כותרת
> C;
1/1
בריאות

כיצד ניתן לטפל בדלקת במפרק הירך?

כרמיאלי בריאותפורסם: 19.04.23 , 11:29ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

דלקת במפרק הירך מהווה מצב שמסב אי נעימות וכאבים רבים לאדם הסובל ממנה. הדלקת וכן הכאב בירך יתפתחו לרוב בשל נזק לאחת או ליותר מהרקמות המרכיבות והמניעות את המפרק, כשר הגורם העיקרי לנזקים הללו לרוב יהיה עומס חוזר וכן בלאי מצטבר. בין הדוגמאות למטלות שונות אשר יוצרות עומסים חוזרניים ניתן לציין: הליכה, קפיצה, ריצה ועוד. גורמים נוספים לנזקים באזור של הירך יכולים לכלול: נזקים של חבלה לרבות נפילה, תאונה או פציעה כתוצאה מספורט וכן מחלות שונות. לרוב הדלקת המדוברת תהיה קלה והיא תגרום לכאבים קלים שיחלפו תוך כמה ימים אך לא פעם היא תסב נזק משמעתי ביותר לירך אשר יגרום לסימפטומים משמעותיים וחריפים ובמקרים המדוברים חשוב מאוד לפנות לגורם מקצועי לצורך אבחון המצב וטיפול בו.

מה גורם לדלקת במפרק הירך?

דלקת המפרק הירך היא דלקת שיכולה להיוותר כתוצאה מפציעה טראומתית. יחד עם זאת היא עלולה להתפתח גם בשל נזק אשר מצטבר, מחלות שונות כגון: דלקת פרקים ניוונית ועוד. מעבר לכך, גם שברים של הירך או האגן וכן שברים בתוך מפרק הירך יכולים להוביל להתפתחות דלקת במפרק של הירך. שברי מאמץ בירך גם יכולים לגרום להתפתחות הדלקת המדוברת והם שכיחים במיוחד בספורטאים וכן בטירונים בחיל רגלים אשר מעורבים בפעילות שמסבה עומס גדול על המפרק. פריקה של המפרק עלולה להתפתח גם למצב המדובר ולרוב היא תגרם בגין תאונת דרכים. מכיוון שיש לו מעט סיבות שיכולות להסב את המצב המדובר, הרי שבכל מקרה שבו ישנם כאבים אשר יכולים להעיד על המצב המדובר יש לפנות לאבחון מתאים ולטיפול בהתאם.

כיצד מטפלים ?

לכאבים במפרק הירך אשר נובעים מדלקת יש כמה סוגי טיפולים, ביניהם ניתן למצוא דרכי טיפול שמרניות יותר ועד ניתוח להחלפת מפרק ירך. הנה כמה אפשרויות לטיפול: ראשית כל, ירידה במשקל ופעילות גופנית הן דרכים לטיפול דלקת במפרק הירך. ירידה במשקל בצורה טבעית ונכונה ובמקביל הקפדה על פעילות גופנית הן משמעותיות מאוד. ירידה במשקל תפחית את העומס על המפרק המדובר וכך תסייע בחיזור השרירים. מעבר לכך, לרוב הרופא יציע תרופות נוגדות דלקת שמטרתן גם לסייע לדלקת עצמה וגם להפחית את הכאב בצורה ניכרת. חשוב מאוגד להבין כי התרופות לא מהוות טיפול שמיועד לאורך זמן ואם הדלקת לא עוברת והאדם ממשיך לסבול מכאבים, יש צורך לחפש לו טיפול אחר מתאים יותר.

גם פיזיותרפיה יכולה לסייע למקרים המדוברים. הפיזיותרפיה יכולה לסייע למצב שבו בגין הדלקת האדם מתקשה להזיז את מפרק הירך ועל כן, באמצעות טכנולוגיות חדישות ניתן כיום לסייע בהחזרת השליטה לשרירים וכן למידה של התנועות. כך לדוגמא: ניתן בטיפולים ללמד את האדם ללכת בצורה נכונה שתפעיל את השרירים המתאימים ובצורה שתקל על מפרק הירך.

במקרים חמורים יוצא גם ניתוח להחלפת מפרק ירך. מדובר על מקרים שבהם הדלקת לא עוברת על אף כל הטיפולים השמרניים והיא מסבה נזק משמעותי למפרק שאין אפשרות לתקן אלא בניתוח להחלפתו.

קרדיט תמונה: UNSPLASH