כותרת
> C;
1/1
אורח חיים

עמדות טעינה בישראל- מה זה ולמה אתם צריכים אותן?

כרמיאלי אורח חייםפורסם: 01.04.21 , 19:22ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

לרובנו יש רכב והשימוש בו גבוה. הרכב צורך אנרגיה רבה ובזבזנית וכשמדובר בכמות גדולה של רכבים סביבנו, יש לכך השלכות על החיים של כולנו. מה אפשר לעשות ואיזה פתרון מוצע לנו כבר עכשיו? מסתבר שיש אלטרנטיבה והיא זמינה כבר עכשיו.

זה לא סוד שהכבישים בישראל צפופים ופקוקים והמצב מחמיר כל הזמן. רבים מאיתנו נוסעים בעיקר ברכב הפרטי שלהם ופחות בתחבורה ציבורית. כידוע, כמות הרכבים הגדולה יוצרת בעיות רבות, העיקרית שבהן היא זיהום אוויר חמור, בעיקר באזורים עירוניים.

ההשלכות הבריאותיות של זיהום האוויר בישראל הן קטלניות וגורמות לתחלואה ולתמותה גבוהה בכל שנה. אולם, מאחר שאת כמות הרכבים הפרטיים אי אפשר לצמצם בבת אחת, הפתרון יכול לבוא על ידי הפחתת הזיהום באופן מיידי. את זה ניתן להשיג באמצעות כלי תחבורה עם הנעה חלופית - רכב חשמלי. מדובר ברכבים שלא מזהמים כלל, לא מרעישים ונוחים לתפעול. רכבים כאלה זמינים לקנייה בישראל והשוק החשמלי מתפתח כאן יפה בשנים האחרונות.

כדי שרכב חשמלי יוכל לנסוע, עליו להיות טעון חשמלית. למה הכוונה? בשונה מרכב שמונע על ידי דלק, האנרגיה של הרכב החשמלי מגיעה מסוללה המותקנת בתוכו. את הסוללה הזאת צריך לטעון אחת לכמה זמן, ממש כמו הטלפון הסלולרי שלנו. טעינה של רכב חשמלי מתאפשרת דרך כבל שיוצא מהרכב ומתחבר לשקע חשמלי ייעודי. שקע כזה שמהווה עמדת טעינה, ניתן להתקין ליד הבית ובעיקר במקומות ציבוריים כמו חניונים, מרכזי קניות, ברחבי העיר ובדרכים.

בכל העולם ישנן תשתיות טעינה חשמליות נרחבות ולאחרונה העמדות הללו הופכות למהירות יותר ויותר. היתרון של תחנת טעינה מהירה הוא שניתן לטעון את הרכב בזמן קצר ולהמשיך בנסיעה בלי עיכובים. יצרניות רכב וחברות אנרגיה שהבינו שהעתיד הוא חשמלי, מקימות תחנות טעינה במקומות שונים ובפרישה רחבה עד כמה שניתן כדי לעודד את השימוש ברכב חשמלי.

פרישה רחבה של עמדות טעינה חשמליות מאפשרת נסיעה לכל מקום ונוחות תפעול מקסימלית. נתונים מכל העולם מראים שבמקומות שבהם היו תחנות טעינה רבות, אלה המקומות שבהם היה שימוש גבוה יותר ברכבים חשמליים והמשמעות של זה היא פחות זיהום באזורים אלה. מאחר שישראל היא מדינה קטנה, הפוטנציאל להפחתת זיהום האוויר בצורה זו הוא גבוה ואפשרי באופן מהיר יחסית.

מסתבר שאצלנו לא עומדים במקום וכבר ישנה תשתית טעינה חשמלית ברחבי הארץ אך זוהי רק ההתחלה מאחר שמשרד האנרגיה וחברות פרטיות החלו לקדם ולהקים תחנות טעינה נוספות, לא מעט מהן מהירות. בישראל ניתן למצוא נקודות טעינה שונות והמספר שלהן רק עולה.

לדוגמא, בקניוני עזריאלי מקימים כעת מאה ועשרים נקודות טעינה חדשות. בחניוני אחוזת החוף בתל אביב כשבעים נקודות, במתחם מייקרוסופט בהרצליה מקימים למעלה משבעים נקודות טעינה, בקריית מוצקין ישנה פרישה של כמה נקודות ובהמשך מתוכננת הקמה של למעלה מאלף נקודות טעינה חשמליות באזור של מפרץ חיפה והקריות.

בנוסף, גם באזור ים המלח החלו עבודות להקמת נקודות חשמליות כשאחת כבר נמצאת בעין גדי. התכנון הוא להקים עוד עמדות באזור הדרום והנגב, בייחוד במקומות תיירותיים כמו אזור בתי המלון, למשל. לאחרונה נודע שגם ברעננה מתוכננות לקום כארבע מאות נקודות טעינה חשמליות וייתכן שעמדות דומות יוקמו וישולבו גם בתחנות דלק של חברת פז.

חברות אנרגיה ותיקות וחדשות שחלקן סיפקו דלק עד כה (כמו סונול ופז), עוברות לתחום החשמלי וכיום הן נותנות שירות שמתחיל בתכנון, דרך הקמה והפעלה של עמדות טעינה כשהחזון הוא להקים גם עמדות טעינה פרטיות לשימוש ביתי ועסקי וגם עמדות לשימוש ציבורי במקומות רבים בארץ.

מי מרוויח מכל זה? כולנו. החברות שמפעילות את תשתיות הטעינה, יצרניות הרכב החשמלי ובעיקר אנחנו ודור העתיד שיוכל ליהנות מפחות רעש ובעיקר מאוויר נקי יותר. כמו בעולם כולו, גם בישראל הבינו שהגיע הזמן שנוכל לקדם את איכות החיים והסביבה שלנו ולהשפיע עליה כבר עכשיו.

צילום: Sophie Jonas