כותרת
> C;
1/1
חוק ומשפט

​חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

כרמיאלי חוק ומשפטפורסם: 01.04.18 , 10:25ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?תחום נזקי הגוף שנגרמים כתוצאה מתאונות דרכים הוא תחום משפטי רחב ביותר. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוא חוק סוציאלי שנועד להבטיח שכל נפגע בתאונת דרכים יפוצה על נזקי הגוף שנגרמו לו - ללא קשר מי אשם בתאונה. לשם כך הוטלה אחריות מוחלטתSTRICT LIABILITY שבו הזכות לפיצוי אינה מותנית בקיומה של אשמה מצד האשם בתאונה, ואינה מושפעת מאשמו התורם של הניזוק, (למעט מקרים קיצוניים שבה גרם הניזוק לתאונה במתכוון). לצורך כך הטיל החוק חובת ביטוח על כל נהג,  על מנת להבטיח שכל נפגע יוכל לקבל פיצוי ללא דיחוי, גם כשמדובר בנתבע חדל פרעון.
כאשר הנהג שגרם לתאונה עבר על החוק ולא ביטח את עצמו, או כאשר מדובר בתאונת "פגע וברח" ניתן לתבוע את "קרנית" קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים שתפקידה להבטיח פיצוי לנפגע שאינו יכול לקבל פיצוי מחברת הביטוח מסיבות שונות.
 
מרכיב הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים כולל בתוכו את הרכיבים הבאים:
 
כאשר מדובר חלילה בנפגע שנותר עם נכות צמיתה כתוצאה מתאונת הדרכים, גובה הפיצויים תלוי במספר גורמים: אחוז הנכות, גיל הנפגע, מקצועו, רמת ההשתכרות שלו, וגם כישורי העו"ד שמייצג אותו. הפיצויים הם עבור הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה וגם עבור הנזקים שיגרמו לו בעתיד. (למשל הפסדי השתכרות, הפסדי פנסיה ותנאים סוציאליים ועוד).
 
הפסדי השתכרות נגרמים לנפגע בתאונת דרכים כתוצאה מתקופת אי הכושר שבה לא היה מסוגל לעבוד (חופשת מחלה) וכתוצאה מאובדן כושר עבודה. גם אדם שלא השתכר בתקופת התאונה יוכל לקבל פיצוי על פי חישוב שנעשה לפי השכר הממוצע במשק או לפי "פוטנציאל ההשתכרות" של הנפגע. למשל: כאשר מדובר בסטודנט שנפגע קשה במהלך לימודיו, ולא עבד, בית המשפט יתחשב בעובדה כי לולא התאונה בעוד מספר שנים היה יכול להשתכר כרופא בכיר או מהנדס בכיר או עו"ד מצליח – כל אחד בתחום שלו, וכך לקבל פיצוי בגובה עד פי 3 מהשכר הממוצע במשק.
 
הנפגע זכאי גם לקבל החזר עבור הוצאותיו הרפואיות שנגרמו עקב התאונה (ככל שהוצאות אלה אינן כלולות ב"סל הבריאות") והחזר עבור הוצאות נסיעה לקבלת הטיפולים הרפואיים שהוא זקוק להם, בדיקות רפואיות, התייעצויות עם מומחים, טיפולי פיזיותרפיה ועוד.
הנפגע בתאונת דרכים זכאי גם להחזר עבור עזרת צד שלישי, למשל עזרה במשק הבית או סיעוד – גם אם העזרה ניתנה לו ע"י קרובי משפחה.
 
פיצוי עבור כאב וסבל. גובה הפיצוי עבור כאב וסבל תלוי בחומרת הפגיעה, משך ותדירות הטיפולים, והוא גבוה יותר כאשר הנפגע נותר חלילה נכה כתוצאה מהתאונה.
 
כאשר הנפגע אינו מסוגל לפרנס את עצמו בתקופת הפגיעה ובעקבות זאת עלול להגיע למצוקה כלכלית, עורך הדין יכול לפנות בשמו לחברת הביטוח או לבית המשפט ולדרוש עבורו "תשלום תכוף". ובמסגרתו לקבל תשלום חודשי קבוע שבמסגרתו יוכל להמשיך ולנהל את חייו ומשק הבית.
 
בכל מקרה של תאונת דרכים יש להקפיד לקבל מיד טיפול רפואי. יש פגיעות שלא שמים לב אליהן בסמוך לתאונה בגלל ההתרגשות והבלבול כתוצאה מהתאונה. לכן חשוב מאד להיבדק מהר ככל האפשר ולקבל טיפול רפואי.
בחדר המיון חשוב לציין בפני הרופא כי נפגעתם בתאונת דרכים, ולפרט בפניו את כל הפגיעות והכאבים שמהם הינכם סובלים. בתחום המשפט קיים הכלל "מה שלא כתוב לא קיים" ולכן חשוב לוודא כי התלונות תועדו במלואם.
 
לאחר השחרור מבית החולים חשוב לפנות בהקדם לרופא המשפחה ולהמשיך בטיפול הרפואי ובמעקב רפואי לפי ההמלצות הרפואיות.
 
יש לדווח בהקדם למשטרת התנועה על התאונה ולדאוג לקבל אישור משטרה על התאונה. יש לבדוק כי הפרטים שנרשמו ב"אישור המשטרה" הם כפי שמסרתם.
 
חשוב לשמור על כל המסמכים הקשורים לתאונה שעברתם, מסמכים רפואיים כגון גליון חדר מיון, תוצאות של צילומים והדמיות, הפניות, מרשמים, טיפולי פיזיותרפיה, אישורי מחלה וכו' ומסמכים המעידים על הוצאות הקשורות לתאונה כגון קבלות, קבלות על נסיעות, חניונים, עזרת צד שלישי (מטפלת, עוזרת וכיוצ"ב).
 
לצורך ניהול תביעת נזיקין במיוחד במקרים בהם נגרמו נזקי גוף קשים נדרשת מיומנות רבה. על מנת לקבל פיצוי הולם מחברת הביטוח מומלץ ליצור קשר בהקדם עם עורך דין המתמחה בנזיקין ובאופן ספציפי בנזקי גוף כתוצאה מתאונות דרכים. עו"ד טוב יוכל לשמש עבור הנפגע ובני משפחתו אוזן קשבת בשעתם הקשה, ולכוון אותם בסבך הבירוקרטיה הלא פשוטה. סביר להניח שעורך דין מיומן ידע יותר טוב מכם לייצג את האינטרס שלכם מול חברת הביטוח.
 
שכר הטרחה של עורך הדין במקרים של תאונות דרכים קבוע בחוק והוא מחושב על בסיס אחוזים מסכום הפיצוי שיקבל הנפגע.
 
במקרים רבים חברות הביטוח פונות בעצמן לנפגעים כדי לסלק את התביעה מהר ככל האפשר. אסור להתפתות להצעות האלה! ברב המקרים מדובר בסכומים זעומים שכלל אינם משקפים את גובה הנזק. לעיתים חברות הביטוח שולחות חוקרים מטעמם (לעיתים בגלוי, ולעיתים במסווה) במקרים כאלה מומלץ להפנות את החוקרים לעורך הדין שלכם.
 
         
 
          הכותבים:
עו"ד רונן לפיד, סא"ל במיל. בעל משרד עו"ד בכרמיאל, עוסק בדיני נזיקין ונזקי גוף בתאונות דרכים
עו"ד אפרים בנדר, עוסק בדיני נזיקין ובמשפט עברי.
743 מילים

אולי יעניין אותך גם
כלים דיגיטליים להצלת המתגרשים
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?
הדברים שחשוב לדעת על הגשת בקשות הומניטריות
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?
תביעת סיעוד - נקודות חשובות
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?
האם כדאי לי להעסיק עורך דין תאונת אופנוע שלמד בחו"ל?
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?
מתי לא כדאי לוותר על ייעוץ משפטי?
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?
הביטחון שלך בחיים- רועי בן הרוש
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?
קמרי – סובג משרד עורכי דין
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?
תאונות אופנוע סטטיסטיקה
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?
עורך דין אפרגאן- בידיים טובות
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים התשל"ה-1975, מה הוא אומר לגביך?