כותרת
> C;
1/1
אורח חיים

הצד הכלכלי של טעינת רכב חשמלי – ניתוח עלויות וחיסכון

כרמיאלי אורח חייםפורסם: 17.04.23 , 13:02ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

מאז נכנסו הרכבים החשמליים לשוק הרכבים הפרטיים לפני מספר שנים, שמענו לא פעם שהם מבצעים מהפכה של ממש בעלויות אחזקת הרכב. הגיע הזמן לנתח את הצד הכלכלי של טעינת הרכב החשמלי בצורה קצת יותר מדויקת ומקצועית, ולהבין האם אכן מדובר בחיסכון חודשי משמעותי, מהן העלויות הייחודיות לרכבים מהסוג הזה, ולהבין האם באמת מדובר בעסקה משתלמת כל כך.

רכבים חשמליים – עולם חדש של רכב

עד סוף העשור הקודם, שימוש יום יומי ברכב פרטי נראה פחות או יותר דומה אצל כולנו. הרוב המכריע של האוכלוסייה החזיק (ועדיין מחזיק) ברכב בנזין או סולר, ובהתאם להיקף השימוש ברכב, הוא דרש תדלוק בהיקף של בין כמה מאות לכמה אלפי שקלים בחודש. בסוף העשור הקודם החלו לעלות על הכביש יותר ויותר רכבים חשמליים נטענים – רכבים שמבוססים על טעינה חשמלית ולא על תדלוק, המציגים חיסכון משמעותי בעלויות הדלק החודשיות. מאז ועד היום עלו עשרות אלפי רכבים חשמליים על כבישי ישראל, ואפשר כבר לנתח בצורה מדויקת את העלויות הייחודיות להם, ואת החיסכון שהם מציעים.

נתחיל בחיסכון – מהן העלויות בהן חוסכים עם רכבים חשמליים?

נתחיל עם החיסכון הגדול, שניכר כמובן בכל מה שקשור לצריכה האנרגטית של הרכב. הנהג הישראלי הממוצע מוציא סכום שנע בין 800 ל-1,000 ₪ בחודש על דלק – בהתאם לתנודה במחירי הדלק ולהיקף השימוש ברכב. טעינה ממוצעת של רכב חשמלי לא חוסכת ב-100% את העלויות האנרגטיות, שכן גם טעינת הרכב באמצעות עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי מתבטאת בעלייה משמעותית של חשבון החשמל. עם זאת, העלייה הזאת עומדת בממוצע על סדר גודל של 200-400 ₪ בחודש, ואפילו אם צריך לטעון טעינה מלאה של הסוללה בכל לילה (מצב נדיר מאוד, שכן סוללת הרכב לא מתרוקנת לחלוטין בנסיעה יומית ממוצעת) – הסכום הזה לא יגיע ליותר מ-600 ₪.

כך, רכב חשמלי חוסך כמה מאות שקלים בחודש לכל הפחות. חסכונות נוספים שמגולמים בו הם על עלויות תחזוקת המנוע – רכבים חשמליים מגיעים כמעט תמיד עם אחריות מלאה על הרכב ועל הסוללה למספר שנים, והתקלות בהם הינן בתדירות נמוכה לעומת רכבים סטנדרטיים.

הוצאות ייחודיות לרכבים חשמליים, והעלויות החודשיות הכרוכות בהן

אחזקה של רכב חשמלי דורשת עלויות גבוהות יותר ברמת הקמת התשתית הנחוצה עבור הרכב. אם לרכב בנזין כל מה שנדרש הוא הרכב עצמו, בשביל להחזיק רכב חשמלי בבית נדרשת הכנה מפורטת יחסית. ההכנה הזאת כוללת רכישה והתקנה של עמדת טעינה ביתית (ובמידת הצורך גם שדרוג של תשתית החשמל בחניית הבית) וביטוח גם עבור עמדת הטעינה. העלויות האלה עשויות להגיע לכמה אלפי שקלים במעמד ההתקנה בלבד, וחשוב לשקלל זאת כחלק מעלויות הרכב. בעלי רכבים חשמליים רבים בוחרים לפנות לשירות שמרכז עבורם את מרבית הצרכים הקשורים לטעינת הרכב – התקנת עמדת הטעינה, הביטוח שלה, הסדר לטעינה בעמדות חיצוניות וכו'. אם תבחרו לעשות זאת, הדבר יתבטא גם כן בעלויות נוספות מדי חודש.

אז האם מדובר בהשקעה משתלמת?

בסופו של דבר, החיסכון שרכבים חשמליים מציעים בכל מה שנוגע לעלויות אנרגטיות הוא חיסכון משמעותי דיו כדי לומר שמדובר בהשקעה משתלמת. חשוב לזכור שעולם הרכבים החשמליים נמצא בצמיחה ובתנופה כרגע, וסביר להניח שתוך מספר שנים גם עלויות הרכבים החשמליים עצמם וגם העלויות של כל מה שמסביבם ינועו בצורה הדרגתית עד להתאמה לכיס של הישראלי הממוצע. כך, לאחר הוצאת העלויות הגבוהות של רכישת הרכב ושל הכנת התשתית עבורו – השימוש ברכב עצמו אמור להיות מתורגם לחיסכון משמעותי ביותר מדי חודש.

קרדיט תמונה: pixabay