטוי חוקי לזהות היהודית של מדינת ישראל, לשפה שלה ולסמלים שלה. דווקא היום, כשהקהילה הבינלאומית מטילה ספק פעם אחר פעם בזיקתו וזכויותיו של העם היהודי על אדמה זו, זו החלטה בעלת חשיבות עצומה שמחזקת את הלאומיות שלנו ואת הקשר ההדוק של עמנו לארץ אבותינו.

שגית דרעי:

אני בעד חוק הלאום היות והזהות היהודית חשובה לי מאוד, מה שמאוד מנסים לטשטש אותה וזו הסיבה בעיקר.

בינתיים  140.000 איש שפוגעים ממדינת ישראל, נכתב פוסט בדף של איש צבא דרוזי.

משפחות שכולות כואבות שמרגישות נבגדות על ידי המדינה ומחאה גדולה כתשובה לחוק החדש כאמור ב- 4/8 בכיכר רבין.

אולי יעניין אותך גם
פיצוץ רכב בכרמיאל - כתוצאה מכך ארבעה פצועים באורח קל.
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.
*שב״כ ומשטרה חשפו התארגנות טרור מאזור הצפון שתכננה לבצע פיגועים בישראל. כתבי אישום הוגשו נגד המעורבים.*
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.
כרמיאל מרכינה ראש, ועצובה
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.
יום עצוב בכרמיאל
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.
יום חמישי הקרוב ניפגש ברחבת עיריית כרמיאל לשחרור החטופים
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.
רשת "סאלח דבאח ובניו" במבצע חסר תקדים – שלל מוצרים בשקל
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.
"אין בעולם מספיק תפילות כדי לעמעם כאב סבוך געגועים"
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.
רכבת ישראל תחדש החל מהיום, יום רביעי את שירותי קווי הרכבת לתחנת כרמיאל במתכונת חירום
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.
עיריית כרמיאל מקימה את יחידת הכוננות העירונית.שתחומש בנשקים ארוכים בשיתוף עם משטרת כרמיאל ופיקוד העורף
איך קרה ששכחו את העדה הדרוזית מאחור? העדה שעזרה בהגנה על מדינת ישראל עוד טרם הקמתה ורבים מהם השתתפו במלחמות שונות. העדה שנמצאת בסערת רגשות.