משה רואס בן ה-37 (כרמיאלי במקור) שחי שנים באזור מרכז הארץ
מפתיע בכל פעם מחדש, עם אומנות שלא תשאיר אתכם אדישים!
משה רואס, אמן פיסול ומיצב, בוגר בהצטיינות של תוכנית לימודי המשך באמנות במדרשה לאמנות בית ברל (2018) ובוגר בהצטיינות של המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר - בית ספר גבוה להנדסה ולעיצוב (2008).
הפרקטיקה שלו כוללת עבודה במגוון מדיות ועוסקת בארעיות החומר ונוכחות תהליכי הזמן כפוטנציאל טרנספורמטיבי. רבות מעבודותיו נוצרות בתהליכים של פירוק והרכבה, בוחנות התכלות, ונוגעות בשאלות קיומיות מתוך עבודה אינטנסיבית עם חומר.
פרסים נבחרים כוללים את מלגת אמן מורה (2018), מלגת אמן אורח בסדנת ההדפס ירושלים (2015) ואת פרס העיצוב מטעם משרד התרבות והספורט (2014). בשנת 2009 זכה בפרס בתחרות המעצבים הצעירים Talente במינכן ובציון לשבח בתחרות אומנות בינלאומית בצ׳אונג׳ו, דרום קוריאה.
רואס הציג תערוכות בגלריות ובמוזיאונים בהולנד, בגרמניה, בפולין, בארצות הברית, דרום קוריאה. בישראל הוצגו עבודותיו במוזיאון תל אביב לאמנות, מוזיאון ארץ ישראל, סדנת ההדפס ירושלים, בית האמנים תל אביב ובגלריית הירקון 19.
בתוחלת, תערוכת היחיד המוזיאלית הראשונה של משה רואס, שתי הצבות מקבילות היוצרות שתי טריטוריות נפרדות בעלות מזג שונה זו מזו: באחת, פסל ערסל גדל-גוף, תשעה מטרים אורכו, נמתח מקיר לקיר ומרחף מעל משטח רך בצבע כתום, בשנייה מערך פיסולי של יצורים היברידיים המוטלים כגופים שנפלטו אל מישור בגוון חולי.
הערסל – אובייקט מורכב וחושני, עשוי מחומרים אורגניים ומחפצים שאסף או יצר רואס במהלך נדודיו לאורך השנים – עצים, חבלים, שלדי בעלי חיים, שרידים ימיים, ברזלים וחלקי פגזים, כולם "אובייקטים מצויים עם היסטוריה בלתי נראית", כלשונו. את כל אלה כרך בתהליך עמלני של שזירה ותפירה אל שלד ערסל עשוי בעבודת יד קולומביאנית מסורתית. מראה הגוף המוטלא כשל ספינה טרופה או בטן לוויתן. אופן תלייתו מאפשר לראות את תחתיתו, ונדמה כאילו הוא עצמו חושף את קרביו לפנינו. מתחתיו, על כל שטח הרצפה, מזרן היאבקות מאריג סינתטי המשמש לו כמגן אפשרי, ערוך לכל תרחיש. אלא שנוכחותו זרה וצבעו העז, המזוהה עם מצבי חירום והצלה, מקרין על החלל כולו ומעורר אי נחת ותחושת סחרור מטרידה. במיצב צא, החלק והישען הממוקם בחלל השני מקבץ פסלי רצפה בגוונים מונוכרומטיים בהירים – אסמבלז'ים של שרידי טבע: יצור אנדרוגיני בעל זנב מתפתל כנחש או מעיים עצומים, גזע-שורש שעיר על ביצה צמיגית, גוף המזכיר חיה קדמונית או גולגולת ענק חלולה. חלק מהגופים כמו מוארים מבפנים ונדמים כמצויים ברגע של שינוי – לידה או כליה. רבים מהם נראים כקליפות או נשלים ואופן ארגונם בחלל יוצר תחושה של מערך אקראי שמקורו בפליטה ימית, כמו מקטע של חוף מבטחים בראשיתי שבו עדויות לחיים ובריאה לצד עזובה וחולי.
ליבן של שתי ההצבות טמון בעיסוק מתמשך של רואס בארעיות החומר כביטוי למצבים קיומיים, כמו פליטות, נוודות ופרידה. פסל הערסל הוצג לאחרונה בגלריה "מקום לאמנות" בתל אביב. העברתו משם היישר למוזיאון היא חלק ממסע מתגלגל של העבודה שהוא מהותי לה; זוהי עוד תחנה בתהליך הצבירה של הערסל, החל מהדרך שעשו חלקיו אל הסטודיו – מהים וממקומות נוספים, דרך יצירתו והצגתו בחלל אורבני כאובייקט יחיד, ועד מיקומו במוזיאון כחלק ממערך פיסולי שלם הפועל ביחס לחלל. מסע זה – אם נרצה גם מהטבע אל העיר ואל הקיבוץ שבעמק הירדן – טוען את העבודה במידע נוסף והוא מצטרף לאלמנטים של תנועה ושל זמן ככוחות בעלי פוטנציאל טרנספורמטיבי, הקיימים בעבודות של רואס בכללותן. מורכבות העבודות, המתיכות יחד גברי ונשי, חי ודומם, מעטפת ופנים, מבנה ורקמה, באה לביטוי גם בהצבה כולה, שמציעה מאבק לא מוכרע בין כוחות מנוגדים – בין תשוקה לחיים ולתנועה מתמדת, לבין רצון לשקוע בכיליון דומם, שיש בו גם נחמה גדולה.
בנוסף לכל נבחר משה רואס כאחד מעשרת האמנים המבטיחים מחממת "צבע טרי"
צבע טרי, מתחם אקספו תל אביב, חמישי־שני (30.5־3.6),
לפרטים נוספים: האמן משה רואס
נייד: 0507871148
מייל: mosher81@gmail.com