כותרת
> C;
1/1
דת בקהילה

שופטים: יהונתן גרילק על פרשת השבוע

כרמיאלי דת בקהילהפורסם: 20.08.15 , 16:40ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}

סטטוס שבועי:

הסכנה הגדולה ביותר ליהדות לא נמצאת בלחצים החיצוניים, אלא בבלבול הפנימי. כשאנו שוכחים מהי שליחותנו, אנו מאבדים את הכוח והמרץ לשרוד ולהמשיך להתקיים כיהודים.

ציטוט שבועי:
בבקשם להתבולל בעמים אחרים, סלקו עצמם כמעט בזדון-לב מלאומיותם הם.  אבל בשום מקום לא עלה הדבר בידם, להיות דומים בעיני שכניהם לשאר ילידי הארץ. {אחד העם}

סיפור שבועי:
חום אנושי!
איש פלוני עני בן טובים, היה מאוכלי שולחנו של רבי יהודה צדקה זצ"ל ראש ישיבת פורת יוסף. פעם בחורף ביום סגריר, ראה מישהו את אותו עני לובש מעיל חדש ומכובד, איצטלא דרבנן, שלא היה מעולם בהישג ידו לרכשו בדמים. שאל אותו האיש: מהיכן השיג מעיל כ"כ יפה? סח לו העני לתומו: חכם יהודה צדקה פגשני ברחוב וישאלני: מדוע יצאתי בקור כזה ללא מעיל? ועניתי לו: אין לי מעיל... וכהרף עין פשט את מעילו ויתנהו לי.

פרשה שבועית:
פרשת שופטים / 'מזל מול בחירה'

"קוסם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף וחובר חבר ושואל אוב וידעוני ודורש אל המתים" {דברים י"ח, י'-י"א}.

מול עולם האופל של ההורוסקופים, החתולות השחורות ושאר אמונות ההבל הגורמות לנו להאמין שאנו אבודים וכוחות מיסטיים סתמיים עושים בנו כרצונם - קיים עולם האור, שבו קובע האדם את גורלו, על פי מוסריותו והתעדנות נשמתו.
המאמין בכל אלו או בחלק מהם, חי בעולם אפל. האדם חש עצמו מופקר לרצון כוחות עוורים סתמיים, החורצים את גורלו, בלא שתהיה לו כל השפעה אישית עליהם. זוהי כניעה לכוחות הפועלים בטבע. 'תמונת העולם' של אדם זה, היא של עולם קר, אכזר וחסר רחמים, שהוא מיטלטל בו ונתון לרצונם המוחלט של המזלות למיניהם. זהו עולם, שאין בו מקום לחירות אישית ומוסרית. החתול השחור, המדיום או הכוכבים, הם אלו המכתיבים את אשר יקרה.
זו השקפת עולם מסוכנת. היא שוללת כל ערך מן המעשה הטוב. במקום לשפר התנהגות, חשוב להזהר מחתולים שחורים... זהו עולם חסר שחר וחסר תקווה.
משום כך, הוא מוקע על ידי התורה והיהדות הניצבת בקוטב המנוגד. תמונת העולם הנגדית שהיא מציבה שונה לחלוטין. נדגים אותה באמצעות סיפור תלמודי, בתרגום חופשי:
שמואל, אחד מחכמי התלמוד, ישב יחד עם אבלט (חכם נכרי וחוזה בכוכבים) בעת שחלפו על פניהם מספר אנשים שהלכו אל האגם. אמר אבלט לשמואל:
הרואה אתה?! אדם זה לא ישוב. נחש יכיש אותו והוא ימות.
ענה לו שמואל: אם בן ישראל הוא, ילך ואף ישוב.
ואכן, חזר האיש בריא ושלם מן האגם. קם אבלט ופתח את אגודת קני האגם שבידי האיש, וגילה שם נחש מת, מבותר לשניים. הנחש נפגע בשעת קצירת הקנים.
שאל שמואל את האיש: איזה מעשה עשית, שבזכותו זכית להנצל?
הנוהג בחבורתנו, השיב האיש, שבכל יום, אחד מבני החבורה אוסף מכולם את המזון שברשותם לקופה משותפת. בשעת הסעודה בצוותא, מתחלקים בשווה.
היום הבחנתי באחד מבני החבורה שלא הביא את מנת האוכל מביתו. כאשר עבר הגובה, עשיתי עצמי כאילו כבר נטלתי את מנתי.
הכריז שמואל: "צדקה תציל ממוות" {מסכת שבת דף קנ"ו}.
אם נבדוק סיפור זה, נבחין שלמרות שהיתה אמת בתחזית הצופה בכוכבים, אין האדם כפוף לה, ובידו לשנותה. מעשה החסד שעשה, הוא שהפר את נבואת האסטרולוג. שכן, אף אם היה בדבריו קורטוב אמת, בוודאי לא שיקפו את כל האמת. את העתיד קובע האדם במו ידיו, חרף הכוחות הפעילים ביקום, ובוודאי חרף אמונות ההבל הממלאות את חלל העולם.
זוהי התגלית החשובה. המעשה המוסרי הנכון, המעשה המעדן את הנשמה ומעלה אותה לספירה גבוהה יותר, הינו תעודת השחרור שבידי האדם. השחרור מעול האסטרולוג, מפטפוטי מגדת העתידות ומן השעבוד לקוראות בכף היד.
יש לכל הקורה בחיי הפרט והכלל משמעות חינוכית ממדרגה ראשונה. הבורא, הפועל בתוך המאורעות מתוך חרות גמורה, מציב אתגרים בפני האדם. באמצעותם, ניתנות בידו היכולת והרשות להתקדם במסלול החינוך הרוחני, ולקבוע בכך כיצד יראה העתיד המזומן לו מאת ההשגחה העליונה ובהתאם למעשיו.

{מעובד מספרו של הרב משה גרילק "פרשה ולקחה"}

שבת שלום - יהונתן גרילק

אולי יעניין אותך גם
משמעות התפילה בקברי צדיקים

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}

מה מעכב את בנייתו של בית הכנסת "היכל שלמה" ברבין?

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}

הקייס אפרים לאווי ייצג את כרמיאל באמירויות

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}

אילו תפילות מתפללים בשבת?

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}

עיריית כרמיאל הכשירה מבנים ושטחים עירוניים לטובת מקומות תפילה ליום כיפור

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}

נשנושבועי - פרשת נצבים

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}

נשנושבועי - כי תבוא

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}

נשנושבועי - פרשת כי תצא

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}

נשנושבועי - פרשת משפטים

אימרה שבועית:
עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה. {רבי נחמן מברסלב}