כותרת
> C;
1/1
חוק ומשפט

עו"ד אליסה דריקר-מן: בעיות שמיעה = קצבת נכות

כרמיאלי חוק ומשפטפורסם: 28.03.18 , 11:25ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:


הילד סובל מבעיות שמיעה? אתם סובלים מבעיות שמיעה? מצפצוף בלתי פוסק??
יתכן שהינכם זכאים לנכות מטעם ביטוח לאומי וזאת במידה והינכם עונים על הקריטריונים .
בעיות השמיעה השונות עלולות להשפיע על איכות החיים ומערכות היחסים הבינאישיות של האדם עם סביבתו. ההפרעה עלולה להיות מאד מטרידה, במיוחד אם היא מתקדמת ומשפיעה על שתי האוזניים .
ישנם סוגים שונים של בעיות שמיעה, החל מדלקות, הצטברות נוזלים וזיהומים שונים הגורמים לירידה בשמיעה וכלה בירידה בשמיעה בשל בעיה עצבית.
כמו כן, קיימות תופעות כגון  ורטיגו, טיניטוס וכדומה. טיניטוס או טינטון הינו צלצול באוזניים שבדרך כלל נובע מחשיפה לרעש חזק, או מהזדקנות.
הסימנים והתסמינים של בעיות שמיעה עשויים לכלול באופן ספציפי אצל ילדים: העדר התפתחות שפה או פיגור בשפה, ואצל כולם, קושי בהבנת מילים או צלילים ובמיוחד רעשי רקע בקהל אנשים, צורך להגביר את ווליום הטלוויזיה או הרדיו והימנעות משיחות וכו' בשלבים אלה, כמובן כדאי לפנות לרופא אשר יאבחן את הבעיה הספציפית ממנה אתם סובלים.
הרופא יוכל לבצע מספר בדיקות לאבחון אובדן השמיעה כגון בדיקות יסודיות אשר יכללו בדיקות באמצעות Audiometer,  ובדיקות שמיעה במכון שמיעה .
מתי קיימת זכאות לנכות מטעם ביטוח לאומי?
יש לזכור שלא כל הפגיעות מביאות לאותו הנזק בשתי האוזניים גם יחד. לעיתים סובל החולה ממצב של פגיעה קשה באוזן אחת בעוד האוזן השנייה נמצאת במצב טוב יותר שמאפשר שמיעה איכותית יותר.
קיימת שונות רבה בין אחוזי הנכות שיאושרו לאדם אחד הסובל מליקוי ומאובדן שמיעה באחת האוזניים או בשתיהן בשל מצב מסוים לעומת אדם אחר.
יחד עם זאת, מטבע הדברים, ככל שהירידה בשמיעה קיצונית יותר כך יקבעו לאדם אחוזי נכות גבוהים יותר.
פי סעיף 72  לתקנות הביטוח לאומי, בגין מצב רפואי של ליקויי שמיעה אחוזי הנכות ייקבעו לפי הלוח בתקנות הביטוח לאומי להלן: 

חשוב לציין כי ועדה רפואית או מומחה רפואי יכולים להשתמש במספר סעיפי ליקוי ו/או להפעיל סעיף ליקוי באופן חלקי. 

להלן מובא הסעיף במלואו: 

72. אוזניים
ליקוי שמיעה

אחוזי הנכות בליקוי שמיעה ייקבעו לפי הלוח הבא:


אחוזי הנכות המקובלים במקרה של אובדן שמיעה יכולים להגיע גם לרמה של מעל 60 אחוז, למשל כאשר בשתי האוזניים מאובחנת פגיעה ברמה של יותר מ-80 דציבלים.
אצל ילדים אף ניתן לקבל נכות של 100% בשל לקות מיוחדת כאשר קיימת יריד דו צדדית של 45 דציבלים ומעלה בשתי האוזניים ובאיכות הדיבור.
לעניין לקות בשל מקום עבודה רועש לעומת זאת, ביום 1.4.2005 נכנס לתוקף תיקון 79 לחוק הביטוח הלאומי שהתקבל על ידי הכנסת בדבר חקיקה שמכונה "חוק ההסדרים". תיקון 79 לחוק הביטוח הלאומי שינה סדרי העולם – ככל שהדבר נוגע לליקוי שמיעה וטנטון הנובעים מחשיפה מתמשכת לרעש מזיק. החוק קובע שורה של תנאים קשיחים וטכניים בעיקרם על מנת שמבוטח יוכר כמי שנפגע בעבודתו.

לאור נוקשות החוק, ללא הכרת תנאיו וללא התייעצות מוקדמת, הסיכוי כי תתקבל תביעה להכרה בליקוי שמיעה וטנטון כתאונת עבודה הינו סיכוי נמוך ביותר. חשוב להבין את תנאי החוק ולפעול לפיהם למען שתהיה אפשרות כי הפגיעה בשמיעה תוכר כפגיעה בעבודה וזאת באמצעות עו"ד.

על כן, סעיף 84א לחוק הביטוח הלאומי קבע לדוגמא את התנאים הבאים על מנת שיוכר ליקוי שמיעה תוצאת חשיפה לרעש מזיק:

  המבוטח נחשף בעבודתו לרעש התקפי ומתמשך, העולה על המותר ,כושר השמיעה פחת בשיעור של 20 דציבל לפחות בכל אחת מהאוזניים,הוגשה למוסד תביעה להכרה בליקוי השמיעה כפגיעה בעבודה בתוך 12 חודשים ועוד. 


במקרה בו מדובר בטנטון, ראשית לכל דרישת המחוקק הינה כי יתקיימו כל התנאים הנוגעים לירידה בשמיעה אשר פורטו לעיל, ורק בהתקיימם ובהתמלא הדרישות הנוספות, ייתכן שיוכר המבוטח כמי שלקה בטנטון כתוצאה מעבודתו.
על המבוטח להראות הפחתה בשיעור 25 דציבל לכל הפחות בשתי האוזניים בתדירויות 3,000 ו- 4,000 (בנוסף לפגיעה בתדירויות הדיבור שמהוות תנאי מקדמי להכרה בטנטון) ועוד.

לאתר של עו"ד אליסה דריקר-מן>>