כותרת
> C;
1/1
חדשות

ייתכן שמזמינים אמבולנס ממד"א ומגיעים לבית החולים עם אמבולנס מחברה פרטית?

כרמיאלי חדשותפורסם: 18.06.20 , 13:50ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

מתנדב במד"א, חייל בן ,18 כרמיאלי שהתגייס לפני שבעה חודשים לצה"ל, גם בחופשות שלו לא מוותר על המשך התנדבות במד"א.

מזה ארבע שנים מתנדב ואומר כי חיי אדם הם ערך עליון ויש לו את הזכות והכבוד להיות במקומות שם הוא יכול לעזור בהצלת חיי אדם.

מזה זמן רב שקיימת תופעה שמטרידה את מנוחתו וגם את מנוחת חבריו.

זו תקופה ארוכה שהוא מתחבט עם עצמו אם עליו להתערב, אם זה תפקידו להתריע.

אחרי הכל לדעתו המידע שברשותו רק יכול לעזור לציבור, השבוע עלה עם פוסט לרשת החברתית, שם הוא מסביר כי זכות הציבור לדעת שיש אמבולנסים של מד"א ויש אמבולנסים פרטיים.

לפעמים רק עם קבלת החשבון, אנשים מבינים כי לא אמבולנס של מד"א הגיע ולא הצוות של מד"א זה שטיפל בהם ופינה אותם לבית החולים.

איך קורה שמזמינים אמבולנס של מד"א ועולים על אמבולנס פרטי אחר?

גלעד משתף כי כאשר במד"א מתקבלת קריאה, היא מועברת לכוננים בכל ארגוני ההצלה במקביל, מי שקרוב למקום האירוע ייתן ראשון את המענה.

במקרים של חיים ומוות, כל אמבולנס גם פרטי שמגיע ראשון לזירה ומפנה את הנפגעים לבתי החולים, מבורך ומציל חיים .

גלעד מוסיף ומציין שכמתנדב מד"א הוא בהחלט יכול לשבח ממקור ראשון את ציוד המלא של האמבולנס של מד"א, את עבודת הצוותים חובשים, פרמדיקים המוכשרים, המנוסים והמצילים חיים.

חושב שזכות הציבור לדעת שבמקרים לא דחופים, אם לא מדובר על מקרה חירום שבו בנאדם נמצא בין חיים למוות, יש להם את הבחירה לבחור אם להתפנות עם אמבולנס של מד"א או של כל חברה אחרת.

לפעמים טוען גלעד כי שווה וכדאי לחכות עוד דקה ולעלות באמבולנס של מד"א במידה ויגיע אמבולנס פרטי אחר שהיה קרוב למקום האירוע, ומזמין הקריאה, לא יודע כלל.

כמובן שישנן חברות פרטיות טובות שעשות עבודת חסד שמצילה חיים אך כל אדם שמזמין אמבולנס צריך לדעת עם איזה אמבולנס הוא הובהל לבית החולים ומה המחיר שהוא אמור לשלם. זאת זכות בסיסית.

אז איך בכל זאת נבדיל בינם למד"א?

"על המדים של מגן דוד מקדימה על החלוק, ישנו סמל עגול בצד שמאל למעלה וכתוב בו באותיות בעברית בפירוש מגן דוד אדום.

להלן תגובת מד"א:

אכן מדובר בתופעה חמורה ומנוגדת לנהלים בה נוקטים חלק מהעמותות ומהחברות הפרטיות. יובהר כי הפניות לשירותי עזרה ראשונה מטופלות ע"י מוקדי מד"א הפזורים ברחבי הארץ. הקריאות מועברות במקביל לאפליקציית משרד הבריאות, אשר אליה מחוברות חברות פרטיות וגם עמותת איחוד הצלה. לצערנו הרב, אלה אינם פועלים עפ"י מתווה משרד הבריאות ונוהגים בניגוד לנהלים. כך, אמבולנסים פרטיים מגיעים לעיתים רבות למקום האירוע יחד עם צוותי מד"א ויוצרים ויכוח בשטח, שאף לעיתים עלול להסתיים במאבק פיזי - וזאת על חשבון זמן ואיכות הטיפול המוענק למטופל, שהזעיק את שירותי חירום וממתין לעיתים לטיפול מציל חיים.

בעקבות פניות מד"א בנושא למשרד הבריאות, נשלח מכתב הבהרה אודות נוהל ההפעלה של אמבולנסים הפרטיים המחוברים לאפליקציה של משרד הבריאות. לצערנו הרב, למרות חידוד הנהלים ושליחת מכתב רשמי מטעם גוף ממשלתי, גופים רבים ממשיכים להתעלם מההנחיות הברורות ולפעול באופן בוטה ומתמשך כנגד הנהלים.

להלן תגובת איחוד האמבולנסים בישראל:

לאור הכתבה שפורסמה, ראשית נבהיר שצר לנו שארגון בישראל משתמש במתנדבים צעירים אצלו על מנת לעשות יחסי ציבור למטרות ארגוניות.

בתחילה פורסמה כתבה שנותנת חוות דעת של נער בן 18 על נושא פינוי רפואי על ידי צוותים רפואיים ולכן ההתייחסות לנושא צריכה להיעשות על ידי אנשי רפואה מקצועיים ומוסמכים ובייחוד על ידי משרד הבריאות שאמון על הנושא במדינת ישראל.

איחוד האמבולנסים בישראל מאגד חברות המפעילות מאות אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ במדינה, חברות אשר נמצאות בלב פעילות הרפואה הדחופה בישראל מהווים כ-50% מהכוח הרפואי הטרום אשפוזי במדינת ישראל.

בטיחות ובריאות המטופלים של החברות תמיד בראש סדר העדיפות של הצוותים הרפואיים, חשוב להדגיש שהחברות משקיעות משאבים ומאמצים רבים בשמירת בריאות המטופלים, בשיתוף ובליווי מלא של משרד הבריאות.

משרד הבריאות הוא הגוף והרשות המנחה והמפקחת על תחום האמבולנסים במדינת ישראל, בכל הקשור לנהלים של כונני רפואת חירום ואמבולנסים בהגעה למקרים, על כן הם הכתובת ולא ארגון מד"א.

אפי פלדמן, מנכ"ל איחוד האמבולנסים בישראל: "כמידי תקופה גם הבוקר התעוררנו לאחד מאותם מתקפות 'מתנדבי' מד"א בהשמצות זולות אל מול הצוותים הרפואיים באמבולנסים הפרטים.

אנו מעריכים מאוד את מקצועיות מד"א ובמיוחד את צוותי השטח, כמו כן שמחים לעבוד יחד איתם לטובת החולים והמטופלים. עם זאת לא נסכים יותר להיות שק החבטות בכל פעם שמד"א חשים מאוימים משבירת המונופול בשירותי הרפואה הטרום אשפוזית במדינת ישראל.

חברות האמבולנסים הפרטיות בישראל מפוקחות ופועלות לפי נהלי משרד הבריאות ועומדות בכל תנאי 'תו האיכות' שמופק ע"י איחוד האמבולנסים בישראל וגם זאת רק לאחר שעמדו בסטנדרטים רפואיים ומקצועיים.

ועדת תדמור קבעה כי לכל מטופל גם אם חייג למוקד 101 מגיעה הזכות לקבל טיפול רפואי מהיר ומקצועי מאיש הצוות הרפואי הקרוב ביותר. גם לכך משרד הבריאות קבעו נהלים ברורים באיזה מהמקרים האמבולנס הראשון שהגיע לקריאה יפנה את המטופל.

לכל בר דעת ברור כי לפני כל רצון של שמירה על מונופול - טובת החולה והפצוע חייבת להיות בראש סדר העדיפות הלאומית של כל איש רפואה.

שירות של פינוי אמבולנס פרטי בזמן פציעה או מחלה תהיה טובה, מקצועית, אדיבה ובדרך כלל גם זולה יותר מהמחירון שגובה מד"א".

קרדיט: דוברות מד"א

קרדיט: דוברות איחוד האמבולנסים בישראל

קרדיט: דוברות איחוד האמבולנסים בישראל

אולי יעניין אותך גם