כותרת
> C;
1/1
דת בקהילה

דשן קדוש: הרב הראשי במשגב מציע לנצל את הזבל בעקבות שנת השמיטה

כרמיאלי דת בקהילהפורסם: 17.10.14 , 09:39ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

עם פתיחתה של שנת השמיטה וברוח טרנד האקולוגיות המתפתח בשנים האחרונות, העלה הרב עוזיאל אליהו פתרון אפשרי להפיכת פסולת המזון לדשן, ובכך לשמור גם על ההלכה וגם להיות שותפים למעגל החיים. לא לדתיים בלבד

דיקלה שחף 

הכתבה באדיבות mynet כרמיאל

הרב הראשי של מועצת משגב, עוזיאל אליהו, קורא לתושבי האזור להצטרף לטרנד האקולוגי של הפיכת שאריות מזון לקומפוסט, לרגל התחלת שנת השמיטה.
 

על פי התורה, לאחר שש שנות עבודה בשדה, יש לתת לאדמה לנוח. תשע"ה, שהחלה השבוע, היא שנת שמיטה, וההלכה קובעת כי פירות וירקות שנקטפו בשנה

זו הם קדושים, ולכן אפילו את הקליפות שלהם או את השאריות שלהם בתום הארוחה, אין להשליך לאשפה.

הרב עוזיאל: "יש להימנע מהשלכת דברי מאכל שיש בהם קדושת שביעית לפח האשפה, מפני שהם 'נמאסים' בכך. לכן, העברת שאריות המזון לקומפוסטר שיוצב בחצר הבניין, או בשטח ציבורי, מהווה מצד אחד פתרון מצוין לשאריות המזון, שיתפרקו בתהליך טבעי לדשן איכותי, ומצד שני, לא מביא להפסד של שאריות בקדושת שביעית. כך אנו מחזירים את חובנו לאמא אדמה, ובכך שותפים למעגל החיים".

 

הרב הוסיף, כי אגף הקיימות במועצה ממליץ לתושבי משגב להשתמש ב"פחשיש", מתקן הנמצא בשימוש ביתי על השיש, ובפח גדול הנמצא מחוץ לבית, המכונה "פחום", כדי להימנע מהשלכת פסולת של ירקות לפח האשפה הרגיל.

 

לדברי הרב אליהו, כדי לקיים את מצוות השמיטה כראוי, "מניחים את שאריות הירקות והפירות שלהם קדושת שביעית בנייר כלשהו, ומעבירים למכל קטן הנמצא בבית. בתוך מכל זה מומלץ להניח בכל יום נייר חדש, כדי להפריד בין שכבות שאריות המזון ולא לגרום לשאריות להירקב באופן אקטיבי עם שאריות אחרות.

 

"מיצי פירות שיש בהם קדושת שביעית, יש לשפוך לדלי המלא בנסורת נקייה, ורק לאחר שהדלי מלא מעבירים אותו לקומפוסטר. לאחר שלושה ימים מעבירים לקומפוסטר גם את המכל הקטן של שאריות המזון שנמצא בבית. לקומפוסטר מומלץ להוסיף חומר יבש, שיתרום לאיזון הלחות בו".

 

הרב מסביר, כי לאחר שבוע שבו שאריות הירקות והפירות מונחים בקומפוסטר, הם אינם ראויים למאכל וניתן להשתמש בהם לדישון.


אולי יעניין אותך גם
משמעות התפילה בקברי צדיקים
מה מעכב את בנייתו של בית הכנסת "היכל שלמה" ברבין?
הקייס אפרים לאווי ייצג את כרמיאל באמירויות
אילו תפילות מתפללים בשבת?
עיריית כרמיאל הכשירה מבנים ושטחים עירוניים לטובת מקומות תפילה ליום כיפור
נשנושבועי - פרשת נצבים
נשנושבועי - כי תבוא
נשנושבועי - פרשת כי תצא
נשנושבועי - פרשת משפטים