כותרת
> C;
1/1
הלב של כרמיאלי

משגב: זה הטייס מאחורי המטוס ללא טייס

כרמיאלי הלב של כרמיאליפורסם: 05.01.15 , 09:24שם הכותב/ת: מאת דיקלה שחף, פורסם באתר Mynet

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס

בסוף השבוע שעבר הסתיים קורס כטב"ם למפעילי כלי טיס בלתי מאוישים, של חיל האוויר. אחד ממסיימי הקורס הוא סג"מ נוה, בן 21 תושב משגב, בעל היסטוריה משפחתית מסועפת בחיל האוויר, המכילה שמחה, גאווה וגם עצב.

כבר בצעירותו היה ברור לסג"מ נוה שהוא רוצה להמשיך את השושלת המשפחתית בחיל: "החלום להיות טייס עלה עוד כשהייתי ילד". כבר בשנת הלימודים
האחרונה שלו בבית הספר העל יסודי משגב החל סג"מ נוה לצעוד לעבר מימוש החלום ונרשם למיונים בחיל האוויר כדי להגיע לקורס טיס. כפי שכולם ציפו ממנו, את המיונים הוא עבר בהצלחה רבה, ולפני שנתיים וחצי התגייס והחל את קורס הטיס בהתרגשות רבה. אבל, לאחר שנה וחצי נערך מבחן הטיסה הראשון, ובסיומו הודיעו לו שרמת הטיסה שלו אינה מספקת ושהוא ייאלץ לעזוב את הקורס: "היה לי קשה מאוד. רציתי להיות טייס בצבא ואולי גם לאחר מכן, כמקצוע, והבנתי שזה לא יקרה".

איך הגיבו ההורים?
"אפשר לומר שלי היה הכי קשה. ההורים תמכו בי מאוד והודיעו שהם איתי בכל החלטה שאבחר להמשך דרכי".

עם נשירתו מהקורס הציעו לו מפקדיו רשימה של קורסים ותפקידים בחיל שבהם יוכל להמשיך: "מבין כל האופציות הכי רציתי לעשות את קורס הכטב"ם, שמכשיר חיילים להפעלת כלי טיס בלתי מאוישים". אבל, מה שנראה בתחילה כברירת מחדל, התברר בהמשך כאופציה טובה ומרתקת עבורו: "גיליתי עולם מרתק, מתקדם, שאני גאה להיות חלק ממנו".
כלי הטיס הבלתי מאוישים הם בין הכלים המתקדמים והחשובים שיש כיום בצה"ל.

"חלק גדול מתפקיד מפעילי הכטב"ם הוא איסוף מידע, תצלומים ונתונים מהשטח לצורך מבצעים. את ההכנה למבצעים צבאיים סבוכים בשטחי אויב ולחיסולים ממוקדים למשל, עושים מפעילי הכטב"ם מרחוק. בישיבה בחדרי הבקרה ומול המסכים הם ממלאים את אחד התפקידים המתקדמים, החשובים והיוקרתיים בחיל האוויר. מפעילי הכטב"ם הם קצינים שסיימו לפחות שנה בקורס טיס ועוד חצי שנה בקורס מפעילי כטב"ם, החושף אותם אל עולם הטכנולוגיה המתקדם ביותר בצה"ל".

עד כמה שונה התפקיד של טייס מזה של טייס מרחוק?
"מבחינת העיסוק, התובנות והעבודה יש דמיון רב בין התפקידים. השוני הגדול הוא בנוכחות שלי בפן הפיזי. כשטייס נמצא בתוך כלי הטיס הוא בתוך החוויה, הכל עליו. טייס מרוחק לא חש את החוויה במלוא העוצמה, ולכן יכול להיות מרוכז יותר ואולי גם לבצע את העבודה טוב יותר. טיסה מאוישת מלאה בריגוש פיזי ובאדרנלין בזמן הטיסה, דבר שמרגישים הרבה פחות כשאתה מטיס כלי טיס מרחוק, אבל עולם הכטב"ם מוביל ברמה טכנולוגית ברמות שלא דימיינתי לעצמי, וזה מביא איתו ריגוש בפני עצמו".

מלבד תפקידו כמפעיל כטב"ם, משמש סג"מ נוה גם קצין קרקעי, האחראי גם על פיתוח טכנולוגיות. מפעילי הכטב"ם מתחייבים לשירות ארוך במיוחד, של שבע שנים. "למרות שמדובר בלא מעט שנים, אני לא מתעסק בזה כי אני יודע שאני ממלא תפקיד משמעותי ועוסק במשהו שלא הייתי מצליח להגיע אליו באזרחות. את כל מה שארצה לעשות באזרחות אוכל לעשות אחרי השירות ואולי גם תוך כדי, כך שאני לא חושב על כמה זמן נשאר".

במקום שבו אחוזי הגיוס הם הגבוהים בארץ, כאשר רבים מהמתגייסים משתלבים ביחידות המובחרות בצה"ל, סג"מ נוה אינו חריג בנוף. בשבוע שעבר סיים את קורס מפעילי הכטב"ם, ובשלושת חודשים הבאים יעבור הכשרה מבצעית נוספת, שבסיומה ייכנס לאחת מהטייסות המבצעיות ויחל בביצוע התפקיד בפועל.
משפחתו ישנם לא מעט טייסים בעבר ובהווה, אבל הוא הצליח להביא עימו ריגוש מסוג אחר: "משפחתי לא מכירה את העולם של כלי הטיס הלא מאוישים. הם נחשפים אל העולם הזה לראשונה באמצעותי, ולמרות היותם טייסים, הם מרותקים".

לא פשוט לגדול במשפחה שבה טייסים רבים כל כך: "אני רגיל למציאות שבה אבא הטייס נעדר מהבית באופן קבוע למשך כמה ימים. לזה גדלתי, ואני לא מכיר מציאות אחרת".
השושלת המשפחתית בחיל האוויר מתחילה כבר לפני יותר מ-60 שנה, כאשר סבו מצד אמו סיים את קורס הטיס ושירת בטייסת המטוסים הקלים. אביו היה טייס קרב שהטיס מטוסי פנטום בשירותו הצבאי בחיל האוויר, וכיום עובד כקברניט בחברת "אל-על", ואילו אחותו, הגדולה ממנו, סיימה קורס טייס לפני כארבע שנים, וכיום היא טייסת קרב מוכשרת.

אבל, כשם שכלי הטיס הביאו כבוד וגאווה למשפחה, הם אחראים במישרין ובעקיפין גם לטרגדיות ולאירועים קשים בהיסטוריה המשפחתית של סג"מ נוה. סבו, שהיה טייס בחיל האוויר, סיים את שירותו הצבאי והחל לעסוק בחקלאות באחד הקיבוצים בצפון, שבו הוא מתגורר. באחד מימי שישי, כשבנו הבכור שב לסוף שבוע משירותו הצבאי, הוא לקח אותו ואת חברו מהקיבוץ לטיסת טיול במטוס ריסוס, אלא שאז משהו השתבש, המטוס התרסק והשלושה נהרגו.

אמו של סג"מ נוה: "כשהתאונה קרתה, אני הייתי בת 18. איבדתי את אבי ואת אחי הגדול, וזה היה שבר גדול, אבל החיים נמשכים. במשפחה שלנו יש לא מעט טייסים, וגם אני התחתנתי בסופו של דבר עם טייס. שלושת ילדי שירתו בעבר ומשרתים כיום בחיל האוויר, ובתי טייסת קרב. תחילה הוא התאכזב כשנשר מהקורס, אז אני לא יכולה להגיד ששמחתי כשהוא היה עצוב, אבל כיום, כשגם הוא מאושר, אני יכולה לומר שבהחלט יש הקלה מכך שהוא מטיס מלמטה ולא מלמעלה".

דוד נוסף של סג"מ נוה היה גם הוא אחד מטייסי הקרב המובילים של חיל האוויר, בשנות ה-60 וה-70. במהלך השתתפותו בתקיפה במלחמת ההתשה, בשנת 1969, מטוסו נפגע על ידי טיל נגד מטוסים, והוא נאלץ לנטוש את המטוס בשטח מצרים ביחד עם הנווט. הדוד נלקח בשבי ועבר עינויים קשים. במהלך תקופת שביו הוא השתייך גם לקבוצה שכתבה את "תרגום הטייסים" המפורסם לספר "ההוביט". שלוש וחצי שנים לאחר מכן, שוחרר הדוד מהשבי המצרי, ולאחר מכן שב לשרת כטייס בחייל האוויר.

סג"מ נוה: "אני מרגיש שיש כאן התפתחות של הדורות, שמקבילה להתפתחות הטכנולוגית בצבא: סבא שהיה טייס, אבא שהיה טייס קרב במטוסים ישנים יותר, אחות שהיא טייסת קרב כיום, במטוסים חדישים, ואני, הבן והנכד הקטן, שמטיס את כלי הטיס הכי מתקדם בצה"ל בצורה שונה לגמרי. זו ההיסטוריה שלנו - המשכיות שלא נגמרת, אלא רק מתפתחת עם השנים".

אולי יעניין אותך גם
עם "גל על הגל" כל יום הולדת זו שמחה אחת ממש גדולה

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס

הבן שלי על הספקטרום קיבל הבטחות מהעירייה שלא קויימו.

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס

מיזם "המקרר" שחימם כל כך הרבה לבבות לא יתקיים בכרמיאל!

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס

השקת הספר "מיוחד" בסטימצקי כרמיאל

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס

מוסר טכנולוגי

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס

אבו זקן, כרמיאלי לעד! מר כרמיאל- אבו זקן (יצחק לוי) בן 85 הלך לעולמו.

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס

לעירייה אין כלל כוונה להרוס את פארק ברוך ז"ל

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס

השיר "3 שנים" שנכתב לזכרה של רותי רוטשטיין ז"ל

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס

חברת הבת לפיתוח מתחמי רכבת ישראל מתחילה בבניית מתחם העסקים והמסחר בתחנת הרכבת בכרמיאל

סג"מ נוה ממשגב, בן למשפחה שכולם טייסים, נשר לאכזבתו מקורס טייס, ואז גילה את תחום טכנולוגיות העתיד המתקדמות בחיל האוויר והפך למפעיל של מטוס ללא טייס