כותרת
> C;
1/1
חדשות

מאבק עושק הצהרונים – האם זה נשמע כמו פוליטיקה?

כרמיאלי חדשותפורסם: 26.12.16 , 09:58ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:


אחרי כמה חודשים עיקשים של מאבק עושק הצהרונים בכמה ערים, מחאות של הורים, ישיבות שהתקיימו בין וועדי הורים לעיריות. דב צור ראש העירייה ראשון לציון, הראשון שהצליח לעשות מעשה: הוא הוזיל את מחירי הצהרונים בעיר, במאה שקלים לחודש, לכל ילד מגיל 3 ועד כיתה ב', מבלי לקצר את שעות הפעילות ביום.

גם בתל אביב קיימת כוונה לייצר מחיר אחיד של 800 שקלים לחודש.

רצינו להבין מה קורה בכרמיאל?

לאחרונה הופץ פוסט בפייסבוק שטען כי בישיבת מועצת העיר האחרונה שהתקיימה בתאריך ה- 19/12/2016הצביעו רוב חברי מועצת העיר  בעד הסרת הנושא מסדר היום לאחר שרותם בז'רנו מסיעת דף חדש ביקש לדון בו.

נושא זה בהחלט מטריד הורים רבים בכרמיאל.

הלכתי לבדוק מה באמת קרה בישיבת מועצת העיר?

מכתבים שנשלחו על ידי ד"ר אורנה שמחון,  מנהלת המחוז במשרד החינוך (לחצו להגדלה) :




 

רותם בז'רנו מבקש להסביר לציבור:

"נושא הצהרונים מאוד פשוט, שר החינוך קבע שילדים בגילאים 3-4 ילמדו חינם בימים א' – ה' מהשעה 7:30 – עד 14:00, ובימי שישי עד השעה 12:45. משרד החינוך אומר ובצדק שאין לגבות כסף מההורים על שעות הפעילות שהמשרד מתקצב. עם דגש - 'גם אם ההורים מסכימים לכך'. בפועל צוות הצהריים ('גננת' ושתי סייעות) מגיע ב- 12:30 וההורים נדרשים לשלם על שעות החפיפה 12:30 – 14:00. אין לי בעיה שמנהלת מחוז צפון, מאשרת לצוות הצהריים לשהות בגן בשעות שמשרד החינוך מתקצב, יש לי בעיה שההורים נדרשים לשלם על שעות אלה. יש פה פרדוקס, מצד אחד אין לחייב הורים, מצד שני מאפשרים את שעות החפיפה בתנאי שההורים ישלמו עליהן. אם ראש העיר עדי אלדר כל כך דואג לילדי הגן, שעיריית כרמיאל תפתח את ה'ארנק' ותשלם עבור שעות אלה. בעירייה אמרו להורים 'אנחנו נותנים פונטיאק', קישקוש, ההורים משלמים על זה שקל בשקל. בנוגע לחיובים הכפולים -  מים, חשמל, טלפון, חומרי ניקוי ומלאכה, ישולמו ע"י ההורים עפ"י החלק היחסי של שעות הצהרון"

כמה שיחות עם חברי מועצה שמסבירים שכולם בעד ההורים, בעד לפתור את הסוגייה של התשלום הגבוה: 

תגובתה של חברת מועצה עיר לימור מזור:

"נפגשנו עם עדי אלדר בנושא, אנחנו אוספים נתונים מדוייקים ולא פופוליסטים.  אנחנו רואים את טובת הציבור לפני הכל ונעשה הכל לטובתם. יש לנו אחריות ציבורית לשני הצדדים גם לרשות וגם לציבור ואין מצב שנפגע בציבור. אם נגלה שהמנהל לא תקין, לא נשקוט. בישיבת מועצת העיר, עדי אלדר הסביר מעל רבע שעה על הנושא והבטיח לבדוק לעומק ולתת פתרונות ואף להיפגש עם ההורים ואני כמובן בעד. היו צעקות ופופוליזם מצד האופוזיציה, לכן ירד מסדר היום".

תגובת מ"מ ראש העיר רותם ינאי לשאלה איך יתכן כי הצביע נגד העלאת הנושא הכל כך חשוב של עושק הצהרונים לסדר היום?

רותם מסביר שיש כבר פתרון, ותשובה מלאה ומפורטת כבר ניתנה למשה קונינסקי, יו"ר האופוזיציה בנושא. "הרגעים הפחות נעימים והיותר מתסכלים בשליחות הציבורית הם הרגעים בהם פוליטיקאים מחבלים במכוון ביוזמות ובנושאים שונים למטרותיהם הפוליטיות. הציבור ברובו איננו מכיר את המטרות האמיתיות ואת הדינמיקה של ישיבות המועצה, קשה גם להסביר אותן כאן, קשה לא פחות להבין אותן מביקור חד פעמי ולא אובייקטיבי בישיבה או מצפייה בסרטון שצולם בה. אותם פוליטיקאים מנצלים זאת בצורה צינית לרעה, לרעת הנושאים, לרעת התושבים! אני לא מסנגר על מנהל החינוך ואינני דובר העירייה, גם לי יש ביקורות לפעמים על התנהלותם אבל אני משמיע אותן בצורה נכונה יותר ומנסה להשפיע ככל יכולתי בצורה עניינית ולא פופוליסטית. הצעתי בעבר למובילי מחאת הצהרונים בכרמיאל להפגש, לשמוע, להשמיע ולהכיר את מודל הצהרונים שאנחנו מפעילים בעיר מטעם 'מבראשית' (בעלות של פחות מ800 ש''ח), לבחון ביחד עם מנהל החינוך דרכים להטמעת המודל בגנים נוספים, אולי ניתן חלקית אולי זה גם לא ניתן אבל הצעתי להפגש ולבחון יחדיו. לצערי הם בחרו לנסות ולקדם את הנושא בדרכים פוליטיות, מהאופוזיציה שמטעה ומוליכה אותם שולל במקום לייעץ ולפעול באמת לפתרון הבעיה ולקידום הנושא. בעירייה לא יושבים אנשים רעים שחושבים כיצד להרע עם התושבים, חברי מועצת העיר גם כן אינם כאלה. הזמנתי שוב את התושבים על מנת לנסות ולקדם ביחד את הנושא, פגישה כזו תתקיים בקרוב!"

תגובתו של משה קונינסקי: 
מזה כחודשיים שאני וחבר סיעתי רז טישלר מנסים במקביל להורים וחברי מועצה נוספים לקדם הסדר להוזלת מחירי הצהרונים , לפני שתי ישיבות מועצה העלנו את הנושא לסדר היום אך הסרנו אותו לאחר שהובטח לנו פתרון.
אנו הצענו לעיריית כרמיאל דרכים לבצע את ההוזלה ואכן קיבלנו טרום ישיבת המועצה הסכמה  עקרונית כי תבוצע הוזלה עתידית משמעותית במחיר הצהרונים עד ל כ 950 ש"ח . להפתעתנו, נציגי העירייה לא הודיעו בישיבה החולפת על החלטתם זו ולכן הבענו בישיבת המועצה בשבוע שעבר את מחאתנו ואת אכזבתנו מכך. אנו עומדים על דעתנו כי ניתן להוזיל את מחירי הצהרונים בכרמיאל , אמנם לא ניתן להשוות בין מכלול השירותים והפעילויות  הניתנות בצהרונים בכרמיאל למכלול הקיים בערים אחרות אך ניתן לבצע התאמות והוזלה . אמנם נכונים דברי נציגי העירייה כי ההורים ידעו בדיוק על מה הם משלמים לפני שהתחייבו לרשום את ילדיהם לצהרונים ונכונה העובדה ששילמו על כך ובכך יש,לכאורה, התחייבות חוזית בין הצדדים אך  על ראש העיר מוטלת אחריות בכל עת להקשיב לציבור, לבחון את תלונותיו ובמקרה זה ,כדוגמה ,היה עליו להורות למחלקת החינוך לבצע עדכון מסוים ולהוזיל את מחירי הצהרונים עוד השנה ובטח ובטח לבצע הוזלה נוספת לקראת השנה הבאה. עיריית כרמיאל עדיין לא השכילה להבין כי הנכס העיקרי שלה הם הצעירים , דור העתיד של העיר שמקים את ביתו בעיר ,מקים משפחה ומבקש לצרוך את שירותי העיר, הצעירים הללו עשויים לעזוב את העיר באם לא נשכיל להתאים להם פתרונות לצרכיהם . הן בהיבט התעסוקתי,  הן בהיבט הדיור והן בהיבט החינוך ועלויות שירותי החינוך המשלים (הצהרונים). מכאן אני קורא שוב לראש העיר אלדר ולאנשי מחלקת החינוך להוזיל את עלויות הצהרונים , בעוד כשבועיים נפתחת ההרשמה לצהרונים בשנת הלימודים תשע"ח , לא מאוחר מדי , זה הזמן לצאת ולהודיע לציבור ההורים על ההוזלה ! הודעתכם על הוזלת מחירי הצהרונים לא תהייה כניעה אלא השקעה בעתיד של העיר , השקעה בצעירים!"

תגובת עיריית כרמיאל:
"בפתח ישיבת המועצה התייחסו ראש העיר ומנכ״ל העירייה לנושא גני המועדון, צהרונים, בכרמיאל: גן מועדון בכרמיאל הוא גן ייחודי המקיים מסגרת גנית רגילה עם צהרון לרווחת אימהות עובדות וכל זאת כישות אחת ומאפייניה: חברת ילדים וצוות קבועים במהלך כל השנה סביבת עבודה מוגנת יציבה ומוכרת.
עלותה השנתית 14.000 ₪ (עלות שלא עודכנה מאז ינואר 2013) והחודשית כ- 1166 ₪.
אנחנו קשובים לרחשי ליבם של הורי הילדים בבקשתם להוזיל את עלות ההפעלה ושוקדים על הכנת תכנית חיסכון והתייעלות תוך כוונה לא לפגוע משמעותית  ברמת השירות.
מתכונת ההפעלה  החדשה ועלותה יוצגו להורים ערב פתיחת הרישום לשנת-הלימודים תשע"ח ויעמדו למבחן הציבור.
ההתייחסות של מחוז הצפון במשרד החינוך כפי שצוטטה על ידי מר בז'רנו  נבעה מתוך חוסר מידע ביחס למתכונת ההפעלה של הגן.
מנהלת המחוז העבירה לראש העיר מכתב הבהרה בעניין.
מתכונת ההפעלה נבחנה ואושרה ע"י נציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה בשנת 2015 ולא נמצא שום פסול בהפעלה ובעלותן של גני המועדון במתכונתם הנוכחית.
המחיר והתמורה היו ידועים מראש להורים ועל אף אפשרויות אחרות נוספות שקיימות בעיר בחרו להכניס את ילדיהם לגני המועדון של העירייה חבל שהיו מי שבחרו לעשות סיבוב פוליטי על גבם של ההורים."

תגובתה של ד"ר אורנה שמחון תעלה כשתתקבל במערכת.

אולי יעניין אותך גם