כותרת
> C;
1/1
מדורים נוספים

לקראת השקת סוזוקי סוויפט החדשה: המסע שלה לאורך הדורות

כרמיאלי מדורים נוספיםפורסם: 19.03.24 , 10:29ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

איך כבשה היפנית החסכונית את אירופה ועשתה עליה לישראל, אילו דגשים הנדסיים הושמו בה כדי לאפשר חיסכון ואמינות מתמשכת מאז שנות השמונים, ומה אוהבים בה הנהגים?

חדשות טובות לישראלים: סוזוקי סוויפט משיקה גרסה חדשה לגמרי, דור שישי למכונית היפנית הפופולרית. איך הפכה לאחת ממכוניות הסופרמיני הכי אהובות על נהגי ישראל - בדגש על צעירים - ומה התחדש בגרסת 2024?

סוזוקי סוויפט, הדור הראשון: כוחו של התכל'ס

הסוויפט יצאה לעולם ב-1985, בתור גרסת ייצוא אירופית לסופרמיני יפנית אחרת שנקראת קולטוס. סוזוקי, יצרנית שנולדה בעצמה עוד ב-1909, החליטה שהגיע הזמן להתרחב בשווקים גלובליים.


הסוויפט תוכננה מראשיתה כמכונית מאוד קומפקטית, קלה, נוחה לייצור ואמינה, בלי גימיקים משום סוג. אוטו-תכל'ס. והרעיון היה להביא את העיצוב הזה ליצרנים אחרים כדי לתפוס אחיזה בשווקים מאתגרים.

הרכב נשען על מנוע G של סוזוקי עצמה, שהיה מאוד קל וחסכוני והגיע בגרסאות 1 ו-1.3 ליטר. כלכלות העולם עוד זכרו היטב את צריבת משבר הדלק של שנות השבעים, והביקוש למכוניות משפחתיות קטנות ויעילות היה בשיא - ולכן, לא התקשתה הסוויפט למצוא אוהדים בשווקי אירופה אליהם נועדה.

צעירים נדלקו עליה יותר מכל אחד אחר. דווקא התפיסה של מכונית בסיסית היא שקנתה אותם, ומשקלה הנמוך סיפק חוויית נהיגה אנרגטית שלא נפלה משל דגמי סופרמיני יקרים בהרבה. כשהגיעה ארצה ב-1987, כבשה גם את הישראלים מאותן הסיבות.

סוזוקי סוויפט, דור שני ושלישי: הפעם, עם שרירים

ב-1990 יצאה לדרך התוכנית של סוזוקי לניצול ההצלחה: החברה ראתה שיש לה זהב בידיים, וצריך רק להנגיש אותו ליותר נהגים - וכך הושקה הסוויפט המשופרת בארבע תצורות: האצ'בק שלוש או חמש דלתות, סדאן עם ארבע דלתות, וגרסת קבריולט עם שתי דלתות. כולן הושקו עם מנועים קטנים ויעילים, ואכן הגדילו את המכירות.

בתחילת הניינטיז הושקה גם סוויפט GTI, דגם חזק ב-48% מהסטנדרטי, שהיה ממש טיל קטן וספורטיבי. המכונית נותרה חסכונית, פשוטה וזולה יחסית, והתחרתה על לב הצעירים בישראל במשך שנים.

הדור השלישי הגיע לשוק ב-1996, וכלל מתיחת פנים קלה שהתאימה קצת יותר לסגנון הצבעוני של הניינטיז, שילוב מערכת ABS ובעיקר שדרוגי מנוע שיתאימו לתקינה האירופית החדשה. המכונית החסכונית הפכה גם יותר ידידותית לסביבה. אך הצורה הכללית נשארה אותו הדבר: מכונית מאוד מרובעת, בה הדגש הוא על חיסכון ומחיר, ולא על חוויה עיצובית. הדור הבא עמד לטרוף את הקלפים.

סוזוקי סוויפט, דור רביעי וחמישי: עשוי להכיל סקסאפיל

ב-2004 הוצגה סוויפט עצמאית ראשונה. לא מהדורה של דגם יפני שמסתובב בשווקי העולם, אלא מכונית שנבנתה מאפס - ובמובנים רבים היא בעצמה סוג של דור ראשון. היא קיבלה קווים מעוגלים ודינמיים שלא היו לאף מתחרה בקטגוריה, קורות שחורות שגרמו לשמשה והחלונות להיראות כמקשה אחת, והפנסים האנכיים שלה סיפקו חזות לא שגרתית.

כל זה ביחד הגיע על שלדה רחבה וקצרה משל מתחרים, מה שנתן חלל פנימי מכובד בצירוף תצורה נוחה מאוד לתמרון בתוך ערים צפופות. הפעם, התרחקה סוזוקי מתפיסת המכונית הפשוטה. אבזור הבטיחות השתפר מהותית, ואיתו גם אבזור הנוחות. אנשים התחילו לקנות סוויפט בגלל שהיא משכה אותם, ולא רק בגלל המחיר והפשטות.

ב-2010 הושק דור חדש שקיבל קפיצה דרמטית בטכנולוגיית המנועים. צריכת הדלק שלו ירדה ב-20%, מבלי לפגוע בחוויית הנהיגה או בביצועים. עתה פנתה סוזוקי לכל נהג שמחפש רכב קטן - בין אם זה צעיר עם אוטו ראשון או משפחה עירונית עם ילד ראשון.

סוויפט 2024: מה חדש בדגם?

הגרסה העדכנית כוללת מתיחת פנים עיצובית והגדלה קלה של המימדים. אל חשש, הסוויפט עדיין תשתחל היטב לחניות עירוניות מאתגרות. המנוע המשופר הוא היברידי בנפח 1.2 ליטר ושוב מצליחים מהנדסי סוזוקי להוריד את צריכת הדלק ולשמור על הביצועים. המנוע גם ירוק יותר, פליטת המזהמים ירדה משמעותית, בדגם זה. מערכות הבטיחות כוללות בלימת חירום אוטונומית שנשענת על שני סנסורים שונים, בקרת שיוט חכמה, שמירת נתיב וזיהוי סיכונים בשטח מת.

סוזוקי סוויפט בישראל: מהו סוד ההצלחה?

כל מי שמחפש סופרמיני אמינה: סוזוקי סוויפט לא תאכזב. צריכת הדלק הנמוכה שלה היא מאפיין בולט לאורך השנים, וכך גם המפגשים הנדירים שלה עם המוסכניק. האמינות מגיעה מתפיסה הנדסית נבונה, שמתבססת על תצורה מאוד פשוטה בה יש פחות דברים שישתבשו, עליה מונחת ערכת חיישנים ומערכות מתקדמות נוחות לגישה והחלפה בעת הצורך.

נהגי ישראל אהבו גם את העיצוב, והפופולריות הזו הצמידה לסוויפט שמירת ערך מכובדת ומבוקשת, שלא קל למצוא אצל סופרמיני אחרות. החיסרון היחיד שלה הוא תא מטען קצת יותר קטן מהממוצע בקטגוריה, אך היא מפצה על כך בשורה ארוכה של יתרונות. אין פלא שבשנה שעברה נמכרו 1,561 מכוניות חדשות בארץ (ע"פ נתוני קארזון), ועוד הרבה מאוד סוזוקי סוויפט יד 2.

סיכום

בשורה התחתונה, אפשר לראות שההיסטוריה של הסוויפט מספקת לסוזוקי סיבות טובות לחייך, וגם לנהגים. אף שלא שברה שיאי מכירות, תמיד שמרה על מקום מכובד ברשימת הדגמים המבוקשים, וחוות הדעת של הנהגים מראות שבחרו נכון. כניסת הדגם החדש צפויה לעורר בעלי סוויפט להחליף את מכוניתם בדגם החדש ולהוסיף עוד רכבי סוזוקי סוויפט יד 2 לשוק, מה שעתיד להשפיע גם על המחיר, לשמחת המעוניינים.

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם קארוויז שהינו מותג של מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מספר רישיון 54414.

קרדיט: Shutterstock