כותרת
> C;
1/1
דת בקהילה

מה דעתם של תושבי כרמיאל לגבי סגירת עסקים ב-ט' באב?

כרמיאלי דת בקהילהפורסם: 19.07.18 , 14:43ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:


כמידי שנה, קצת לפני תשעה באב,  מתחילים שיחות סלון, שיחות ברשת ויכוחים והתנצחויות על חשיבותו של היום. גם כתבות בתקשורת הארצית ונשמעות דעות בנושא חובת סגירת עסקים בערב תשעה באב.
מתפרסמות מסעדות אשר מיידעות שיהיו פתוחות ביום זה, בניגוד לחוק.
יש מי שאמר לי שירשום על שמשת העסק שלו כי פתוח!
 במרכז אף מדביקים סטיקרים על שמשות החנויות, סטיקר המזמין את לקוחותיו ביום זה.
ויש מסעדנים המציינים מנגד "אצלנו סגור בתשעה באב".
בערב זה של תשעה באב, כל העסקים שעוסקים בממכר של אוכל: בתי קפה, מסעדות, ברים, חנויות לממכר גלידה, יהיו סגורים ולמפרים הוראה זו  כמובן יהיו צפויים עונשים הקבועים בחוק ומדובר בסכומים גבוהים במיוחד.
מסעדות שאינן כשרות, תוהות מדוע עליהן לסגור ביום זה?
 לטענת חלק מבעלי העסקים עמם דיברתי, טוענים שהם סוגרים את דלתותיהם שלושה ימים בשנה בתאריכים שלדעתם חשובים ומשמעותיים לכולם.
יום הזיכרון, יום השואה ויום כיפור.
השנה יסגרו את הדלתות לזכר חורבן בית המקדש או יותר מדויק יסגרו את עסקיהם מתוך אימת הפקחים, ולא מתוך כבוד כבחירה חופשית, לטענתם, זוהי הדתה וכפייה.
בל נשכח שזהותה של ישראל, היא גם זהות יהודית , אז היכן הקו שבין הדת, לכפייה,  לחופש ודמוקרטיה?
מדוע בעצם יום כיפור הוא יום מוכר וידוע לכולם ולא מעלה שום ספק או ויכוח.
יום בו אחוז גדול של חילונים במדינה לא מרים גבה ולא יוצאים כנגד היום החשוב, יום שכולנו מכירים, מכבדים ואף צמים ביום זה.
איך זה שיום אבל גדול לאומה שלמה כמו תשעה באב? שנוי במחלוקת?  אולי מכוון שהוא איננו מוזכר בתנ"ך? אולי מפני שהוא יום האזכרה שמגיע  מתוך דברי חכמים?
על בסיס דברי המשנה במסכת תענית המסבירה מה אירע באותו יום:
"חמשה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז וחמשה בתשעה באב.
בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ. וחרב הבית בראשונה ובשנייה" ונלכדה ביתר, ונחרשה העיר"


 ההיסטוריה משותפת לכולנו, יש ששואלים: מה הטעם לבכות במשך אלפי שנים על אירוע עתיק כל כך? יש המשיבים: כי  יגיע היום, בו תאריך יום השואה בדורות אחרים, אף הוא יהיה עתיק. ויש להתעקש כי עם ישראל צריך להמשיך ולזכור להפנים ולהעביר לדורות הבאים את זיכרון גדולתנו בעבר, כבסיס לעתיד.
אחרי הכל הוא יום אבל בסדר גודל לא פחות מהשואה כך מציין הרב זמיר כהן.
ומוזכר בקינות ובגמרא. מתוך 6 ימי צום בשנה, ארבעה הם על חורבן בית המקדש.
 
"הרי הצום נקבע על הבקעת חומת  העיר ירושלים.
כשלוש שנים צרו הרומאים סביב לחומות ירושלים ולא יכלו לה. ולבסוף, בגלל שנאת חינם ומלחמת אחים נחלשו המגינים היהודים, והרומאים התגברו, עד אשר ביום י"ז בתמוז הצליחו לבקוע את חומת העיר ירושלים ולחדור פנימה. בהבקעת העיר הוכרע למעשה גורל המערכה לרעתנו. עוד שלושה שבועות נמשכו הקרבות בתוך ירושלים, ולבסוף בתשעה באב, נכבש הר הבית ונשרף בית המקדש השני, והחלה הגלות הארוכה"
 
שאלתי לדעתם של כמה תושבי העיר, מה דעתכם? האם הם בעד או נגד סגירת העסקים.?
 
יהודית וינדיש אלגלי - על זה נאמר אומה שלא מכבדת את עברה אין לה עתיד....ומכיוון שמעל לאלפיים שנה שמרו וכיבדו את היום הזה זה שמר עלינו כאומה והיה לנו לאן לחזור, אם נתחיל לא לכבד תאריכים חשובים בקיומנו איזה עתיד וזיקה תהיה למדינה הזו?
 
יהודה שלו - חושב שאם בעל המסעדה חכם שיסגור ויהיו לו יותר לקוחות לאחר 9 באב.  "תשאלי מי נוסע ביום כיפור?  זה אותו דבר. אף אחד לא אוסר על נסיעה בכיפור ובכל זאת אף אחד לא מזיז הרכב".
  
סוניה הורביץ
אפשר וצריך לכבד, אבל אפשר וצריך לכבד גם את האחר, וזה נכון לכל דבר ולכל הכיוונים. הבעיה היא שהכל נעשה פוליטי, ואנו בעיצומה של מעין מלחמת אחים. זה רע. אין לי בעיה עם סגירת מסעדות ומקומות בילוי בתשעה באב, בדיוק כמו ביום הזכרון וביום השואה, אבל אני מאוד בעד שיכבדו כל אדם וכל ציבור, ואני לא מרגישה שזה קורה, ומדגישה - נכון לכולם על פני כל הספקטרום החברתי/פוליטי במדינה. עצוב.
  
עדנה שושן - ט' באב יום אבל לעם היהודי בו חרב בית מקדש ראשון ושני על שינאת חינם, ביום זה ובימי בין המיצרים נרצחו אלפים ורבבות יהודים , בית המקדש היה סמל לעם היהודי , יש המציינים יום זה מלבד החורבן גם את גרוש ספרד וכל הפרעות ביהודים במשך השנים.. לדעתי יום זה הוא יום חשוב בו עלינו לזכור בעבור מה אנחנו כעם יהודי חשוב שניזכור, כמו יום השואה יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, וכ"ו... חשוב שננחיל מדור לדור את היום הזה ולכבדו. ברל כצנלסון כתב באחד ממאמריו 1934 "לא אשכח, לא אוכל לשכוח, את יום החורבן - היום האיום מכל הימים, יום גורלנו" "דור חדש ויוצר אינו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות... אלא מחזיר לתחיה מסורת קדומה שיש בה להזין את נפש הדור המחדש".... שנדע תמיד לכבד איש את רעהו ונדע רק אהבת חינם.
 
 
לאוניד גרונט
החלטה אישית בלבד . הדת צריכה להיות מופרדת מי המדינה כמו ברוב מדינות מפותחות ואסור לקבוע בחוק איך להתנהג בחג דתי . כול אחד לפי מצפונו. אחרת נתדרדר לחושך איפה נמצאות רוב מדינות אולם שלישי ורוב חברה מוסלמית. אסור לחוקק חוקים דתיים !
 
אלכסיי  סמונין
בעד פתיחת המסעדות ושכל אחד יחליט אם לצאת למסעדה ביום זה או לא.
 
תמר:  סטטוס קוו במדינה שנים שלא פותחים בערב 9 באב...כמו שסוגרים עסקים בערבי זיכרון לחללי צה""ל ובערב יום השואה...מה כל כך קשה לכבד את היום הזה גם כן....

תושבת נוספת: אני חייבת לציין שמאוד חשוב לי לחיות במדינה יהודית, אני מודה ושמחה על כך שהורי בחרו להגיע לפה לפני שנולדתי וגדלתי בנוחות ובטבעיות של יהודיה בארצי.
אבל השמרנות והניסיון חזרה למקורות שעולה וגודלת פה בתקופה האחרונה שבה יש מקומות בארץ שזה שאני יהודיה זה נחמד, אבל זה שאני אישה ולכן במקומות מסוימים במדינה אני מתבקשת להצניע את עצמי עד העלמות לעיתים, גורמת לי לשאול הרבה שאלות לגבי כל הצעה נוספת לחיזוק אותה שמרנות מיותרת.
הרי מי שחשוב לו ורוצה לצום ולשמור את 9 באב, יצום ולא יילך למסעדה לים או חגיגה אחרת ביום זה.
ומי שלא, מה איכפת לכם?
 
הסופר אברהם לוי בתשעה באב נעשה רצח עם יהודי נרצחו תינוקות ילדים נשים זקנים האוייב מחק כל זכר יהודי בירושלים, חז"ל ציינו אותו כיום צום שואה וציוו לנו להתענות, כל יהודי אמיתי חייב להשתתף בתענית, יש לחזק את היום הזה לא לקרסם בו, אחד מסמלי היהדות ששימרו את יהדותינו לדורותיו .מי שרוצה לאכול יכנס לסופר ויאכל כריך.