כותרת
> C;
1/1

נהריה על גלגלים ושיא גינס

כרמיאלי פורסם: 26.02.24 , 13:41ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
תמונה ראשית צלם: Ritvo photographyצילום תמונות: Ritvo photography

במסגרת סיפורי הנהריינים לרגל יום ההולדת ה-89 של נהריה הפיק פורום המתנדבים של השולחן העגול אירוע מרגש כמחווה לחלוצי האופניים והכלים על גלגלים.

בפאנל הראשון הוזמנו בני הדור השני שסיפרו על סיפורי אופניים ומורשתם ובפאנל השני. הוזמנו אנשים שידעו לספר סיפורים מרתקים על אופניים, עגלות, כרכרות ומה שביניהם

בתוכנית האומנותית הופיעו להקת הזמר הייצוגית 'קולות נהריה' ההרכב 18+, בניהולו וניצחו של חנן עבדה. חברות הלהקה: עמית וקרט, לירי זיגלמן, אופק יוסף, עדי מרון, אבייה שטיינר. והזמרת דורית ראובני אשר חתמה את הערב.

מרכז האירוע והפתעה גדולה היה פואד חדד היום בן 80, שעבד בשלושת חנויות האופניים בעיר נהריה כ-65 שנים. הגיע עם משפחתו לאירוע וקיבל מחווה מהנהריינים, וממשפחת ריטבו וולפוביץ מייזלס פסל מרהיב שבפיסגתו אופניים .

יורי הירשפלד הכין והנחה את הערב המרתק, בחן והומור כאשר ראשון הדוברים היה הבן של קרון שפעל מחצר ביתו ברחוב ויצמן ליד מלון רוזנבלט.

אילן קרון סיפר על ההיסטוריה של אביו שהחל בחצר ביתם לתקן אופניים, החזיק "צי" של 25 אופניים להשכרה אשר תיחזק שיפץ והכין אותם עבור תיירים שהגיעו להנות מהעיר היפה של אותם הזמנים.

השני היה לקסי (אלכס)דהאס ארי עם אשר סיפר על החנות שהחלה דרכה ב1950 ועבדה כ-25 שנים, בהתחלה היא עבדה בתוך המכולה (ליפט) שהביאו מהולנד ועם השנים עברה לצריף שהיה מאחורי הסופרמרקט של היום בש"ד הגעתון. לקסי ספר שגם הוא הגיע לעזור בחנות. הוא זוכר איך תמיד היו שולחים אותו למייזלס כאשר חסרה פנימית או איזה חלק. היה שיתוף פעולה בין החנויות והיו משאילים מה שהיה חסר. בנוסף אבא מאד אהב אנשים והיו באים מכל הגליל . לקסי הזכיר שהייתה קהילה יפה ויציבה של הולנדים דבר שעזר מאד ושמח את ההורים.

הדובר השלישי היה, ראובן שטרן מחנות שטרן המיתולוגית שהייתה במרכז נהריה והוקמה בשנת 1941 ונסגרה בערך ב-1979, בקהל ישבו אחיותיו מירי ורחל. ראובן ספר איך הם החלו את העסק ובגאוה ספר על אמו ליזה שהייתה האשה הראשונה של האופניים, שמירח הדבש עבדה יחד עם רודי בחנות , תיקנה אופניים היה לה חוש טכני וסבלנות, היא תיקנה 'שמיניות' בגלגלים ופאנצ'רים רודי ואשתו עבדו יחד והילדים אף הם באו לעזור. גבי זוהר ז"ל ספר באחד מהכתבים שבחופשות הקיץ רודי שטרן היה מחזיק ילד או שניים ולימד אותם שלב אחרי שלב כיצד לתקן אופניים בין הילדים היה דני היימן , קירלי ואחרים. בנוסף אבא היה מאד קפדן ויסודי יום אחד הגיע אדם ובקש מאביו לסדר ולנקות את האופניים שלו . רודי מהר מאד ענה לו אני מוכן לנקות לך את האופניים אבל הם לא שלך." לימים החל לעבוד אצל רודי ג'ורג' חדד שמהר מאד סיים את עבודה שם. רודי פנה אל אביו של ג'ורג' וגייס את בנו פואד בן ה-15 שהחל לעבוד, ולמד מליזה שטרן לתקן 'שמניות' בגלגלים שלזה היה צריך מיומנות ועבד 12 שנים, תושבי נהרייה מאד נקשרו לפואד שאחרי 12 שנים, עבר לעבוד אצל מייזלס וזה הדבר המחבר בין שלושת החנויות. פואד עבד אצל הוותיקים אהב וכבד את כולם.

הרביעית והצעירה שבחבורה כעשור, דורית וולפוביץ ריטבו לבית מייזלס שהיא למעשה הדור השלישי של אופני מייזלס שפעלו שלושה דורות ובמרץ 2021 נסגרה החנות אחרי כ-71 שנה לאחר שאחיה יאיר בר זאב האהוב ניפטר בטרם עת. " אמא ניהלה את החנות ואבא עבד מצאת החמה עד צאת הנשמה, בחורף תיקן תנוריםוהלך לכל הזקנות בשכונות להבעיר בפטיליות. תמיד חפש עוד פאן עסקי והכניס טוסטוסים, ווספות והיה הסוכן של הצפון. אני ממש צמחתי בחנות וכולם כילדה הכירו אותי. אהבתי את החנות מאוד, למדתי את רזי המקצוע ובבגרותי למרות שהייתי מאד גאה, בחרתי לא להמשיך בענייני אופניים, כל הדוברים הזכירו את פואד חדד שזכה למחווה נאה כאשר חברי סיפורי נהריינים העניקו לו זר פרחים, ודורית העניקו לו פסל סימבולי עם אופניים על מרום ההר, סמל על שתמיד היה בפסגה כשעבד בחנות האופניים. פואד חדד מאד היה נרגש למחווה הגדולה.

בפאנל השני התארחו יוסי אדלר שסיפר על העגלונים כמו אייזיק, ועל חוכמת רחוב, דני רובינזון הבן של ד"ר ארווין רובינזון ואביה של דינה רובינזון שהייתה להם מכבסה בסוקולוב פינת קפלן. הוא בעל שיא גינס בהליכה על אופניים מיוחדים שבנה והתאמן עליהם והכי חשוב שהביא כבוד לנהריה כאשר הירשם בספר השיאים של גינס על יציאה מהנקודה הרמה יותר בחרמון ועד ים המלח בפחות מיממה. בפאנל ישבה מרים סלע המדהימה שלה יש סיפורים מעניינים על עגלת הקרח, והריבים שהיו סביב החלוקה עם שלישי או חצי, על העגלות בכלל. יורי הירשפלד הזכיר את אנדראס מאייר שהיה בעל בית המלאכה הראשון לאופניים בהרצל אבל מהר מאד עבר ליצירות אחרות ועד סוף חייו התעסק בעבודות יד מדהימות הקשורות למתכת ..

לסיום הזכיר את שרגא אשל שעד שנה שעברה עוד רכב על אופניו ברחבי העיר ובמיוחד בטיילת. שרגא בן ה93 לימד לרכוב על אופניים ולגלוש על גלגליות והיה דמות בלתי נפרדת מעולם האופניים בנהריה.

.