כותרת
> C;
1/1
לימודים

יואב קוסן, מנהל בית ספר אורט "כרמים" בראיון מיוחד

כרמיאלי לימודיםפורסם: 01.09.15 , 08:33שם הכותב/ת: פורטל כרמיאלי
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה:מה יתחדש בבית ספר "כרמים" בשנת הלימודים הבאה?
בית ספר אורט "כרמים" כל הזמן מתחדש. יש דברים ממש טריים מהשנה, ויש דברים שהחלו לפני שנה-שנתיים והם עדיין חדשים בבית הספר. קודם כל בית הספר מאוד גדל – באורט "כרמים" לומדים 1,365 תלמידים ב-54 כיתות, ומספר המורים עומד על 155.
מבחינת מסלולי הלימוד השנה אנחנו מתחילים שנה שלישית של תכנית כיתות המחוננים, והשנה התוכנית תפעל גם בחטיבת הביניים.  השנה יפתחו בבית הספר כיתות נחשון – המשלבות מצוינות לימודית וחברתית.
בנוסף ,השנה אנחנו מתחילים ללמד באמצעות הסמארטפון. ההתמקדות היא גם חינוכית ולא רק לימודית. התלמידים ילמדו יותר מאשר איך לחפש בגוגל, אלא מה כללי השימוש בסמארטפון, איך מתנהלים איתו, מה מותר ומה אסור?
אנחנו ממשיכים לעבוד על המצוינות שלנו. בית הספר קיבל  תו מצוינות מהאיחוד האירופי לאחר בחינה של 3 שנים.  כחלק מהעבודה על המצוינות אנחנו לא עוצרים כשהגענו לנקודה מסוימת אלא ממשיכים לדחוף את עצמנו קדימה אל עבר יעדים חדשים. בשנת הלימודים תשע"ד נשברו שיאי הזכאות לבגרות בבית הספר, והגענו אל המקום ה-15 בקרב כל בתי הספר של הרשת במספר תעודות הבגרות האיכותיות שמשלבות מתמטיקה, אנגלית, פיזיקה ומקצוע טכנולוגי מבוסס מדע.
תלמיד שמתחיל ללמוד אצלנו בכיתה ז' יסיים אצלנו גם את כתה יב'.  אנחנו בית ספר שקולט ולא סתם הפכנו לבית הספר הגדול בעיר.  
 
כיצד משלב בית הספר את ההתקדמות הטכנולוגית בלימודים וכיצד מתמודדים עם ההפרעות שיוצרים המכשירים הטכנולוגיים?
כאמור בית הספר הכניס את הטלפונים הסלולריים לכתה בשנה האחרונה. עשינו סקר בין התלמידים ומצאנו ש-88% מהתלמידים מגיעים עם סמארטפון לבית הספר.  אי אפשר שלא להשתמש בו. אבל כדי ללמוד איתו  צריך להפוך אותו ממטרד לכלי חינוכי. המפתח לזה – המורים. בנינו תוכנית עבודה של 3 שנים שמטרתה להטמיע שינוי מחשבתי אצל המורים. כחלק מהתהליך, מורה מהרשת שאינה מלמדת בבית הספר הגיעה להטמיע את השינוי, ובנוסף סגל בית הספר יצא לאחרונה למדרשת בן גוריון. בחרנו את מדרשת בן גוריון כדי לקבל השראה לחלוציות, הגשמה ומנהיגות. במהלך השנתיים הקרובות נמשיך בתהליך.
אנחנו נשלב את הסמארטפונים בשיעור, ולעיתים גם בבית, במקום שבו הוא מסייע ללמידה, אבל בשאר השיעור הטלפונים יהיו סגורים ובתיק. הסמארטפון הוא כלי, הוא יהיה בכתה כמו עט או ספר. שילוב הטכנולוגיה בבית הספר לא יפגע בערכים שבית הספר מקנה ואנחנו עומדים על ערכים אלה. לדוגמה: כל שיעור בבית הספר מתחיל בכך שהתלמידים קמים לכבוד המורה. 
מה יעשה תלמיד שאין לו סמארטפון?
אם לתלמיד אין אפשרות לרכוש סמארטפון, בית הספר ערוך לרכוש מכשירים שישמשו את התלמידים ללמידה, כפי שאנחנו עושים עם תלמידים שאין באפשרותם לרכוש תלבושת אחידה או ספר לימוד.
יש מי שיביע התנגדות ללמידה באמצעות הסמארטפון. זה מצוין! אנחנו מעודדים את ההתנגדות ואת הדעה האחרת. נוכל ללמוד מדעות אחרות שמושמעות ונדון בהן.
 
מהי התפיסה החינוכית המובילה ב"כרמים"?
בית הספר שלנו הוא תוצאה של תפיסה חברתית. מגוון התלמידים שלנו גדול. יש אצלנו כיתות של מצטיינים ולעומת זאת  כיתות של PDD (כיתות לילדים על הרצף האוטיסטי) ומסלולי לימוד מגוונים.  גם חדר המורים שלנו מאוד מגוון: הוא כולל גברים ונשים, דתיים וחילוניים, יהודים, נוצרים ומוסלמים, עולים חדשים וילידי הארץ, מורים צעירים ומורים מנוסים יותר. כרגע, חסרה רק מורה אתיופית, ונשמח לקבל מורה אתיופית אל סגל המורים שלנו.  אנחנו רוצים שהתלמידים שלנו יראו את החברה כמו שהיא. נוכל ללמד את הילדים סובלנות, אבל כשהם רואים בבית הספר אנשים מכל גווני החברה, הסובלנות נרכשת באופן טבעי. 
 
מה עצתך להורים המעוניינים בשילוב אופטימלי של ילדם בבית הספר?
אני חושב שחשוב שההורים יהיו קשובים לילדים. הורים מכירים את הילדים שלהם הכי טוב.  אחרי שמבינים את הילדים, חשוב מאוד גם לכוון.  חשוב ליצור קשר עם סגל בית הספר - עם המחנכת והמורים המקצועיים. להעלות נקודות חזקות של הילד ונקודות שצריך לחזק אותן. חינוך לא מתבצע במקום אחד. הוא מתבצע בכל רבדי החיים. חשוב לחזק את הילד בתוך ומחוץ לבית הספר. חשוב לפתח את הצד הרגשי, החברתי וליצור סביבה בטוחה גם במובן הפיזי. כאשר הילד מקבל את כל המשאבים האלה, הוא יצליח להתקדם הרבה יותר.
 
איזה מקום יש לתלמידים שאינם חלק מ"הזרם"? ילדים מחוננים או עם לקויות למידה ואחרים?
אנחנו הגדרנו לעצמנו 4 תחומים שבהם אנחנו מתמקדים. ארבעת תחומי העשייה האלה רלוונטיים לכל התלמידים, ללא קשר למסלול הלימודי אליו הם משתייכים: תחום לימודי הישגי, תחום חברתי ערכי, תחום חזותי סביבתי ותחום התפתחותי רגשי. אנחנו מקפידים לשלב בין כל התחומים.
50% מילדי כיתות ה-PDD משתלבים ומסיימים את בית הספר עם תעודות בגרות. אחד מהתלמידים אף היה אחד מ-12 תלמידים מכל מדינת ישראל שסיים את פרוייקט אילן רמון (תחרות טכנולוגית ארצית).
השילוב של הילדים בבית הספר הוא חלק מהמדיניות של סובלנות. בבית ספר אורט "כרמים" התלמידים גדלים כשהם רואים אנשים אחרים מהם. אנחנו מנסים להצמיח בוגרים בלי בורות ובלי דעות מוקדמות.
גם תלמידי כיתות ה-PDD  וגם כיתות תלמידי כיתות המצטיינים משולבים כחלק אינטגראלי מהשכבה שלהם.
 
כרמיאל ממוקמת במקום ה-95 מתוך 167 בדירוג הארצי של זכאות לבגרות ברשויות בארץ. תגובה?
אני לא יכול לנתח את נתוני בתי הספר בכל העיר. בבית ספר "כרמים" יש כל הזמן עליה בנתוני הבגרויות, ואנחנו מקפידים על בגרויות שיש להן ערך. יחד עם זאת אנחנו בית ספר שקולט גם אנשים שנראה שיהיה קשה להם להצליח בתחום הלימודי. זה חשוב כי כשהתלמידים האלה מסיימים את בית הספר, הם הופכים להיות אזרחים טובים כי הם היו במערכת שנתנה להם מקום. תלמיד שמתחיל ללמוד אצלנו בכיתה ז' יסיים אצלנו גם את כתה יב'.  אנחנו בית ספר שקולט ולא סתם הפכנו לבית הספר הגדול בעיר.  
אני חושב שבחינה של בית ספר רק לפי אחוזי הזכאים לבגרות היא קצת רדודה. צריך להסתכל על המערכת בצורה מקיפה יותר. בית ספר צריך להשתפר ביחס לעצמו בכל התחומים - ההישגיים והערכיים. 
 
האם יש מקום לבית ספר על יסודי נוסף בכרמיאל? האם ואיך זה ישפיע  על בי"ס "כרמים"?
כרמיאל משופעת בבתי ספר על יסודיים. יחסית לגודל האוכלוסייה יש היצע יפה.  ההיצע הזה לא משפיע על אורט "כרמים" מאחר ואנחנו מסתכלים פנימה, על ההתנהלות שלנו, ואנחנו יודעים להתאים את עצמנו לסביבה המשתנה. גודל המסגרת זה לא מה שמנחה אותנו, על אף שהיום אנחנו מאוד גדולים. אנחנו בתפוסה מלאה.  
 
מה היית רוצה שיהיה בבית הספר וחסר?
מקומות למידה. היום העוגן המכביד על בית הספר ועל ההתפתחות שלו זה המקום. בשנים האחרונות בית הספר צמח מאוד במספר התלמידים ואנשי הצוות. יוזמות ותוכניות לימודיות דורשות מקום לבצע אותן. אני יודע שהרשות המקומית מטפלת בזה אבל כל מה שהייתי מבקש זה -  תנו לגדול.
 
האם יש השפעה ישירה לחילופי שרי חינוך בתדירות גבוה על בית הספר?
המערכת זקוקה ליציבות. כל שר שמתחלף מביא איתו את דרכו, כמתבקש. תהליכים בבתי ספר הם תהליכים ארוכים ויסודיים. כדי לעשות את זה בתי הספר זקוקים לסביבה שקטה. אין אפשרות להפריד את המערכת החינוכית מהפוליטיקה, אך יש מקום להקים גוף כגון רשות לאומית לחינוך שתתן את הפרספקטיבה והיציבות לאורך זמן.
 
מה לדעתך מייחד את בית הספר לעומת מסגרות חינוכיות אחרות?
לאורט "כרמים" יש מספר דברים שמייחדים אותו. הצמיחה המהירה והגדילה במספר התלמידים והצוות, אשכול הפיס שמהווה מרכז קהילתי אחר הצהריים, תו תקן שקיבלנו מהאיחוד האירופי למצוינות ארגונית. בנוסף אנחנו בית ספר מחולל שינוי – אנחנו חדשניים. מעל כל זה אנחנו גדלנו על ארגון קטן ומשפחתי ואנחנו מסבירי פנים לתלמידים ומשלבים את ארבעת תחומי העשייה שציינתי. אנחנו לא מחפשים שתחום אחד יהיה יותר מודגש מהשני. כשהתלמיד מקבל מכל אחד מהתחומים הוא גדל להיות בוגר חזק יותר.
 
מה אתה מאחל לתלמידי ולסגל בית הספר לשנה הקרובה?
אני מאחל לבית הספר המשך יצירה, אותנטיות, שהתלמידים והמורים ימשיכו לפתח את ה"אני האמיתי" של כל אחד מהם. שתמשיך האווירה הטובה של החברות, שמחת חיים, נעורים, דרך ארץ ולמדנות.
 
 
אולי יעניין אותך גם
כרמיאל , בצפון , מחזור א' של בתי''ס מובילי פדגוגיה מוטת עתיד, יוצא לדרך
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה:
בצפון : שיגרה עם קידום היערכות ומוכנות במערכת החינוך
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה:
חברת סייבר CYBER SCHOOL מביאה את הסייבר לצפון ופותחת בחודש דצמבר את קורס הסייבר הראשון בכרמיאל
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה:
צעירים בני 18-40 ומתגוררים בנגב ובגליל? השבוע הפתוח במרכזי הצעירים של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל חוזר
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה:
24 שנים לרצח ראש הממשלה בבית הספר מדעי-תורני "מוריה" בכרמיאל
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה:
כרמיאל , בצפון : בתי ספר בתכנית 'מרום' מקבלים ליווי שמקדם הישגים , משפר הצלחות ואקלים מוסדי וממנף תכניות עבודה מבוססות יעדים
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה:
כרמיאל, בצפון : עשרות תלמידים לוקחים חלק במפעל "אקדמיה כיתה" בשנה"ל זו , התש"ף
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה:
עתיד כרמיאל – תמיד אפשר להצליח!
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה:
כרמיאל ,בצפון : מערכת החינוך מציינת את שבוע העליות
​לכבוד שנת הלימודים החדשה, סיפר לנו יואב קוסן, מנהל בית ספר "כרמים", על בית הספר ומה צפוי לתלמידים ולמורים במהלך השנה: